Hej!
Hoppas nu på en massa underbara tips...
Jag håller på att måla om fönster invändigt som idag är träfärgade och ska bli vita. Har lagt på shellack på kvistar och grundat med oljefärg. Sen har jag strykt en gång med vit lackfärg glans 30 (tillverkare norrön). Men har känslan att detta blir för blankt. Det är väl en sk. halvblank glans va?!
Jag har testat att provmåla med alcros halvblanka vattenbaserade färg (35 glansenheter) och det är en jätteskillnad på dessa två.
Kan detta bero på att den ena är vattenbaserad och den andra är en lackfärg?
Tar tacksamt emot tips och synpunkter på vad ni tycker man ska måla med både avseende lackfärg/vattenbaserad och glans. Generellt tror jag inte att jag vill ha en alltför glansig yta men hmmm.... inte lätt att veta. 15 fönster kvar att måla och jag har ingen lust att göra om det en gång till...
Hoppas nu på en massa underbara tips...
Jag håller på att måla om fönster invändigt som idag är träfärgade och ska bli vita. Har lagt på shellack på kvistar och grundat med oljefärg. Sen har jag strykt en gång med vit lackfärg glans 30 (tillverkare norrön). Men har känslan att detta blir för blankt. Det är väl en sk. halvblank glans va?!
Jag har testat att provmåla med alcros halvblanka vattenbaserade färg (35 glansenheter) och det är en jätteskillnad på dessa två.
Kan detta bero på att den ena är vattenbaserad och den andra är en lackfärg?
Tar tacksamt emot tips och synpunkter på vad ni tycker man ska måla med både avseende lackfärg/vattenbaserad och glans. Generellt tror jag inte att jag vill ha en alltför glansig yta men hmmm.... inte lätt att veta. 15 fönster kvar att måla och jag har ingen lust att göra om det en gång till...
Om du vill ha samma som t.ex. fabrikslack på nya fönster, dörrfoder, sockel, taklist m.m så är det väl färgkod 05 glans 50, jag kör med Flügger Interiör 50, bruten till just 05, har sprutat ett par dörrar med detta och de smälte ihop med mina nya dörrkarmar.
Just den lacken är vattenbaserat. Jag har även ett bord som är lackerat med 05 glans 50 men med 2-komponentslack men det är ingen skillnad på färg, glans eller struktur.
Just den lacken är vattenbaserat. Jag har även ett bord som är lackerat med 05 glans 50 men med 2-komponentslack men det är ingen skillnad på färg, glans eller struktur.
mattiaswennberg skrev:
Lackfärg är en benämning som gäller både vatten- och oljebaserade färger. En lackfärg är en färg med vissa egenskaper, såsom yta, glans osv.
Men visst kan ofta en oljebaserad upplevas som något blankare än en vattenbaserad dito.
Vattenbaserad lackfärg, runt glans 40 är (iaf här i min stad) det vanligast förekommande vid renovering/nymålning.
Redigerat:
Färgkod 05 är det samma som S 0502-Y. Jag var nere hos färghandlarn idag på morgonen och den kändes mycket bättre än helvitt som jag har målat med nu.RealElwood skrev:Om du vill ha samma som t.ex. fabrikslack på nya fönster, dörrfoder, sockel, taklist m.m så är det väl färgkod 05 glans 50, jag kör med Flügger Interiör 50, bruten till just 05, har sprutat ett par dörrar med detta och de smälte ihop med mina nya dörrkarmar.
Just den lacken är vattenbaserat. Jag har även ett bord som är lackerat med 05 glans 50 men med 2-komponentslack men det är ingen skillnad på färg, glans eller struktur.
Det visade sig även att de blandat fel i den burk som jag köpte och att det var högblank lackfärg i den och inte halvblank (glans 30) som det stod på etiketten... Snopet!
Har du förresten sprutmålat på plats? Ryker det inte mycket när man sprutmålar. Jag har fått för mig att det är bättre att göra det i garaget. Men jag har aldrig provat...
Gammal tråd som jag bumpar vidare på_bystrom_ skrev:
Lackfärg är en benämning som gäller både vatten- och oljebaserade färger. En lackfärg är en färg med vissa egenskaper, såsom yta, glans osv.
Men visst kan ofta en oljebaserad upplevas som något blankare än en vattenbaserad dito.
Vattenbaserad lackfärg, runt glans 40 är (iaf här i min stad) det vanligast förekommande vid renovering/nymålning.
Vi fick renoverade fönster hemma i fastigheten, vattenbaserad glans 40. Gräsligt tycker jag - väldigt matt - ser ut som grundfärg - död yta. Tidigare var det glans 90 med olja.
Det som störst mig mest att fönster nu avviker kraftigt från alla andra snickerier, skåpdörrar, innerdörrar osv som är glans 60-90.
Läser jag på nätet så rekommenderar man glans 80-90 (minst 60) på innerdörrar o fönster.
Är verkligen 40 vanligt?? 😲😲😲
Jag är så besviken att jag troligen kommer måla om alla fönster o balkongdörr, trots stort jobb. (Stora fönster)
Jag har gått över till linoljefärg hemma, EOC 0502y fönster utvändigt (mellan bågarna)
och Ottosson Antikvit (0604-Y23R, Glans ca 70) invändigt snickerier fönster etc , tycker den senare smälter in bra. Har tidigare kört Jotun Lady 0502Y men föredrar Ottossons som har en något mer gul i ton och inte lika vitaktig.
och Ottosson Antikvit (0604-Y23R, Glans ca 70) invändigt snickerier fönster etc , tycker den senare smälter in bra. Har tidigare kört Jotun Lady 0502Y men föredrar Ottossons som har en något mer gul i ton och inte lika vitaktig.
Jag förstår dig innerligt. Yrkesmålare får ju numera inte måla med lösningsmedelsbaserade färger inomhus, helt rätt om man måste göra det på heltid. Men de vattenbaserade "snickerifärger" som kom i stället är både dyrare att tillverka och svårare att måla snyggt med om de ska hålla höga glansvärden, och det har framtvingat en acceptans för generellt sänkta glansvärden, samtidigt som plastfärger för väggytor blivit allt blankare, och vi trissar kraven på perfekta underbehandlingar som dödar all materialitet på t ex gamla putsade väggar.Dracula skrev:
Gammal tråd som jag bumpar vidare på
Vi fick renoverade fönster hemma i fastigheten, vattenbaserad glans 40. Gräsligt tycker jag - väldigt matt - ser ut som grundfärg - död yta. Tidigare var det glans 90 med olja.
Det som störst mig mest att fönster nu avviker kraftigt från alla andra snickerier, skåpdörrar, innerdörrar osv som är glans 60-90.
Läser jag på nätet så rekommenderar man glans 80-90 (minst 60) på innerdörrar o fönster.
Är verkligen 40 vanligt?? 😲😲😲
Jag är så besviken att jag troligen kommer måla om alla fönster o balkongdörr, trots stort jobb. (Stora fönster)
Traditionella penselstrukna oljefärger var naturligt blanka. Traditionella väggfärger var allra oftast helmatta. Något går förlorat, när man suddar ut skillnaden mellan blanka penselstrukna snickerier och listverk, och matta, gärna lite skrovliga vägg/takytor. Dagsljuset bryts annorlunda kring fönsterbågar/spröjsar/karmar/nischer. Jag får slåss för detta i vartenda projekt.
Måla om om du vantrivs, men gör det gärna i korsdrag för man mår faktiskt inte så bra av att måla länge med lösningsmedelsbaserad färg. Däremot är de lättare att penselmåla fint med, riktiga olje- och oljealkydfärger är mer tixotropa (utfytande) och har längre öppettid.
Redigerat:
Tyvärr är det kepigare att måla olja på vattenbaserat. Så jag får hålla mig till vattenbaserad för att slippa merjobb. Men du säger att det är svårare då det snyggt med högre glans, vilket får mig att fundera.C Chrzan skrev:Jag förstår dig innerligt. Yrkesmålare får ju numera inte måla med lösningsmedelsbaserade färger inomhus, helt rätt om man måste göra det på heltid. Men de vattenbaserade "snickerifärger" som kom i stället är både dyrare att tillverka och svårare att måla snyggt med om de ska hålla höga glansvärden, och det har framtvingat en acceptans för generellt sänkta glansvärden, samtidigt som plastfärger för väggytor blivit allt blankare, och vi trissar kraven på perfekta underbehandlingar som dödar all materialitet på t ex gamla putsade väggar.
Traditionella penselstrukna oljefärger var naturligt blanka. Traditionella väggfärger var allra oftast helmatta. Något går förlorat, när man suddar ut skillnaden mellan blanka penselstrukna snickerier och listverk, och matta, gärna lite skrovliga vägg/takytor. Dagsljuset bryts annorlunda kring fönsterbågar/spröjsar/karmar/nischer. Jag får slåss för detta i vartenda projekt.
Måla om om du vantrivs, men gör det gärna i korsdrag för man mår faktiskt inte så bra av att måla länge med lösningsmedelsbaserad färg. Däremot är de lättare att penselmåla fint med, riktiga olje- och oljealkydfärger är mer tixotropa (utfytande) och har längre öppettid.
Är vattenbaserad färg lösningsmedelsbaserad ? ...novis på området.
Ja, det skulle jag ju ha skrivit. Det är lite mer jobb, man får tvätta, slipa och prima med lämplig grundfärg, men absolut inte omöjligt. Motsatsen (vattenbaserat över oljefärg) funkar faktiskt sämre.Dracula skrev:
En yrkesmålare har säkert övat upp skickligheten så det blir ok med plastfärg, men det är bl a därför även proffs knorrar när jag envisas med att föreskriva högblankt på platsmålade snickerier och listverk - småmissar syns mer än på mattare ytor. Som inte helt ohändig amatör tycker jag oljefärger är betydligt mer förlåtande. Men även med "perfekt" målning blir det IMHO inte samma känsla i ytor målade med vattenbaserade snickerifärger, även vid samma nominella glansvärde.Dracula skrev:
Nej, det är det som är den grundläggande skillnaden. Olja och vatten löser sig inte i varandra. Riktiga olje- och oljealkydfärger späds med organiska lösningsmedel som lacknafta. Vattenbaserade "snickerifärger" är som bäst akrylhartsdispersioner.Dracula skrev:
Historiskt har det funnits emulsionsfärger som linoljetempera, där man använt ett ytspänningssänkande medel som t ex såpa för att få olja och vatten att blanda sig (tänk bearneaisesås), och det finns moderna varianter. De kan vara väldigt vackra med djup och lyster, men det är inga snickerifärger utan matta färger för stora ytor som tak och väggar.
Menade du i tidigare inlägg att högre glansfärg är svårare få snyggt? Ifall, vad beror det på? Tjockare färg?C Chrzan skrev:Ja, det skulle jag ju ha skrivit. Det är lite mer jobb, man får tvätta, slipa och prima med lämplig grundfärg, men absolut inte omöjligt. Motsatsen (vattenbaserat över oljefärg) funkar faktiskt sämre.
En yrkesmålare har säkert övat upp skickligheten så det blir ok med plastfärg, men det är bl a därför även proffs knorrar när jag envisas med att föreskriva högblankt på platsmålade snickerier och listverk - småmissar syns mer än på mattare ytor. Som inte helt ohändig amatör tycker jag oljefärger är betydligt mer förlåtande. Men även med "perfekt" målning blir det IMHO inte samma känsla i ytor målade med vattenbaserade snickerifärger, även vid samma nominella glansvärde.
Nej, det är det som är den grundläggande skillnaden. Olja och vatten löser sig inte i varandra. Riktiga olje- och oljealkydfärger späds med organiska lösningsmedel som lacknafta. Vattenbaserade "snickerifärger" är som bäst akrylhartsdispersioner.
Historiskt har det funnits emulsionsfärger som linoljetempera, där man använt ett ytspänningssänkande medel som t ex såpa för att få olja och vatten att blanda sig (tänk bearneaisesås), och det finns moderna varianter. De kan vara väldigt vackra med djup och lyster, men det är inga snickerifärger utan matta färger för stora ytor som tak och väggar.
Såhär ser mina nyrenoverade fönster ut. Ganska mycket ränder i, tjock färg. Syns mer i verkligheten med lampa mot direkt.
(I nedan bild, riktar jag mobilen nära fönstret med blixten på)
Ett högt glansvärde gör att alla små ojämnheter syns tydligare. Mattare yta sprider ljuset mer. Det gäller ju alla färgsorter när man väl har målat. Men oljefärger torkar långsammare och har längre öppentid (tiden när man kan bättra på små misstag utan att det blir spår), och är mer tixotropa (de flyter ut till en jämn yta efter penseldragen utan att behöva vara så tunna att de lämnar rinningar). Så högblanka oljefärger är mer förlåtande att måla med än lika blanka vattenbaserade.Dracula skrev:
Tycker spontant att det fr a är det låga glansvärdet som är riktigt trist.Dracula skrev:
Färgburken du håller i handen är en lite mindre vanlig sort - en uretanalkydfärg som man gjort vattenburen/vattenspädbar genom tillsats av något emulgerande medel (jfr mitt inlägg om traditionella emulsionsfärger). Det är väl ett försök att behålla oljebaserade färgers goda egenskaper (bl a en hårdare och tåligare yta och bättre inträngningsförmåga) men sänka halten av de ohälsossamma lösningsmedelsångorna.
Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa färger och vet inte alls hur de är att måla med, hoppas någon annan kan svara på detta.
"Felet" med den färgen är ju ändå, helt oavsett, det låga glansvärdet, men samma sort finns i riktigt högblanka versioner.
Redigerat:
Tack.C Chrzan skrev:Ett högt glansvärde gör att alla små ojämnheter syns tydligare. Mattare yta sprider ljuset mer. Det gäller ju alla färgsorter när man väl har målat. Men oljefärger torkar långsammare och har längre öppentid (tiden när man kan bättra på små misstag utan att det blir spår), och är mer tixotropa (de flyter ut till en jämn yta efter penseldragen utan att behöva vara så tunna att de lämnar rinningar). Så högblanka oljefärger är mer förlåtande att måla med än lika blanka vattenbaserade.
Tycker spontant att det fr a är det låga glansvärdet som är riktigt trist.
Färgburken du håller i handen är en lite mindre vanlig sort - en uretanalkydfärg som man gjort vattenburen/vattenspädbar genom tillsats av något emulgerande medel (jfr mitt inlägg om traditionella emulsionsfärger). Det är väl ett försök att behålla oljebaserade färgers goda egenskaper (bl a en hårdare och tåligare yta och bättre inträngningsförmåga) men sänka halten av de ohälsossamma lösningsmedelsångorna.
Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa färger och vet inte alls hur de är att måla med, hoppas någon annan kan svara på detta.
"Felet" med den färgen är ju ändå, helt oavsett, det låga glansvärdet, men samma sort finns i riktigt högblanka versioner.
Killen som höll i projektet sa till mig att de var väldigt nöjda med denna färg. På vilket sätt vet jag ej. Om den är lättjobbad, enkelt att dölja blämmor med, och/eller bra kvalitet.
Jag kan tänka mig en firma som hastar igenom renoveringar gärna undviker glansig färg just för att dölja blommor blämmor. En oerfaren styrelse köper firmans färgförslaget utan att diskutera tekniska egenskaper, nyanser eller glans.
Denna färg säljs inte till konsument sa han. Jag fick en burk för att måla några foder.
Idag snackade jag med en fönsterrenoveringskille som jag turligt såg på parkeringen vid Lidl. Firmabilen. Ukrainsk man. Jag frågade honom vilken glans han själv vill ha hemma, 80 svarade han.
Jag ska försöka hitta en liknande sammansatt färg som denna på bild, med högre glans, till konsument. Sen ta beslutet om jag orkar måla om allt. Känns surt på nyfixade fönster. Urbota miss från styrelsen. Kan inte förstå hur de resonerar, eller inte resonerar.
Hur undviker man en kant efter att man drar bort maskeringstejp efter målning? Även om man drar bort den strax efter applicering så kan det väl bli en kant? Att måla tunnare/snålare just vid tejpen? ...bävar för att maskera allt, i skruva bort alla 100 äggvred och handtag.
Ser det risigt ut om man bara målar glans 80 insida av bågar och skippar måla karmen och mellan glasen? (Där det är 40)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Glans 90 finns i varje fall på Hornbach, som bryter önskad NCS-kulör utan extra kostnad.Dracula skrev:
Riktigt skickliga målarvirtuose klarar knivskarp sparmålning utan att tejpa, men jag skulle aldrig våga mig på det själv. Finns nog inga genvägar förbi noggrann maskning. Köp bra penslar och testa/öva på spillbitar, man får ändå upp en hyfsad känsla för penselfyllning, spädning, penseldrag etc efter bara några gånger.Dracula skrev:
Man får se till att tejpa rakt och trycka till kanten ordentligt. Ett trick är att "försegla" tejpen med den färg man målat väggen med, men det är väl inte aktuellt i ditt fall.
Vinkeln mellan karm/foderlist och vägg brukar väl inte vara det rakaste som finns. Känns det svårt att tejpa i rak linje så kan man tejpa lite över skarven, trycka till ordentligt så tejpen verkligen fastnar, och försiktigt ritsa en skåra rakt in i vinkeln - men absolut inte på fri hand utan mot en stadigt hållen lång stållinjal. Jag har använt en liten vass brytkniv/modellkniv till det, men man får som sagt vara mycket lätt på handen. Sen drar man av "överskottet" av tejpen ute på karmen.
Hur ser fönstren ut? Jag skulle inte vilja ha insidor av karmar och bågar i olika glans, om de ligger mot varandra. För utåtgående fönster skulle jag till nöds prioritera karmar före bågar, om jag var tvungen att välja. För inåtgående där bara litet av karmen syns - kanske tvärtom. Men helst som sagt samma glans på bägge. Ytorna mellan glasen tror jag är mer förhandlingsbart.Dracula skrev:
tack!C Chrzan skrev:Glans 90 finns i varje fall på Hornbach, som bryter önskad NCS-kulör utan extra kostnad.
Riktigt skickliga målarvirtuose klarar knivskarp sparmålning utan att tejpa, men jag skulle aldrig våga mig på det själv. Finns nog inga genvägar förbi noggrann maskning. Köp bra penslar och testa/öva på spillbitar, man får ändå upp en hyfsad känsla för penselfyllning, spädning, penseldrag etc efter bara några gånger.
Man får se till att tejpa rakt och trycka till kanten ordentligt. Ett trick är att "försegla" tejpen med den färg man målat väggen med, men det är väl inte aktuellt i ditt fall.
Vinkeln mellan karm/foderlist och vägg brukar väl inte vara det rakaste som finns. Känns det svårt att tejpa i rak linje så kan man tejpa lite över skarven, trycka till ordentligt så tejpen verkligen fastnar, och försiktigt ritsa en skåra rakt in i vinkeln - men absolut inte på fri hand utan mot en stadigt hållen lång stållinjal. Jag har använt en liten vass brytkniv/modellkniv till det, men man får som sagt vara mycket lätt på handen. Sen drar man av "överskottet" av tejpen ute på karmen.
Hur ser fönstren ut? Jag skulle inte vilja ha insidor av karmar och bågar i olika glans, om de ligger mot varandra. För utåtgående fönster skulle jag till nöds prioritera karmar före bågar, om jag var tvungen att välja. För inåtgående där bara litet av karmen syns - kanske tvärtom. Men helst som sagt samma glans på bägge. Ytorna mellan glasen tror jag är mer förhandlingsbart.
Jedrans vad dyr färg.
Jag har funderat mer och kanske får finna mig med glans 40 och målar om innerdörrar o lister (som ändå måste målas) Jag har försökt jämföra mina fönster med kökets luckor och mina garderobsdörrar och det verkar matcha rätt bra i glans. Däremot är det missmatch med lister, foder o innerdörrar som idag har glans 90.
Ang. maskering inför ev. målning. Det var mot glasytan jag tänkte - alltså där bågen möter glaset. Målaren målar väl alltid 2mm(?) på glaset. Jag behöver ju inte måla alls på glaset nästa gång, utan maskera strax innan glasytan börjar - om det går att maskera i denna vinkel. Annars frihand. Jag har målat alla mina kopplade fönster en gång i tiden, på alla(!) sidor. Det gick på frihand även om jag råkade målar lite för mycket på glaset på några ställen. Fick häkta av dem för detta, för att komma åt överallt.
Mina fönster öppnas innåt.
Nej, finns ju ingen anledning att välja den dyra färgen utom för yrkesmålare, som ska slippa andas in lösningsmedel på heltid.
Maska på glas in mot glasfalsen är så mycket lättare än in i en ofta krokig och oskarp vinkel karm/fönsternisch, så jag fokuserade på det sistnämnda
Men har du målat ett antal kopplade fönster en gång så behöver du ju inga råd
Det där med utmålning på glaset gäller väl den kittade sidan?
PS
Är det inåtgående bågar med så pass lite av karmarna synligt som på denna bild, så kanske rimligare att bara måla om bågarna:
Maska på glas in mot glasfalsen är så mycket lättare än in i en ofta krokig och oskarp vinkel karm/fönsternisch, så jag fokuserade på det sistnämnda
Men har du målat ett antal kopplade fönster en gång så behöver du ju inga råd
Det där med utmålning på glaset gäller väl den kittade sidan?
PS
Är det inåtgående bågar med så pass lite av karmarna synligt som på denna bild, så kanske rimligare att bara måla om bågarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

