Skärmdump av Tibber-appen som visar elpris på 193 öre/kWh och minskad användning av elbilsladdning och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 193öre/kWh är det ju trevligt med Tibber som stänger ner laddningen till elbilarna och minimerar driften av värmepumpen!

Bra för elnätet också och rätt intressant artikel i SvD idag om hur elbilarna kan hjälpa elnätet, just i samarbete med Tibber.
https://esvd.svd.se/shared/article/elbilen-kan-hjalpa-ett-svajigt-elnat/nfBxoA2f

(och vill du ha en Tibber inbjudan och få 500kr i deras shop skicka ett PM!) :)

Redigerat:
E
Ladda nu medans det är billigt, säger jag bara.

Hick! Ännu värre....

• Två mätare med text: vänster visar 256 öre mellan 08:00-09:00, höger visar -10,5 grader utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Eller så är man nöjd med att betala genomsnittspris för hela månaden oavsett när man förbrukar det. Jag är tveksam till att det lönar sig särskilt mycket att använda en tjänst såsom tibber.

• Gilla
Mehdi665 och 1 till
  • Laddar…
J
V vectrex skrev:
Eller så är man nöjd med att betala genomsnittspris för hela månaden oavsett när man förbrukar det. Jag är tveksam till att det lönar sig särskilt mycket att använda en tjänst såsom tibber.
Den som tar risken kommer vilja ha betalt för det, annars vill de inte ta risken. Samma för bolån. Det är ingen som är villig att ta risken att gå bort sig på fastprisavtal och miljoner av kWh utan att lägga in en rejäl riskpremie. Går ditt elbolag bort sig i genomsnittspriset denna månaden så tar de igen det nästa.

Det blir därför alltid billigare att ta risken själv om man kan, och det kan man ju. Dessutom får du med Tibber möjligheten att välja om du vill förbruka strömmen när den är som extra dyrast och har då möjlighet att sänka den dyraste förbrukningen och därmed kostnaden rejält.

• Gilla
grapper
  • Laddar…
J Johannnnnnn skrev:
Den som tar risken kommer vilja ha betalt för det, annars vill de inte ta risken. Samma för bolån. Det är ingen som är villig att ta risken att gå bort sig på fastprisavtal och miljoner av kWh utan att lägga in en rejäl riskpremie. Går ditt elbolag bort sig i genomsnittspriset denna månaden så tar de igen det nästa.

Det blir därför alltid billigare att ta risken själv om man kan, och det kan man ju. Dessutom får du med Tibber möjligheten att välja om du vill förbruka strömmen när den är som extra dyrast och har då möjlighet att sänka den dyraste förbrukningen och därmed kostnaden rejält.
Nu har jag ju en elbil på ingående men jag ställer mig ändå skeptisk till att det är värt besväret.
Dom stora kostnaderna är ju ändå alla avgifter, skatter osv som jag ändå inte kan påverka. Elpriset är ju den lilla kostnaden.

J
V vectrex skrev:
Nu har jag ju en elbil på ingående men jag ställer mig ändå skeptisk till att det är värt besväret.
Dom stora kostnaderna är ju ändå alla avgifter, skatter osv som jag ändå inte kan påverka. Elpriset är ju den lilla kostnaden.
DU kan ju faktiskt påverka alla avgifter osv om du minskar din förbrukning. vilket Tibber hjälper dig med

V vectrex skrev:
Jag har under det halvåret jag haft Tibber sparat någon hundralapp på att låta Tibber styra laddningen av våra elbilar så det blir en slant!

F
J Johannnnnnn skrev:
DU kan ju faktiskt påverka alla avgifter osv om du minskar din förbrukning. vilket Tibber hjälper dig med
Kan du berätta för mig hur jag styr mina fasta kostnader för elnätet från elnätsägaren?

J
F fsn skrev:
Kan du berätta för mig hur jag styr mina fasta kostnader för elnätet från elnätsägaren?
Elnätsägaren tar både fasta och rörliga avgifter. De rörliga kan du minska genom att sänka din förbrukning. De fasta kan du också minska genom att tex byta till en mindre säkring, alltså genom att sänka din förbrukning.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
F
V vectrex skrev:
Håller med. "Morgondagens" elpris släpps kl 13 dagen innan så det finns liksom inte direkt nån långsiktig horisont för Tibber att planera på. Är man bara det minsta lilla påläst så vet man redan att elen ur ett dygnsperspektiv alltid är billigast ungefär från 00-01 till 03-04. det är ganska lätt att ha sin bil inställd att ladda dessa tider ändå.

De som "sparar hundralappar varje månad" jämför antagligen med att trycka in laddsladden när elen är som dyrast för det ligger i Tibbers intresse att presentera det så.

F
J Johannnnnnn skrev:
Elnätsägaren tar både fasta och rörliga avgifter. De rörliga kan du minska genom att sänka din förbrukning. De fasta kan du också minska genom att tex byta till en mindre säkring, alltså genom att sänka din förbrukning.
Nej det kan jag inte, jag har exakt samma fast kostnad oavsett om jag har 16A eller 32A huvudsäkring. Du har fö fel i sak, det du beskriver är inte "sänka förbrukning" det är "sänka effekttoppar".

• Wow
LoweW
  • Laddar…
Låst på 38 öre. Bu eller bä, men jag vet vad elräkningen hamnar på.

• Gilla
Cancerman_777 och 4 till
  • Laddar…
J
Det skulle vara intressant att enkelt se vad jag varje månad fått för genomsnittspris på tibber, för att sen jämföra med fastpris. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tittat runt i menyerna då det enda jag kan på rimligt sätt påverka är att ladda bilen på natten och undvika att köra disk- och tvätt på dyra timmar. Mitt värmesystem är "dumt" och därav så maxar det säkert ut efter morgonduschen, på prime-time med 2.50 i kostnad.

Nån som har en 25 sekunder tutorial "så får du se snittpriset" i tibber?

J
Jag hittade själv (inte medelpris men kwh och kostnad, om det nu stämmer i appen) och då får jag
okt-dec 0,36kr/kwh (skaffade tibber då jag skaffade laddbox till bilen)
jan 0,65kr/kwh
feb 1,15 kr/kwh

ska försöka kolla vad jag haft med mitt tidigare elbolag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.