Hejsan! Håller på att bila upp golvbrunnen i tvättstugan i källaren. Försökt läsa mig till så mycket jag kunnat även kikat på forumet för att förbereda mig för vad som komma skall. Nu när jag Fått fram rör riktning och någorlunda runt så ser det ut som dom gjutit in gjutjärnsröret i ett tegel(?!) rör.. det sprack pyttelite längst fram men känns omöjligt att få fram mer utan att allting spricker så hur bör jag göra? Kapa gjutjärns röret sticka in plaströr och täta på nytt? Sen gjuta igen? Några tips?

• Uppbruten golvbrunn med synligt gjutjärnsrör inneslutet i tegel, med lätt sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan va så att avloppet är kopplat till dagvattnet och inte avloppsstammen

• Gilla
JonssonF
  • Laddar…
T topmount skrev:

Kan vara så, hur vet man det egentligen? Och vad har det för betydelse? Har 5 brunnar i källaren. Snacka med en kompis och han sa att det inte var något ovanligt att gjuta in ett rör i rör, så inte helt ovanligt att strunta o övergångsmuff då antar jag (:

• Gilla
sissle
  • Laddar…
Det där är keramiska Höganäsrör.
Outslitliga så dom skall du vara rädd om.
Lirka loss gamla brunnen, anslut nya, endera direkt in men mest troligen behöver du en plaströrsbit. Täta mellan höganäsröret och nya med avloppskitt, gjut in allt i betong.
Då får du en skarv som håller.

• Gilla
JonssonF
  • Laddar…
S
  • Gilla
JonssonF
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där är keramiska Höganäsrör.
Outslitliga så dom skall du vara rädd om.
Lirka loss gamla brunnen, anslut nya, endera direkt in men mest troligen behöver du en plaströrsbit. Täta mellan höganäsröret och nya med avloppskitt, gjut in allt i betong.
Då får du en skarv som håller.

Tack som fasen för svar! Då lär man inte behöva tänka på ett stambyte då förhoppningsvis!

S Stegatorparn skrev:
Din brunn sitter i ett Höganäsrör av glaserad keramik.
Bila fram muffen och c:a 20 cm till. Kapa av muffen och anslut den nya brunnen med en gummikoppling med passande dimension.
[länk]
tack du med verkligen schyst! Den muffen du länka kläms den då på utsidan höganäsröret och utsidan plaströret måste ju gå ifrån ca 110 till 75? Eller tänker du höganäsrör klämma ihop med koppling sen klämma ihop koppling till brunn?

T topmount skrev:
Så var det i min källare.

Bästa svaret

J JonssonF skrev:
tack du med verkligen schyst! Den muffen du länka kläms den då på utsidan höganäsröret och utsidan plaströret måste ju gå ifrån ca 110 till 75? Eller tänker du höganäsrör klämma ihop med koppling sen klämma ihop koppling till brunn?
Du behöver en 110/75 förminskning också. Den monterar du endera med gummimuffen mot höganäsröret eller stoppar in i muffen om du får ut den gamla brunnen och betongen. Täta springan med kitt och fyll betong runt som alternativ till att kapa höganäsröret.
Avloppsrör förminskning, 110/75, visas på en skärmdump från en webbshop.
Skapa konto

• Gilla
JonssonF
  • Laddar…
Verkligen tack för hjälpen! Ganska ny på att skriva i forumet mest läst innan, verkligen fantastiskt! Känns kul att kunna göra det mesta själv!

(Förlåt för trådkapningen.)Kan man se om detta är samma typ av rör? Hus från 49 och funderar om rören sjunger på sista versen eller bara gjutjärnsbrunnarna.

• Närbild av gammalt rör, möjligtvis gjutjärn, med synlig korrosion och stagnerat vatten inuti.
    Skapa konto
  • Inuti ett gammalt gjutjärnsrör med synliga avlagringar och eventuell korrosion.
    Skapa konto
V Villa1949 skrev:
(Förlåt för trådkapningen.)Kan man se om detta är samma typ av rör? Hus från 49 och funderar om rören sjunger på sista versen eller bara gjutjärnsbrunnarna.
Det där ser ut som vanliga betongrör
Så här ser glaserade Höganäsrör ut
Du ser det på den glaserade ytan och gulaktiga godset
Glaserat keramiskt Höganäsrör med gulaktig yta och saltglaserad textur.
Skapa konto

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.