1 437 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Gjuten kista avlopp anslutning i krypgrund?
Bor i ett gammalt hus och behöver byta/laga avloppet.
Huset har en krypgrund och jag har grävt fram avloppet där.
Vissa delar är gjutjärn, andra plast, på utsidan har jag identifierat tegelrör och betong.
Nu till frågan, när jag grävde fram rören i krypgrund och kommer till ytterväggrn så går ett plaströr in i en stor typ fyrkantig betongklump. På utsidan av huset sticker det ut ett tegel/keramikrör?
Är detta vanligt? Vad är det i så fall för betongklump, hur byter jag den osv...?
Tack!
Huset har en krypgrund och jag har grävt fram avloppet där.
Vissa delar är gjutjärn, andra plast, på utsidan har jag identifierat tegelrör och betong.
Nu till frågan, när jag grävde fram rören i krypgrund och kommer till ytterväggrn så går ett plaströr in i en stor typ fyrkantig betongklump. På utsidan av huset sticker det ut ett tegel/keramikrör?
Är detta vanligt? Vad är det i så fall för betongklump, hur byter jag den osv...?
Tack!
Bästa svaret
Keramikrör (ej tegelrör, de är genomsläppliga och användes för dränering/spridning av vatten) var vanligt som markavloppsrör förr. Kanske har den som monterat plaströret gjort denna betonggjutning för att få ihop det med keramikröret? Har du foto?
Hej det var som du skriver, gjutet för att få ihop olika typer av rör.
Nu är det bytt till plast hela vägen i alla fall.
Blev lite bilande dels för att ta bort lite betong men även för att få bort keramiken inuti så jag fick igenom ett plaströr.
Nu är det bytt till plast hela vägen i alla fall.
Blev lite bilande dels för att ta bort lite betong men även för att få bort keramiken inuti så jag fick igenom ett plaströr.
Klicka här för att svara