Hej!

I mitten av huset har jag en bärande vägg som står på en ingjuten syll. Jag skall ta bort syllen och gjuta igen rännan som blir för att sedan ställa den nya syllen på betongen i samma nivå som befintlig platta.
För att slippa blanda så många säckar betong funderade jag på om det är möjligt att gjuta in lättbetongplattor eller lecablock i rännan. Är detta en bra idé? Man kanske ändå vill ha ett massivt betonglager högst upp på några centimeter vilket skulle innebära att det inte blir någon plats för blocken?

Jag kollade lite datablad för lecablock och lättbetongplattor och de klarar bara 3 MPa i tryckhållfasthet, jag tycker det verkar lågt. Räcker det?

Bör jag borra in armeringspinnar i befintlig platta/sula för att få gammal och ny gjutning att hålla ihop? Jag tänkte lägga ett armeringsjärn på längden i rännan.

Jag har tänkt använda mig av grovbetong för gjutningen.

Varför ta bort syllen och gjuta ny, i mitt tycke kaka på kaka och en massa jobb

Det är en oisolerad platta med fuktvandring. Det hade varit skönt att slippa allt jobb men det känns fel att stoppa ner en ny syll i plattan, trots mellanlägg i skumplast. Men jag kanske oroar mig i onödan?

Jag har nu undersökt lite mer noggrant och djupet på syllen är uppmätt till ca 57 mm vilket innebär att det blir svårt att få ner ett block. Dessutom innebär det att volymen är mindre än jag först antog. En gjutning på 40 liter skall jag nog klara av med endast borrmaskinen och hinkar.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Sen får du tänka dig att väggen står på den sylen och börjar du att skotta undan något kan den sjunka, et sådant arbete fordrar mycket kunskap om bärighet det skulle nog bli mycket stämp mot taket så inte något kommer ner. Tänker du lägga ett nytt golv,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.