743 läst ·
14 svar
743 läst
14 svar
Gjuta platta till sågverk.
Hej på er, jag behöver gjuta en platta och återuppbygga vårt sågverk. Traktordriven klingsåg. Så en platta 80cm bred och 20m lång, mitt på en del på 2m i kvadrat där spindelaxel, drivning till bänk mm ska placeras. På plattan ska balkar fästas mm.
Fråga: Hur gör jag markarbetet? Det ligger på en liten höjd/kulle och marken är mager med mycket sten. Beläget i inre Medelpad med växtzon 6. Vi kan ha rejäla vintrar alltså.
Gräva ur rejält, i med en halvmeter makadam och isolera rejält innan vi gjuter ovanpå?
Kom med lite tips? Jag ska plocka ner sågverket snart för att sedan gräva ur så jag kan inte säga så mycket om marken ännu..
Fråga: Hur gör jag markarbetet? Det ligger på en liten höjd/kulle och marken är mager med mycket sten. Beläget i inre Medelpad med växtzon 6. Vi kan ha rejäla vintrar alltså.
Gräva ur rejält, i med en halvmeter makadam och isolera rejält innan vi gjuter ovanpå?
Kom med lite tips? Jag ska plocka ner sågverket snart för att sedan gräva ur så jag kan inte säga så mycket om marken ännu..
Jag tycker du har en bra plan som du beskriver det. En tanke kan vara att isolera ut i sidled för att hindra kylan att sprida sig ned i marken om det blir snöfattiga, men kalla vintrar. Jag hittar den inte nu, men det finns färdiga tabeller för hur brett du behöver isolera utåt för att nå frostfri mark under en viss nivå.
Om jag tolkar dig rätt så ska det vara ett oisolerat såghus som grundläggs uppe på en torr kulle med stenig morän.
Då känns det överdrivet att fylla med makadam och isolera. Det borde räcka att avtäcka all vegetation, sedan avjämna och gjuta direkt på befintlig mark.
Kan va bra med dillfog på så lång gjutning.
Då känns det överdrivet att fylla med makadam och isolera. Det borde räcka att avtäcka all vegetation, sedan avjämna och gjuta direkt på befintlig mark.
Jajamen! Men du, vad är dillfog? En skarv i plattan för att ta upp expansionen som blir vid olika temperaturer?E Et1975 skrev:Om jag tolkar dig rätt så ska det vara ett oisolerat såghus som grundläggs uppe på en torr kulle med stenig morän.
Jag gräver ur och singlar upp för att vara säker och isolerar ut lite åt sidorna. Ska jag ändå täcka av och jämna till så kan jag gott kosta på mig lite makadam också. Men jag isolerar 180cm brett så har jag en halvmeter isolering ut från varje sida färdig platta sedan. Snön lär yra runt och lägga sig där också…Bart skrev:
Jag tycker du har en bra plan som du beskriver det. En tanke kan vara att isolera ut i sidled för att hindra kylan att sprida sig ned i marken om det blir snöfattiga, men kalla vintrar. Jag hittar den inte nu, men det finns färdiga tabeller för hur brett du behöver isolera utåt för att nå frostfri mark under en viss nivå.
Helt rätt! Fan vad bra du kom med den alltså! Sedan kostar jag ändå på lite makadam och isolering men kanske inte 40cm djup då. Har några paket markisolering liggandes. Men dillfogen, skitbra!!😃🙌🏻E Et1975 skrev:
Hur bred gör jag en dillfog?🙈 Har en jäkla massa ful råspont som ligger, formsätter med det. Ska jag bara köra en masonit i formen eller hur skulle du gjort?M Marcus Norlander skrev:
Behövs det en sådan rejäl platta. Nu ska det erkännas att mina försök att få fart på ett liknande sågverk inte blev helt lyckade. Det blev slutligen ersatt av ett bandsågverk. Men det hade bara en gjuten grund under själva sågdelen. Större delen av längden stod bara på marken.
Jo, när jag känner folk som gör det halvdant så plattorna spricker och vrider sig så lär man sig. Det är bortkastade pengar om det skiter sig. Så då satsar jag 20% mera när jag ändå är igång och får en väl fungerande anläggning. Här ska justeras en gång vid uppstart, sedan ska det bara sågas!D Daniel 109 skrev:
Nu missförstod du. Det jag undrar är om det behövs någon platta på hela längden. Inte om plattan ska byggas ordentligt.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Platta kanske är bekvämt att ha sågen på när den används? Annars är det möjligt att djupa plintar, eller små "väggar" av igjutna skalblock (från 1m djup och upp tex) kan vara stabilare. Lär inte vara sättning utan tjälskjutning som är risken.
Aaaa, ja nu är jag med. Jag är uppväxt med att skruva och justera varje gång vi ska köra och är så satans less. Men visst, de sista två metrarna på varje sida borde jag kunna avvara och köra plint längst ut?D Daniel 109 skrev:
Nu är jag igång igen, traktorgrävare är beställd och jag ska planera. Jag låter gräva ur…hur djupt? Och vilken fraktion ska jag använda för att fylla upp? 30-60mm typ? Jag ämnar isolera och gjuta platta 80cm bred som sagt, 20m lång med dillfogar så jag har två delar 6m långa åt varje håll sett från centrum. Vid mitten ska där vara bredare för mekanik för motorer mm för klinga osv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höja tak eller gjuta lägre bottenplatta för tillräcklig takhöjd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gjuta en platta till markstativ
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta till hönshus?
Grund & Markarbeten -
Grovlek på Ballast till att gjuta platta
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta till attefallshus samtidigt med bostadshuset?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus