2 235 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gjuta platta ovanpå källare
Hej
Vi skall gjuta platta på det mesta av grunden i befintliga huset. Men vi har också ca 12 kvm källare där pannan står. Kan man gjuta golv på den biten som är över källaren. Och hur gör man isf med isoleringen där? Annars tänker jag att golvvärmen går ner i källaren helt i onödan. alternativet är att regla upp över källarbiten så som det ser ut idag. Och isolera som sig bör osv..
men tänker att det kanske vore bättre att ha en homogen platta överallt OM det vore möjligt.
läste någonstans om någon sorts plåt som man kan gjuta på men där fanns nog ingen isolering så hur gör man isf på undersidan?
Vi skall gjuta platta på det mesta av grunden i befintliga huset. Men vi har också ca 12 kvm källare där pannan står. Kan man gjuta golv på den biten som är över källaren. Och hur gör man isf med isoleringen där? Annars tänker jag att golvvärmen går ner i källaren helt i onödan. alternativet är att regla upp över källarbiten så som det ser ut idag. Och isolera som sig bör osv..
men tänker att det kanske vore bättre att ha en homogen platta överallt OM det vore möjligt.
läste någonstans om någon sorts plåt som man kan gjuta på men där fanns nog ingen isolering så hur gör man isf på undersidan?
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Tja! Jorå de går hur bra som helst. Det kallas att man gjuter valv. Googla valvform så ser du hur det ser ut ungefär. Du kommer få upp en massa peri och dokaform osv men det går att göra med vanlig plank istället för typ dokabalk (dom gula balkarna). Men det är en fördel att använda riktiga stämp och inte reglar för det blir jobbigare att riva formen då plus mer jobb att bygga den. Det är en del jobb med stämp, plank och plywood.
Men är det inte varmt i pannrummet? Vet inte om det är nödvändigt med isoleringen där. Dom där plåtarna du tänker på kallas för bärplåt och det blir mindre jobb med dom kan jag tänka mig än med valvform. Annars om du vill isolera plattan så får du regla upp ett undertak och isolera. Antingen reglar du med vanlig träregel eller kan du regla med z-profiler. Och sen isolering mellan reglarna.
Men är det inte varmt i pannrummet? Vet inte om det är nödvändigt med isoleringen där. Dom där plåtarna du tänker på kallas för bärplåt och det blir mindre jobb med dom kan jag tänka mig än med valvform. Annars om du vill isolera plattan så får du regla upp ett undertak och isolera. Antingen reglar du med vanlig träregel eller kan du regla med z-profiler. Och sen isolering mellan reglarna.
Hej. Tack för info. Det var plannja combideck 45 som jag hade sett någonstans och hade i tanken. När man gjuter på den så skall den bli självbärande. Men kan ju bara anpassa tjockleken tänker jag. Så den skulle kunna vara en idé.S Snickarkirre skrev:Tja! Jorå de går hur bra som helst. Det kallas att man gjuter valv. Googla valvform så ser du hur det ser ut ungefär. Du kommer få upp en massa peri och dokaform osv men det går att göra med vanlig plank istället för typ dokabalk (dom gula balkarna). Men det är en fördel att använda riktiga stämp och inte reglar för det blir jobbigare att riva formen då plus mer jobb att bygga den. Det är en del jobb med stämp, plank och plywood.
när det kommer till isolering så vet jag inte om det behövs eller inte. Det står en gaspanna nu som får leva tills den är förbrukad (10 år gammal) men sen blir det luftvatten. Det kanske inte gör något om det blir lite värme i sk källaren även om den inte används till något speciellt. Väggarna är tjocka och dessutom är det bara 12 kvm så den ”förlusten” kan man kanske leva med. Har inget emot om det är hyfsad temp där nere men vill inte elda för kråkorna bara.
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Okej jo som sagt det är nog enklare än att forma så om det funkar med den så kör på de 
Du kan ju isolera även om du kör med combideck. Du får regla upp ett undertak bara och sen isolera mellan reglarna. Blir kanske lite omständigt att isolera i korrugeringen men du kan kanske skära till remsor och trycka upp dom i korrugeringen?
Du kan ju isolera även om du kör med combideck. Du får regla upp ett undertak bara och sen isolera mellan reglarna. Blir kanske lite omständigt att isolera i korrugeringen men du kan kanske skära till remsor och trycka upp dom i korrugeringen?
Klicka här för att svara