Min tomt är i ett område nära stranden. (Näset SV Skåne). Marken är sand och under är där kalkberg om jag förstått det rätt. Tomten är mitt på en halvö mellan Öresund och Östersjön. Ca 1 km till havet i respektive riktning.
Grundvattnet ligger normalt ca 70-100cm under normal marknivå.
Man får enligt kommunen inte bygga källare i området på grund av översvämningsrisken. Huduvbyggnaden är ca 3.5m över havsnivån.

Jag skulle vilja bygga om ett existerande komplementhus(skjul) till en golfsimulator. För en golfsimulator behöver man rätt mycket takhöjd där man slår, dvs i mitten. Ca 2,9-3m. Pga hur huvudbyggnaden och gästhuset ser ut, skulle det se väldigt konstigt ut om skjulet/förrådet vore den högsta byggnaden. Det nuvarande skjulet är dessutom ca 2.5m högt så jag kan inte hissa upp det taket en meter utan att det blir lite konstigt. Därför skulle jag vilja göra en grund som hade en lägre del i mitten av rummet så man får till takhöjden endast där. Dvs normalhöjd i den ena delen av byggnaden och kanten runt om som väggarna står på, men en större nedsäkning ca 50-60cm i ca halva rummet.

Med en normal tjocklek på plattan känns det som att botten typ är nere i grundvattnet då. Sen brukar man ju ha frigolit under för isolering.
Värmeeffektivitet/isolering bryr jag mig inte så mycket om. Eftersom det används lite då och då kan jag bara ha en kraftigare värmefläkt jag sätter på en stund innan jag skal använda rummet. Där behövs inget VA bara el.
Om den lägre delen skulle svämma över någon gång vore det ingen större katastrof (vill så klart helst inte det).

Är det något problem att pumpa bort grundvatten och gjuta på det viset. Kan någon ge mig en uppfattning om hur man gör det? Gjuter man först den lägreplattan, låter armering sticka upp i kanterna, bygger ny form och sen gjuter sidorna och den högre nivån?

Visst finns det vattentät betong? Eller lägger man något membran under? Eller är det bara att dumpa makadam och sätta en pump där? Kommer pumpen gå hela tiden? (jag har inte direkt något bra ställe att pumpa bort vatten)

Tack på förhand.

Säg gärna till om detta är en totalt dum idé.

Mvh D

• Byggritning av ett komplementhus på 8x4 meter med en nedsänkt mittendel för ökad takhöjd, visas i både planvy och sidovy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om förutsättningarna är lämpliga kan du lägga dränering på rätt nivå för att undvika grundvattenstigning. Men har du ingenstans att leda vattnet blir det förstås svårare.

Vattentät betong finns, hur dyr den är vågar jag inte svara på. Det jag har hört är att det kan vara svårt att få den tät i övergångar, så bäst är att gjuta allt i ett stycke.

Tack för svar.

Mitt hus är inte dränerat alls. Eftersom det är sand överallt behövs det inte.

Jag tänker mer att om man lägger dränering och sätter en pump där kommer den inte så och gå hela tiden. Det enda jag kan göra med vattnet är att pumpa det till en stenkista lite längre bort, kanske 30-40m men teoretiskt känns det lite hopplöst liksom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.