Hej! Tänkte gjuta en klack till en mur och undrar hur mycket armering jag behöver ha i. Fick höra att det räckte med 2 nere sen 2 över, behövs det så många? Se bild för mer info
Handritad skiss som visar en tvärsnittsplan av en klack med mätningar, intill en jordfylld mur och asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Handritad skiss av en klack till en mur med måttangivelser och markerade lager av asfalt, jord och grus.
    Skapa konto
B
Är det 150 x 150mm du ska gjuta? Vad är det för mur som ska stå ovanför. Jag tycker det låter lite i överkant att dra i 4 armeringsjärn, men jag vet ju heller inte vad det är.för mur du ska bygga.

B BSOD skrev:
Är det 150 x 150mm du ska gjuta? Vad är det för mur som ska stå ovanför. Jag tycker det låter lite i överkant att dra i 4 armeringsjärn, men jag vet ju heller inte vad det är.för mur du ska bygga.
Typ något sånt fast fristående

• Låg gråstenmur i svag båge på en gräsmatta illustrerar ett fristående byggprojekt.
    Skapa konto
B
Sådana där murar brukar väl ofta muras direkt på packad sand? Om du har gjort ett bra underarbete så ska ju armering/betong inte fylla nån funktion alls. Om du ska gjuta, så är det ju för att få en mer förlåtande grund. Jag hade i sådana fall nöjt mig med 2 armeringsjärn.

Men kolla med tillverkaren av murstenen. De brukar ju ha en "så här gör du guide", vad säger den?

Tror däremot att dränering är viktigt. Kommer det in fukt under muren kan den nog lyftas och röra på sig under vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.