Är det flera än jag som gjuter egna ersättningsdetaljer i keramik? Jag köpte en begagnad Combiheat i somras och keramiken såg ut som f..n själv så jag snickrade formar i plyfa och nu håller jag på att gjuta ny keramik. Det är ju skitenkelt och bra mycket billigare, reservdelarna skulle gå lös på 8,000 (det är mycket sten i pannan) men eldfasta bruket kostar inte mer än c:a 600 spänn. Formarna finns ju kvar tills nästa gång byte blir aktuellt så dom räknar jag inte in i priset (plyfa för nån hundring) och försäljaren försäkrade att den gjutmassa jag har är hästlängder ifrån dom färdigköpta insatserna och jag tror honom för firman har funnits sen före kriget.

Majgårdarna
Tänker oxå göra en form när jag ska byta keramiken :)
Vad hette bruket?

Bruket till topplattorna heter Unicast C/L och till sidorna Unilite 88 som är mera isolerande. Bruken säljs av http://www.silika.se/main.html och dom säljer även direkt till privatpersoner. Det sitter nåt jäst isolermaterial bakom keramiken som är distans till plåten men det går precis lika bra med markskiva av stenull som bara kostar en bråkdel så mycket. Det är ju precis inte nån rymdteknologi.

När keramiken torkat 4 dygn i rumstemperatur ska dom gräddas i vanlig bakugn, 80 grader i 4 timmar, 95 grader i 16 timmar och sen 120 grader i 6-8 timmar för att driva ut resterande fukt. När man sen börjar elda så är det små brasor som gäller under några timmar eftersom det kristallina vattnet avgår först vid 450 grader och däröver. Gör man på detta vis så riskerar keramiken inte att spricka och den blir flera gånger hållbarare än dom färdiggjutna insatserna enligt expertis.

Majgårdarna
Tack bra info.
Undra om man kan göra formen i frigolit?
Skulle vara bra om man fick till skålen på bilden nedan

crop_image.asp

• Gilla
Bomankop
  • Laddar…
tack vedeldarn för bra info och bra länk.
Helt klart en klistringsbar tråd tycker jag.

Hallå moderator!
Klistra.

Andreas_Hansson skrev:
Undra om man kan göra formen i frigolit?
Skulle vara bra om man fick till skålen på bilden nedan

[bild]
Prova med gips....

När jag fodrade om flisförugnen (jodå, jag har flispanna och helvedspanna bredvid varann) ::) så använde jag styrofoamskivor och eftersom stapeln av rondeller blev hög så stack jag bara ner 3 fyrtumsspikar genom varje rondell och fixerade den på så sätt i nästa. Styrofoamen är ju lite rejälare att bearbeta och håller bättre. Gips borde, som redan sagts, funka utmärkt det också. Jag misstänker att dom invecklade konstruktionerna gjuts i silikonformar. Vaxning av formarna kan man göra med nåt formvax eller som jag gjorde, med samma vaxlösning som jag har till hyveln. Behöver man fylla i eller göra radier så går det utmärkt att använda vax och smälta och hälla och forma det när man gör plyfaformar.

Lite uppdatering av "projekt hemgjutning" nu när eldningssäsongen börjar gå mot sitt slut.

Keramiken har hållit och ser ut precis som när jag ställde in blocken i pannan och då kör jag ändå pannan långt över högsta rekommenderade temperaturgräns. Keramiken lyser vit och när jag ska fylla pannan så tar veden eld bara den kommer innanför luckkransen så gjuterihandskar är ett måste om jag inte ska grilla fingrarna vid påfyllning. Jag undrar hur många Kw pannan ger egentligen. Det som står på typskylten kan bara inte vara rätt. Fem kubik från 30 till 95 grader på 3 timmar är väl rätt okej?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för tipset, mycket intressant!!!

Vänl,,,

Vedeldarn!
Hur fick du reda på vad dom olika delarna bestod av? Var det rekomendation från silika?

Grymt bra topic

Tack för en bra tråd och tack för alla tips!!

Fasen, jag vill också ha en keramikpanna med sprucken keramik! ;)

• Gilla
pallmannen
  • Laddar…
Mycket intressant det här med att kunna fixa keramikdelarna själva!

Är det någon som vet av några andra eldfasta torrbruk-produkter (än de som Silika marknadsför) man kan använda sig av? Skulle misstänka att Silika inte är så pigga på att skicka nån enstaka 25 kg-säck ända upp till V-norrland?

Åskar skrev:
Mycket intressant det här med att kunna fixa keramikdelarna själva!

Är det någon som vet av några andra eldfasta torrbruk-produkter (än de som Silika marknadsför) man kan använda sig av? Skulle misstänka att Silika inte är så pigga på att skicka nån enstaka 25 kg-säck ända upp till V-norrland?
Är intresserad av samma sak då min kermamik spruckit i baxi-pannan.
Kanske finns att köpa i närheten någonstans (umeå i mitt fall).

Kasch skrev:
Fasen, jag vill också ha en keramikpanna med sprucken keramik! ;)
Skaffa dig en panna så kan jag fixa så du får sprucken keramik :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.