6 590 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Gjuta fundament till lyktstolpe
Hej
Jag tänkte gjuta ett fundament till en lyktstolpe i trädgården. Jag tänkte använda ett 150mm papprör och gjuta i. Hur djupt bör man gräva ner röret? Det är i princip ren lera i backen och trädgården ligger i zon 5 i Norrland. Man vill ju helst att lampan står i lod även nästa år.
Jag tänkte gjuta ett fundament till en lyktstolpe i trädgården. Jag tänkte använda ett 150mm papprör och gjuta i. Hur djupt bör man gräva ner röret? Det är i princip ren lera i backen och trädgården ligger i zon 5 i Norrland. Man vill ju helst att lampan står i lod även nästa år.
Hur hög kommer stolpen att vara och hur kommer den se ut? Ju högre och mer vindfång den har desto djupare behöver fundamentet vara.
Lyktstolparna som står längs med gatorna brukar vara 90cm djupa och cirka 30cm i botten som smalnar av något uppåt.
Lyktstolparna som står längs med gatorna brukar vara 90cm djupa och cirka 30cm i botten som smalnar av något uppåt.
Är det ren lera så skippa röret ( bara överkurs ) gräv så brett och djupt du behöver och använd sidorna i gropen som form, då blir det tätt mellan fundament och lera, inget vatten som kan komma ner och frysa. Lera håller mot tjäle bra, eftersom det är vattenfattigt, gärna ett par järn 16 mm som du slår ner i marken ca min 0,5 meter som gjutes in, så vickar det inte
Pappröret var mest bara för att få smalare plint, tror borren är 250mm så blir så mycket betong.J jonaserik skrev:Är det ren lera så skippa röret ( bara överkurs ) gräv så brett och djupt du behöver och använd sidorna i gropen som form, då blir det tätt mellan fundament och lera, inget vatten som kan komma ner och frysa. Lera håller mot tjäle bra, eftersom det är vattenfattigt, gärna ett par järn 16 mm som du slår ner i marken ca min 0,5 meter som gjutes in, så vickar det inte
Klicka här för att svara
