Hej, vi har en sluttning ner till vårat hus som har en nivåskillnad på ca 1meter. Vi parkerar bilarna där uppe och huset står där nere.
Tanken är att vi ska bygga en carport och förråd vid parkeringen och göra ngt snyggt precis utanför huset istället för att ha en sluttning med makadam och jord.
Men efter att tagit in offerter och det kostar för mkt att leja bort så ska vi göra detta jobb själva.
Men är vi helt galna om vi gjuter l-stöd själva som kommer vara ca 1meter höga och totalt ca 20meter lång?? Är det ens möjligt och blir det billigare än att köpa färdiga l-stöd med leverans och kran?
Eller ska vi satsa på stödmur?
Tanken är att vi ska bygga en carport och förråd vid parkeringen och göra ngt snyggt precis utanför huset istället för att ha en sluttning med makadam och jord.
Men efter att tagit in offerter och det kostar för mkt att leja bort så ska vi göra detta jobb själva.
Men är vi helt galna om vi gjuter l-stöd själva som kommer vara ca 1meter höga och totalt ca 20meter lång?? Är det ens möjligt och blir det billigare än att köpa färdiga l-stöd med leverans och kran?
Eller ska vi satsa på stödmur?
Att gjuta L*profil lönar sig inte och styrkan i dom blir kanske hälften av fabriksgjorda. 1 meters höjd är inget det klarar en murad mur bra, det gäller bara att få en bra och stadig botten, kan med fördel slås ner 16 mm armeringsjärn 0,5 meter ner mark och borra hål i stenen,trä den över och gjuta i hålen, det för att stå emot jordtrycket bättre, det går även att ankra med järn och platta in under P-platsen, blir mycket starkt
Det går utmärkt att gjuta egna L-stöd.
Jag gjorde 32 +1 st 1X1 meter för ca 15 år sen.
Det kostade då runt 1/4 av vad köpta skulle ha kostat inklusive transport.
gjorde av med ca 5 m3 sand och lika mycket grus samt 80 säck cement
minns jag rätt så gick det 4 armeringsnät + 32 6 meters armeringsjärn och en hel del najtråd
Jag gjorde 32 +1 st 1X1 meter för ca 15 år sen.
Det kostade då runt 1/4 av vad köpta skulle ha kostat inklusive transport.
gjorde av med ca 5 m3 sand och lika mycket grus samt 80 säck cement
minns jag rätt så gick det 4 armeringsnät + 32 6 meters armeringsjärn och en hel del najtråd
Hur blev det? Har liknande sluttning och funderar i samma tankebanor om mur eller L-stöd. Lägg gärna upp bild på resultatet!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höja mark. Mura, gjuta eller L-stöd? Vad tycker ni?
Grund & Markarbeten -
Ungefärlig kostnad för att gjuta egna plintar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
färdig plinta eller gjuta egna
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta egna större betongplattor med mindre plattor som fundament?
Trädgård allmänt -
Gjuta egna L-stöd
Byggmaterial & Byggteknik