15 614 läst ·
42 svar
16k läst
42 svar
Gjuta betongskiva till Ikea kök tips/erfarenheter sökes
Kul! Riktigt snygga inspirationsbilder, som första bilden är princip så jag vill ha slutresultatet, har också tänkt att gjuta stänkskydd som passar ihop. Är också just nu osäker på efterbehandlingen, verkar finnas många olika skolor där och inte bara ett sätt som är "rätt". Vattenglas kan ge riktigt bra slutresultat men verkar svårt att få till, vax och såpa är väll den enklare vägen att gå men är osäker om det ger tillräckligt bra skydd mot fläckar.K klippfast skrev:Klurar också på bänkskivor + stänkskydd i både kök och badrum i framtida renoveringar (princip enl bild 1) och är inne på att gjuta skivan på plats (stänkskyddet som separata skivor) och slipa ytan med målet att få till ett ganska rufft uttryck liknande ett betonggolv (se referensbilder 2 och 3). Många bänkskivor jag sett har ett betydligt mer monokrom yta som jag tror är väldigt svår att få till utan ett vändmoment för att få formsidan upp. För att få en ganska skarp och tålig kant så tänker jag att front görs med en lite tjockare plåtvinkel i formen, en betongkant behöver troligen dövas för att inte bli för vass och ömtålig. Där jag sitter fast just nu är i efterbehandlingen - vattenglas och vax eller såpa känns aktuellt just nu men har inte riktigt satt mig in i alla alternativ.
Hur tänker du att du vill att slutresultatet ska se ut i struktur/färg osv?
Jo det stämmer, jag gjöt en skiva till soffbordet för några år sedan, valde att inte behandla den pga. att jag tyckte om ytan som den var. Den har med åren fått ganska mycket fläckar då man den blivit lite blöt etc. Bänkskivor till köket behöver naturligtvis behandlas, går att använda allt ifrån vattenglas till vanlig vax och olja.M Maximarcus skrev:Är inte en betongskiva utan ytbehandling väldigt känslig för fläckar? Med epoxy på blir det ju en annan sak men ganska repkänsligt istället.
Om man gillar trä så behöver man ju inte undvika det bara för att man har barn. En skiva i hårt trä, t.ex. ek, som är väl inoljad tål det mesta.
Då skulle jag vara mer nervös att glas och porslin går sönder av att tappas i en betongskiva, eller att skivan spricker.
Testa ta en slipsten/kloss.AntonSandegren skrev:
Jo det stämmer, jag gjöt en skiva till soffbordet för några år sedan, valde att inte behandla den pga. att jag tyckte om ytan som den var. Den har med åren fått ganska mycket fläckar då man den blivit lite blöt etc. Bänkskivor till köket behöver naturligtvis behandlas, går att använda allt ifrån vattenglas till vanlig vax och olja.
En sån där svart mjuk variant. Blöt den och slipa betongen lätt så kan man få bort fläckar
riktigt snyggt gjort!C Chrlen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjöt dom i form på golvet, reste dom försiktigt och bar dom på högkant, inga sprickor någonstans.
Snyggt! Det är inte Ikea kök va? Tänkte på vad stommarna har för fötter. Tänkte också ha ca 700 djup, vad använde du för betong och vad är den behandlad med?G Grahn85 skrev:
Riktigt snyggt! Får man fråga vad du gjorde för att få den där mörka färgen? Precis den är jag ute efter också.G Grahn85 skrev:
Angående ytbehandling så funderade jag på att testa den här: https://www.wsochcompany.se/ytbehan...l-betong-och-sten/topper-for-betong-och-golv/
Men dammbindare i tjocka lager kanske är bättre?
Jo, det är Ikea bodbyn!
Skivorna är gjutna med expanderbetong, färgade betongen med järnsulfat! Slipade med våtslippapper, sen behandlade med linolja och till sist vaxade med carnubavax!
Man ska inte ha vatten för länge liggande på dom, då blir det märke, men så länge du torkar upp efter dig är det ingen fara!
Skivorna är gjutna med expanderbetong, färgade betongen med järnsulfat! Slipade med våtslippapper, sen behandlade med linolja och till sist vaxade med carnubavax!
Man ska inte ha vatten för länge liggande på dom, då blir det märke, men så länge du torkar upp efter dig är det ingen fara!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Låter ju väldigt lovande! Princip samma förutsättningar som för mig. Har du hängt stommarna på väggskenan och stödbenen fram eller står de på golvet med några andra ben?G Grahn85 skrev:Jo, det är Ikea bodbyn!
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej, jag är helt fascinerad av den här trenden med hemmagjutna betong-bänkskivor!
Någon som kan förklara?
Som jag ser det är det ett väldigt omständligt (och kanske dyrt) sätt att fixa sina köksbänkar.
Och är inte en rå betongyta väldigt opraktisk till arbetsbänkarna?
Jag kan tänka mig att en laminatskiva är mycket bättre, lättare att installera och tåligare över tiden än betongen.
T.ex. någon av dessa:
"Carraramarmor"
"Ljus granit"
"cement"
Någon som kan förklara?
Som jag ser det är det ett väldigt omständligt (och kanske dyrt) sätt att fixa sina köksbänkar.
Jag kan tänka mig att en laminatskiva är mycket bättre, lättare att installera och tåligare över tiden än betongen.
T.ex. någon av dessa:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "arbetsbänkarna"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Hej, anledningarna till att jag är intresserad av betongbänkskivor är många. Dels hatar jag den oäkta känslan av laminat, har vart och känt på laminatskivorna flera gånger men kan inte övertala mig till att stå ut med det.KnockOnWood skrev:
Hej, jag är helt fascinerad av den här trenden med hemmagjutna betong-bänkskivor!
Någon som kan förklara?
T.ex. någon av dessa:
[bild] "Carraramarmor"
[bild] "Ljus granit"
[bild] "cement"
Jag älskar utseendet på stenmaterial, och det äkta då, inte de fejk i laminat på bilderna du skicka som man ser på flera meters avstånd att de är laminat.
Sedan tycker jag också om att göra allt själv, ju mer jag kan göra ju roligare tycker jag det är. Älskar denna typen av utmaningar att försöka skapa bänkskivor jag blir nöjd med istället för att köpa laminatskivor jag varje dag skulle störa mig på.
Dyrt skulle jag verkligen inte säga att det är, skulle vi måttbeställa Ikeas laminatskivor till vårt nya kök skulle det gå på ungefär 8-10k. Jag uppskattar att jag kan gjuta egna skivor för ungefär hälften. En "rå betongyta" har jag inte tänkt att ha, kommer självklart behandla den med olja/vax/vattenglas eller liknande för att få en skiva som står emot det mesta man har i ett kök
AntonSandegren skrev:
Hej, anledningarna till att jag är intresserad av betongbänkskivor är många. Dels hatar jag den oäkta känslan av laminat, har vart och känt på laminatskivorna flera gånger men kan inte övertala mig till att stå ut med det.
Jag älskar utseendet på stenmaterial, och det äkta då, inte de fejk i laminat på bilderna du skicka som man ser på flera meters avstånd att de är laminat.
Sedan tycker jag också om att göra allt själv, ju mer jag kan göra ju roligare tycker jag det är. Älskar denna typen av utmaningar att försöka skapa bänkskivor jag blir nöjd med istället för att köpa laminatskivor jag varje dag skulle störa mig på.
Dyrt skulle jag verkligen inte säga att det är, skulle vi måttbeställa Ikeas laminatskivor till vårt nya kök skulle det gå på ungefär 8-10k. Jag uppskattar att jag kan gjuta egna skivor för ungefär hälften. En "rå betongyta" har jag inte tänkt att ha, kommer självklart behandla den med olja/vax/vattenglas eller liknande för att få en skiva som står emot det mesta man har i ett kök![]()
Ett riktigt bra svar som även jag skriver under på