Jag planerar att gjuta en bänkskiva i 35mm betong.
Skivan är L-formad så jag kommer att göra den i två delar.
Ena delen ska ha ett hål för hällen.
Den andra ska ha hål för diskhon och där tänkte jag göra en försänkning för kanten på diskhon.
Vad tror ni om att göra en form och lägga en 3mm plyfa i botten där hon ska vara.
Skivan ska vara lika stor som hon och sedan göra en ram för hålet.
Jag måste även göra ett hål för blandaren. Där är min tanke att limma ett rör i formen som är någon m.m större.
Jag har aldrig gjutit förut och vet inte om detta är möjligt att få till med ett bra resultat. Vad tror ni?
Skivan är L-formad så jag kommer att göra den i två delar.
Ena delen ska ha ett hål för hällen.
Den andra ska ha hål för diskhon och där tänkte jag göra en försänkning för kanten på diskhon.
Vad tror ni om att göra en form och lägga en 3mm plyfa i botten där hon ska vara.
Skivan ska vara lika stor som hon och sedan göra en ram för hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste även göra ett hål för blandaren. Där är min tanke att limma ett rör i formen som är någon m.m större.
Jag har aldrig gjutit förut och vet inte om detta är möjligt att få till med ett bra resultat. Vad tror ni?
Det kan nog bli jättebra!
Viktigt bara att tänka igenom alla momenten innan, t.ex. att styva upp runt urtagen för ho/häll innan lyft av färdig skiva.
Kolla youtube, det finns många exempel på samma/liknande projekt.
Lycka till och glöm inte att dokumentera så att du kan dela med dig här!
Viktigt bara att tänka igenom alla momenten innan, t.ex. att styva upp runt urtagen för ho/häll innan lyft av färdig skiva.
Kolla youtube, det finns många exempel på samma/liknande projekt.
Lycka till och glöm inte att dokumentera så att du kan dela med dig här!
Lovar att dokumentera, blir dock ingen film 
Har inte hittat nån bra information om hur man gör i skarven mellan skivorna för att få det snyggt.
Skarven blir ju förhoppningsvis minimal men man bör väl ändå fylla ut det med nånting, frågan är bara vad?
Har inte hittat nån bra information om hur man gör i skarven mellan skivorna för att få det snyggt.
Skarven blir ju förhoppningsvis minimal men man bör väl ändå fylla ut det med nånting, frågan är bara vad?
Antingen gjuter du den hel i ett L, om det inte blir för stort, eller så tror jag det är bättre att markera skarven t.ex. med en metallist. Det är nog svårt/omöjligt att dölja helt och då är det ibland bättre att förstärka och göra den till ett "designelement", kanske ha två skarvar så hörnet blir en egen kvadrat?
Uppföljningen av bänkskivan hamnar här https://www.byggahus.se/forum/socia...er-lite-glamour-7.html?perpage=15#post2606686 för den som vill läsa.
Klicka här för att svara