5 095 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Gjensidige och Anticimex
Sida 1 av 2
Vi skaffade Gjensidige hemförsäkring när vi köpte villa. De har ett samarbete med Anticimex, som jag förstår det men nu fick vi ett brev från Anticimex med tid för besiktning av huset för hussvamp. Det ingår försäkringsskydd mot hussvamp står det i brevet men för att det ska gälla så måste Anticimex göra denna besiktning. Jag vet att Gjensidige och Anticimex samarbetar så, toppen! Det lustiga är dock att det är Anticimex som hör av sig med redan bestämt datum och Gjensidige vet inget om just detta besöket. Jag tycker att det är ett märkligt förfarande. Om jag säger ok och de kommer så kanske det dimper ner ett avtal sen. För mig känns detta inte seriöst och ett fräckt sätt att sälja tjänster. Kan någon som varit i samma sits intyga att detta är riktigt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Folksam har precis likadant (eller hade iaf) och sannolikt alla andra som erbjuder ett så specifikt försäkringsskydd. Jag fick för övrigt besiktning på hela huset innan försäkringen gällde, även övriga moment. Våtrumskontroll, extrabyggnader mm.
Varför är det inte seriöst att försäkringsbolagen vill kontrollera ett objekt innan de går med på att teckna avtal? För mig är det tvärtom. Bör minska riskerna och ge lägre premier.
Det är helt olika bolag, så i mitt fall är det Folksam som köper tjänsten från Antixcimex, och det är de jag kontaktar när jag behöver hjälp med skadedjur, inte Folksam.
Varför är det inte seriöst att försäkringsbolagen vill kontrollera ett objekt innan de går med på att teckna avtal? För mig är det tvärtom. Bör minska riskerna och ge lägre premier.
Det är helt olika bolag, så i mitt fall är det Folksam som köper tjänsten från Antixcimex, och det är de jag kontaktar när jag behöver hjälp med skadedjur, inte Folksam.
Jag har inget emot kontrollen. Det är ju toppen i sig. Så välkomna så. Det är förfarandet som inte är seriöst. Att Anticimex har bokat in ett besök men när jag pratar med Gjensidige så vet de ingenting om detta besök. De ser inget om denna bokning och säger att allt det sköts via Anticimex.MultiMan skrev:
Folksam har precis likadant (eller hade iaf) och sannolikt alla andra som erbjuder ett så specifikt försäkringsskydd. Jag fick för övrigt besiktning på hela huset innan försäkringen gällde, även övriga moment. Våtrumskontroll, extrabyggnader mm.
Varför är det inte seriöst att försäkringsbolagen vill kontrollera ett objekt innan de går med på att teckna avtal? För mig är det tvärtom. Bör minska riskerna och ge lägre premier.
Det är helt olika bolag, så i mitt fall är det Folksam som köper tjänsten från Antixcimex, och det är de jag kontaktar när jag behöver hjälp med skadedjur, inte Folksam.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Som sagt, i mitt fall och troligen många andras, så köper försäkringsbolaget tjänsten från Anticimex. Därför har de heller ingen aning om exakt när besiktningarna ska göras, det får Anticimex sköta.
Jag fick samma brev häromdagen och reagerade precis som du Antonymen. Det har ju inte kommit någon information från Gjensidige och även om jag faktiskt har läst försäkringsvillkoren någorlunda ordentligt så var jag inte medveten om det. Har heller inget emot besiktningen i sig men förfarandet känns oseriöst och mest en möjlighet till sälj för Anticimex.
Är också mycket nyfiken på att höra om någons erfarenhet av detta besök. Är det sälj eller nöjer de sig med den utlovade besiktningen?
Är också mycket nyfiken på att höra om någons erfarenhet av detta besök. Är det sälj eller nöjer de sig med den utlovade besiktningen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Som en person som har rent mjöl i påsen och inga integritetsproblem så ser jag inget negativt med detta förfarande. Kanske borde försäkringsbolagen vara tydligare vid tecknandet, men det gäller tyvärr rätt mycket annat också numera. Jag är pragmatisk. Your mileage may vary.
Jag fick tips om brandvarnare och släckare (som antecknades i protokollet), det var så långt säljet sträckte sig.
Jag fick tips om brandvarnare och släckare (som antecknades i protokollet), det var så långt säljet sträckte sig.
Jag tycker att det vore på sin plats att Gjensidige informerar om förfarandet. Att se inte vet något om besöket ger mig inte ett större lugn. Det är inte konstigt att folk går på bluffmakare om detta sätt är kutym.MultiMan skrev:
Som en person som har rent mjöl i påsen och inga integritetsproblem så ser jag inget negativt med detta förfarande. Kanske borde försäkringsbolagen vara tydligare vid tecknandet, men det gäller tyvärr rätt mycket annat också numera. Jag är pragmatisk. Your mileage may vary.
Jag fick tips om brandvarnare och släckare (som antecknades i protokollet), det var så långt säljet sträckte sig.
en jämförelse enligt mig: säg att man köper en kostym, ett tag efter så ringer en skräddare och säger att de ska sy upp denna och att det ingår i tjänsten. När jag ringer affären så vet de inget om detta.
Bästa svaret
Jo jag blev själv lite förvånad när Anticimex ville besikta.
Hursomhelst så visade det sig att jag känner besiktningstjejen som dök upp.
Hon berättade att Folksam då infört en besiktning eftersom skadekostnaderna dragit iväg.
Fokus de har direktiv att kolla är avseende vattenskador samt brandskydd.
Sen tyvärr så besöker de då hus där ägaren inte vet hur man rensar ett avlopp eller golvbrunn, vidare ett antal hus som helt saknar brandvarnare....
Sen jovisst borde informera bättre och vi får ju förhoppningsvist inga onödiga höjningar av villaförsäkringen.
Hursomhelst så visade det sig att jag känner besiktningstjejen som dök upp.
Hon berättade att Folksam då infört en besiktning eftersom skadekostnaderna dragit iväg.
Fokus de har direktiv att kolla är avseende vattenskador samt brandskydd.
Sen tyvärr så besöker de då hus där ägaren inte vet hur man rensar ett avlopp eller golvbrunn, vidare ett antal hus som helt saknar brandvarnare....
Sen jovisst borde informera bättre och vi får ju förhoppningsvist inga onödiga höjningar av villaförsäkringen.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 648 inlägg
Kapar tråden lite då jag också fått brev från Anticimex på uppdrag av Gjensidige som jag har en försäkring hos sedan augusti 2021. Det står uttryckligen att besiktningen rör hussvamp och det är ju förstås vettigt och bra men även jag blev lite förvånad över att det bara damp ner ett brev och att Gjensidige inte informerat om besiktning i samband med någon av alla kontakter jag haft med dom.
Nu är det kanske jag som är onödigt nojig men detta är liksom mitt första hus så mitt nojiga jag ser framför mig att dom kommer passa på att vara lite sneaky och rota runt för att hitta alla möjliga och omöjliga indikationer på annat än just hussvamp som dom sen rapporterar in till Gjensidige för att undanta massor av saker i min försäkring. Nu tror jag inte att det finns så mycket att anmärka på i.o.f.s. men i.a.f. Man är ju i lite underläge mot dom så att säga och man har ju hört och läst rätt mycket om kvaliteten på deras besiktningar.
Någon med erfarenhet av just Anticimex hussvampsbesiktning på uppdrag av försäkringsbolag?
Nu är det kanske jag som är onödigt nojig men detta är liksom mitt första hus så mitt nojiga jag ser framför mig att dom kommer passa på att vara lite sneaky och rota runt för att hitta alla möjliga och omöjliga indikationer på annat än just hussvamp som dom sen rapporterar in till Gjensidige för att undanta massor av saker i min försäkring. Nu tror jag inte att det finns så mycket att anmärka på i.o.f.s. men i.a.f. Man är ju i lite underläge mot dom så att säga och man har ju hört och läst rätt mycket om kvaliteten på deras besiktningar.
Någon med erfarenhet av just Anticimex hussvampsbesiktning på uppdrag av försäkringsbolag?
Mitt försäkringsbolag var tydliga att Nomor skulle komma leta efter hussvamp och husbock. Dom sa att Nomor kommer att kontakta dig för en besiktning, när besiktningen är utförd och godkänd så börjar den delen av försäkringen att gälla. Nomor var väldigt noga med att påpeka att dom kommer pga att Trygg-Hansa beställt besiktningen.
Men det kanske är olika beroende på vilket försäkringsbolag man väljer.
Men det kanske är olika beroende på vilket försäkringsbolag man väljer.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Jag har fått liknande brev, fast genom Folksam. Dock fick jag kontakta Anticimex och boka besiktningen själv. Datumet har inte passerat än, så jag har inget att säga om vad som händer.
Mitt ex hade haft besök av en besiktningsman från AC, som skulle göra en besiktning map skadedjur och hussvamp. Besiktningsmannen såg något misstänkt i källartaket, men avfärdade det hela med 'syns tydligt att det inte är hussvamp'. Senare upptäckte mitt ex att det faktiskt var hussvamp! Kanske varierar besiktningsmännens kompetens.
Mitt ex hade haft besök av en besiktningsman från AC, som skulle göra en besiktning map skadedjur och hussvamp. Besiktningsmannen såg något misstänkt i källartaket, men avfärdade det hela med 'syns tydligt att det inte är hussvamp'. Senare upptäckte mitt ex att det faktiskt var hussvamp! Kanske varierar besiktningsmännens kompetens.
jag fick inte ens prata med chefen på Gjensidige. Anar ugglor i mossen.B Bästerortarn skrev:Kapar tråden lite då jag också fått brev från Anticimex på uppdrag av Gjensidige som jag har en försäkring hos sedan augusti 2021. Det står uttryckligen att besiktningen rör hussvamp och det är ju förstås vettigt och bra men även jag blev lite förvånad över att det bara damp ner ett brev och att Gjensidige inte informerat om besiktning i samband med någon av alla kontakter jag haft med dom.
Nu är det kanske jag som är onödigt nojig men detta är liksom mitt första hus så mitt nojiga jag ser framför mig att dom kommer passa på att vara lite sneaky och rota runt för att hitta alla möjliga och omöjliga indikationer på annat än just hussvamp som dom sen rapporterar in till Gjensidige för att undanta massor av saker i min försäkring. Nu tror jag inte att det finns så mycket att anmärka på i.o.f.s. men i.a.f. Man är ju i lite underläge mot dom så att säga och man har ju hört och läst rätt mycket om kvaliteten på deras besiktningar.
Någon med erfarenhet av just Anticimex hussvampsbesiktning på uppdrag av försäkringsbolag?