Byggahus.se

Gissa hur många ton

1. Neettan
    Medlem · 64 inlägg

Neettan

Medlem
    Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!

2. B
    Medlem · Stockholm · 493 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Lite svårt att se hur stort flaket är på din bild. Du får försöka avgöra hur många kubik det är. Räkna sedan ca 1,4 - 1,5 ton per m3. Hur mycket har du betalt för?

3. J
    Tillbyggare · 41 inlägg

jalmars

Tillbyggare
    Svårt att se på den där skeva bilden. 1,5 ton?Vad är det för fordon? Hur mycket hade ni beställt?

4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 027 inlägg

Lutte

Medlem
    Ser ut som när jag hämtade stenmjöl, så mellan tummen o pekfingret 600-900kg

5. Handyman 1
    Medlem · 2 469 inlägg
    1,82 ton exakt..

6. B
    Medlem · 107 inlägg
    Svårt att uppskatta flakets storlek.
    Jag har en släpkärra av normalstorlek, 2,50x1,25.
    När jag lastar 750 kg gårdsgrus på den upplever jag att den är ungefär halvfull.
    Kan det på bilden väga 1,5 ton? Kanske något mindre? Som sagt, svårt att uppskatta storlek på flaket.

7. Neettan
    Medlem · 64 inlägg

Neettan

Medlem
    Se om ni ser bättre på denna.
    Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt

Redigerat 16 maj 23:03
    • Laddar…
  8. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 066 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Mät!

Hur lång är högen, bred, hög?

9. B
    Medlem · 107 inlägg
    Fortfarande lite svårt att uppskatta men jag tror då inte att ni fått mer än 2 ton. :)
    Däremot blev jag förvånad över hur lite mina 750 kg gårdsgrus räckte till. Där hade i alla fall jag uppskattat fel.

• Laddar…
  10. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 066 inlägg

Tomtom79

Medlem
    2 ton på 30 kvadrat blir knappt 5 cm tjockt lager dock så kanske kan hjälpa till att avgöra om det är rimligt?

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 107 inlägg
    En liten matteövning:
    2 ton blir kanske knappt 1,5 kubikmeter.
    På en yta av 30 kvm blir det då en tjocklek på 4-5 cm.
    Känns väl inte orimligt, eller?

12. Neettan
    Medlem · 64 inlägg

Neettan

Medlem
    Har ju redan lastat av de. När vi fick 2 ton i säck räckte de till typ 54kvm å dessa 2 ton till ca 30.. de stämmer inte riktigt känns de som

• Laddar…
  13. Neettan
    Medlem · 64 inlägg

Neettan

Medlem
    Nä å de är inte så tjockt ens..

• Laddar…
  14. ingenmansland
    Medlem · 138 inlägg
    Jag hämtade ett ton natursten i lördags och det såg ungefär ut att vara en sån där hög. Så mindre än två ton tycker jag iaf.

15. C
    Medlem · 9 469 inlägg
    Grus kostar ju bara ett par hundralappar per ton på sin höjd, så även om det skulle diffa på några ton blir det ju inte direkt några fantasisummor. Men det kanske var många sådana där lass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.