Byggahus.se
:confused:Ska börja tapetsera om i vårat hus som köptes i vintras. Det är gipsväggar i hela huset. Har läst runt på forumet om julas tapetborttagare med ånga törs man använda den på gipsväggar??? funkar den även på väv??? vad finns det annars för allternativ till att få ner tapet???
 
Ångmaskin kan du använda på gipsväggar, var lite försiktig med spackelspaden bara för att minimera eventuella revor i gipset. Har inte provat själv att ånga vävtapeter men antar att det borde funka lika bra, bara ånga lite extra så att det går igenom ordentligt..
Lycka till!
 
Johan F skrev:
Ångmaskin kan du använda på gipsväggar, var lite försiktig med spackelspaden bara för att minimera eventuella revor i gipset. Har inte provat själv att ånga vävtapeter men antar att det borde funka lika bra, bara ånga lite extra så att det går igenom ordentligt..
Lycka till!
Vi flyttade in i ett hus som hade ett rum med målade sjögrästapeter. Vi försökte ånga ner dessa med en hyrd ångmaskin. Det gick oerhört dåligt. Vi höll på flera dagar i ett och samma rum innan vi (egentligen min fru) tog till våld med spackelspaden. Det kostade mig en massa jobb med att spackla gipsväggen, men det hade tagit mycket längre tid med "enbart ångmetoden".

Har inte så mycket erfarenhet att jag kan säga att det är säkert så, men min tro är att ju tätare tapeten är (inklusive eventuella färglager), dess svårare blir avångningen.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.