Hej,

jag bor i 30tals hus (Egna hem) och ska nu påbörja renovering av matrummet.

I dags läget sitter det vävspänt tak som är i dåligt skick. Efter en lång övervägning har vi nu bestämt att riva ner innertaket och sätta upp gips.

Bör jag lägga plast under gipsen eller kan jag sätta upp gipsen direkt på råspontenten?
Ovanför finns en kallvind.

Mvh,
Joel

I gammalt hus ingen plast om det inte finns plast överallt annars? I nya hus brukar man ofta plasta.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I gammalt hus ingen plast om det inte finns plast överallt annars? I nya hus brukar man ofta plasta.
Ok det är gammalt och det finns ingen plast på andra ställen, tritex väggar m,m.

Så ingen plast då med andra ord?

NJET

Det är gips i dom andra rummen, men vet ej ifall det är plast under finns det något enkelt sätt jag kan ta reda på det?

Sen så har vi en ventilations kanal i rummet som går direkt in i skortstenen. Det spelar ingen roll, jag ska fortfarande inte ha plast under?
Kollade lite på denna, men har ej access.
https://gds.se/hus/innertak/gipstak/ett-perfekt-gipstak

Tack på förhand :)

Då har jag rivit ner det gamla taket.

Det är mestadels jämt, dags att sätta upp gipsen mot råsponten.
Ingen luftspalt krävs eller hur?

• Ett rum med ett nerrivet tak exponerande råspontade träbjälklag med viss märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, ingen luftspalt behövs. Vill man ha downlights eller annan el i taket kan man regla ned men behövs inte för klimatets skull.

Jag hade plockat ned taklisterna innan jag gipsade och satt upp dem igen efteråt.

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Tack!

Yes, har börjat plocka ner listerna. Men dom satt som berget och dom förstördes, så är tvungen att sätta upp nya efteråt.
Som tur var så finns samma typ av lister i en bygghandel nära mig.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.