Hej,
jag bor i 30tals hus (Egna hem) och ska nu påbörja renovering av matrummet.
I dags läget sitter det vävspänt tak som är i dåligt skick. Efter en lång övervägning har vi nu bestämt att riva ner innertaket och sätta upp gips.
Bör jag lägga plast under gipsen eller kan jag sätta upp gipsen direkt på råspontenten?
Ovanför finns en kallvind.
Mvh,
Joel
jag bor i 30tals hus (Egna hem) och ska nu påbörja renovering av matrummet.
I dags läget sitter det vävspänt tak som är i dåligt skick. Efter en lång övervägning har vi nu bestämt att riva ner innertaket och sätta upp gips.
Bör jag lägga plast under gipsen eller kan jag sätta upp gipsen direkt på råspontenten?
Ovanför finns en kallvind.
Mvh,
Joel
Det är gips i dom andra rummen, men vet ej ifall det är plast under finns det något enkelt sätt jag kan ta reda på det?
Sen så har vi en ventilations kanal i rummet som går direkt in i skortstenen. Det spelar ingen roll, jag ska fortfarande inte ha plast under?
Kollade lite på denna, men har ej access.
https://gds.se/hus/innertak/gipstak/ett-perfekt-gipstak
Tack på förhand
Sen så har vi en ventilations kanal i rummet som går direkt in i skortstenen. Det spelar ingen roll, jag ska fortfarande inte ha plast under?
Kollade lite på denna, men har ej access.
https://gds.se/hus/innertak/gipstak/ett-perfekt-gipstak
Tack på förhand
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nej, ingen luftspalt behövs. Vill man ha downlights eller annan el i taket kan man regla ned men behövs inte för klimatets skull.
Jag hade plockat ned taklisterna innan jag gipsade och satt upp dem igen efteråt.
Jag hade plockat ned taklisterna innan jag gipsade och satt upp dem igen efteråt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Använda tunnare glespanel än 28x70 för gipsat innertak
Byggmaterial & Byggteknik -
Spackla källare innertak ovanpå plastfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Plast eller ångbroms innertak?
Tak & Vind -
Tretex innertak, byta till panel behövs ålderbästndigplast ?
Tak & Vind -
Plasta i samband med byte av innertak?
Tak & Vind