Vi renoverar vår källare och är rädd om varje centimeter som finns i takhöjd. Efter att ha bytt el och avlopp finns många hål från diverse rördragningar.
Vilken skiva är lämplig att sätta i taket? Tunn gips eller masonit? Kan jag skruva rakt i trätaket eller måste det sitta glesspont emellan? Är som sagt rädd om varje centimeter som kan sparas i takhöjd. Tänker utanpåliggande elkablar i källaren så behöver inte regla upp för det.
Tacksam för förslag på billigt alternativ
Vilken skiva är lämplig att sätta i taket? Tunn gips eller masonit? Kan jag skruva rakt i trätaket eller måste det sitta glesspont emellan? Är som sagt rädd om varje centimeter som kan sparas i takhöjd. Tänker utanpåliggande elkablar i källaren så behöver inte regla upp för det.
Tacksam för förslag på billigt alternativ
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Gips.
Protte
Protte
Skulle rekommendera att lägga in kablar/rör i tak och väggar. Hade nog även valt färdiga takskivor av trä för att minimera risken för sprickor i gipstaket.
Varför inte bara byta ut skadade brädor/fixa hålen?
Klipp till plåtbitar i lämplig storlek och skruva/spika fast över hålen. Sedan bara måla in med taket.
Är inte den vackraste lösningen, men för källare kan det vara ok.
Är en tämligen enkel, billig och snabb "lösning".
Jag gjorde så på ett gammalt ventilationsrörshål i tvättstugan.
(Det syns inte så mkt sedan. Är inte så många andra än man själv som tänker på det/ser det. Man tittar inte i taket normalt när man går runt inomhus. För de som gör det så spelar det eg ingen roll då det brukar vara så mkt annat som inte heller har perfekta lösningar/utförande/finish i källare.)
Är inte den vackraste lösningen, men för källare kan det vara ok.
Är en tämligen enkel, billig och snabb "lösning".
Jag gjorde så på ett gammalt ventilationsrörshål i tvättstugan.
(Det syns inte så mkt sedan. Är inte så många andra än man själv som tänker på det/ser det. Man tittar inte i taket normalt när man går runt inomhus. För de som gör det så spelar det eg ingen roll då det brukar vara så mkt annat som inte heller har perfekta lösningar/utförande/finish i källare.)
Klicka här för att svara