Nu börjar det blir riktigt drygt!
All typ av förtäring utomhus är att glömma vi blir invaderade av getingar vart man än befinner sig på tomten (och den är stor)

Men värre är att jag inte får snickra ifred, står jag och klyvsågar eller hyvlar så har jag dem i ansiktet, är jag och klättrar på fasaden så är dom på mig. Mitt pågående fasadbyte är ett oönskat äventyr för tillfället..

Jag har tidigare aldrig haft problem med getingstick men nu på äldre dagar så har det utvecklats till betydligt värre allergi liknande symptom så jag ogillar att bli stungen.

I eller på det aktuella huset finns det inga aktiva getingbon det har jag redan kollat.

Vill mest skriva av mig och ja det ska bli skönt med ett par frostnätter, är trött på sommareländet på riktigt.

T Tjrex skrev:
[länk]
Vi har väl en 6-7 fällor sedan någon vecka, fylls fort gör de också.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
boschkenta
Jag har också reagerat över att de har varit väldigt aggressiva och påträngande de senaste veckorna... kan inte minnas att det brukar vara så, åtminstone inte hemma på altanen.

Har haft getingbo i och runt mitt hus flera gånger i de 25 år jag bott i detta hus där getingarna attackerade oss så fort vi kom i närheten ring försäkringsbolaget så kommer en licensierad och utbildad tekniker från t.ex
Anticimex och fixar det utan kostnad med riktiga grejor.

Vårt trick var att köra en Thermacell några timmar vid boet, sedan ta bort boet iklädd heltäckande skyddsoverall från Jula med en mygghatt och handskar. Absolut noll problem.

F
Ja det har varit ovanligt många såhär års.

4774
Har mest märkt att de lugnar ned sig betydligt när jag ger dem vadsomhelst att dricka och socker att äta. Har man lite köttrens så blir de superglada.

Hittar jag ett bo i huset (utomhus eller vind) så ger jag det en puff med myrr via ett VP rör sedan är det klart.
Fungerar utmärkt under takpannor.
Att anlita antiklimax som getingletare på gården är utsiktslöst, jag hittar eventuella bon snabbare.
Årets plåga innehåller garanterat getingar från bon bortom gården.

• Gilla
David__11 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är mycket fler "dum"getingar denna sensommar än jag någonsin har varit med om i mitt 62-åriga liv. Irriterande, men intressant att läsa att fler noterat samma sak.
Idag fick vi gå in i bilen och äta upp glassen vi köpt. Blev riktigt närgånget förföljda.

Här har vi knappt haft någon geting inne i sommar, inga som stört när man ätit ute på altanen heller.

Det var lite mer intensivt med getingar i maj/juni, men sen tycks de ha försvunnit.

2024 var det grymt många getingar. Har en sån där högspännings fälla med UV lampa. Brukar mäska den med outspädd hallonsaft i bottenlocket. Den va smockfull med döda getingar ifjol, nu står den oanvänd i garaget.

Purre
Tycker det är som tidigare år. Upplever att dom alltid är mer påträngande senare på säsongen.

Vi har dem också i trädgården och matar dem med äpplena som faller av träden nu. Getingar blir irriterande vid den här tiden eftersom de har slut på larver som avger sötma. Inga fler problem, getingar glada vi glada.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Hittar jag ett bo i huset (utomhus eller vind) så ger jag det en puff med myrr via ett VP rör sedan är det klart.
Fungerar utmärkt under takpannor.
Att anlita antiklimax som getingletare på gården är utsiktslöst, jag hittar eventuella bon snabbare.
Årets plåga innehåller garanterat getingar från bon bortom gården.

Tycker det fungerat bra med Anticimex. Gratis via hemförsäkringen och kommit på 2-3 dagar.

BirgitS
Vissa somrar är getingsomrar och då är det mycket getingar i augusti. Det har med sommarens väder att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.