Jag har fått problem med getingar som tar sig in i under huspanelen, på husets övre del. Det är full trafik och på något sätt tar dom sig även in i huset. Har letat överallt inomhus men kan omöjligt hitta var dom tar sig in.
På två dagar har jag fått in ett 50 tal getingar.
Det känns som det är sent på säsongen för getingproblem, eller?

Har försökt att spruta Kill Master Fluga och Kill Master Geting Plus. Fluga (som även fungerar på getingar) är mer som en flytande gas medan Geting blir som ett skum. Problemet är att jag inte riktigt får in det under panelen.
Har även varit in på vinden och tittat men hittade inte en enda geting där jag hade gissat att dom skulle kunna varit.
Antar att dom bara är bakom panelen, eller möjligen i någon yttre isolering.

Vad har ni för erfarenhet av sprayer osv, vad är bäst för spridning?
Har ni någon idé om hur man ska komma upp under panelen med medlet?

Brukar lösa sånt här själv men i det här fallet kommer jag inte på något bra. Vill inte bryta upp panelen.
Blir kanske att kontakta saneringsfirma genom hemförsäkring men det är ju fortfarande helg och jag har svårt att bara sitta och vänta :)

• geting.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill komma åt att spruta gift utan att demontera brädor kan du borra hål och spruta in giftet.

F fribygg skrev:
Om du vill komma åt att spruta gift utan att demontera brädor kan du borra hål och spruta in giftet.
Frågan är bara var då jag inte vet vart dom har sitt bo mer än att jag ser vart dom flyger in och ut.

Lyssna

F fribygg skrev:
Lyssna
Det surrar tyvärr överallt.
Men gör man hål långt upp rinner kanske medlet ner om man sprutar i mycket. Förutsatt att dom inte är bakom någon annan bräda.

danne9 danne9 skrev:
Brukar lösa sånt här själv men i det här fallet kommer jag inte på något bra. Vill inte bryta upp panelen.
Blir kanske att kontakta saneringsfirma genom hemförsäkring men det är ju fortfarande helg och jag har svårt att bara sitta och vänta :)
Vänta är nog den enklaste lösningen då de antagligen är döda inom en vecka ändå. Denna tid på året är sista fasen för getingarna. Brukar ta in en del ved ved denna tid och det är lite 50/50 om det är getingar i bona eller ej. Har lärt mig att vara lite försiktig efter att några gånger ha fått ett gäng stick i huvudtrakten när man kastat upp ett vedträ på lasset och inte sett boet.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Trodde aldrig att jag skulle rekommendera Anticimex men när det gäller getingar verkar de kunna sin sak. Kolla din villaförsäkring då det förmodligen ingår skadedjursbekämpning

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Trodde aldrig att jag skulle rekommendera Anticimex men när det gäller getingar verkar de kunna sin sak. Kolla din villaförsäkring då det förmodligen ingår skadedjursbekämpning
Även om deras skadedjursbekämpning kan fungera så är AC ett såpass oseriöst företag (besiktningsdelen + fula säljmetoder för att kränga avfuktare och liknande) att jag aldrig skulle vilja bidra till att de tjänar pengar.

• Gilla
Smools och 2 till
  • Laddar…
Har precis utrotat ett bo under panelen/ inunder takfoten. Började först att försöka täta för där de kröp i och ut men de hittade alltid en ny väg så jag använde getingskummet istället två tidiga mornar innan de började flyga in och ut. Sedan tömde jag en halv burk spray, den med en pinne som man kan sticka in. Under ett par dagar så kom det fram getingar lite varstans, exempelvis i elcentralen och krypande genom elrören, som jag gick på med vanlig radar. Köpte även en skafthållare för sprayburken så jag kunde gå på med ett par duster under dagarna. Nu har det gått en vecka och finns några förvirrade getingar kvar men inte alls i den mängden som när jag började.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Säker på att det inte är bin?

A anis16 skrev:
Har precis utrotat ett bo under panelen/ inunder takfoten. Började först att försöka täta för där de kröp i och ut men de hittade alltid en ny väg så jag använde getingskummet istället två tidiga mornar innan de började flyga in och ut. Sedan tömde jag en halv burk spray, den med en pinne som man kan sticka in. Under ett par dagar så kom det fram getingar lite varstans, exempelvis i elcentralen och krypande genom elrören, som jag gick på med vanlig radar. Köpte även en skafthållare för sprayburken så jag kunde gå på med ett par duster under dagarna. Nu har det gått en vecka och finns några förvirrade getingar kvar men inte alls i den mängden som när jag började.
Jag har kört med flera olika sprayer. Köpte ännu en idag på Jem & Fix, nåt med sugrör.
Idag körde jag alla en efter en.
Dom verkar inte flyga in eller ur någon annanstans. Har kollat runt huset flera gånger per dag och det är alltid samma ställe.
Största problemet är att dom hittar in i huset.
Idag satt jag och frun och väntade för att se vart dom kom in.
Efter mycket letande hittade jag att dom tog sig in vid vattenrör som går till köket, under en lucka i golvet inne i ett skåp.
Röjde ut och sprayade in bakom väggen och satte sen silvertejp så dom inte ska komma in där igen. Får se hur länge det funkar.
Hör dom flyga där bakom fortfarande.
Har det inte blivit betydligt bättre i morgon får jag nog ringa efter någon via försäkringsbolaget.
M MagHam skrev:
Det är getingar.
Ca 100 st inne idag.

• Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde en annan metod som funkar bra om man kommer åt boet: grovdammsugare (med extra 2M 50mm avloppsrör om man behöver lite avstånd)… suger först upp boet och sedan alla svärmande getingar. Sedan låter jag dammsugaren gå en extra stund när jag blivit färdig.

M MagHam skrev:
Tror inte bin äter kött…
IMG_1927.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag dödar boet genom att ställa mig där de flyger in och spraya radar på dem en efter en. Efter ett tag så lugnar det ner sig kraftigt. Sedan gör jag samma sak dagen efter. Efter det så brukar boet dö ut. De svälter ihjäl.

A anis16 skrev:
Tror inte bin äter kött…
[bild]
Jag ser att din bild är en geting, och jag kan skilja på bin och getingar. Har själv varit biodlare med uppåt 90 kupor.
Men, i trådstartarens första bild framgick inga köttätande getingar utan en suddig varelse framför en fasad. Därav min fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.