Hej!
Har blivit med nybyggt hus (vårat första hus) och då blir det till att bygga 2 st altaner, stake och insynsskydd. Googlade och läste att man behöver då en geringssåg. Då vi aldrig haft hus eller sådan tidigare så vet jag inte hur mycket pengar man bör lägga ned på ett sådant verktyg. Gör som jag alltid gör när jag ska köpa något lite dyrare, går ut på prisjakt och kollar där. Då fann jag dessa två i topp:
Bosch GCM 8 SJL och Metabo KGS 216 M.

Dom varierar ju väldigt i pris. Någon annan som är bättre? Vad ska jag tänka på vid val av geringssåg?

Tips på hur jag gör mitt val!

Jag kan inte yttra mig om Boschen men enligt bl.a detta forum så är det bra grejer. Däremot har jag en Metabo 216 Plus med KSU400 till.
Jag är helt nöjd med den sågen. Vet inte om det är helt samma som M-modellen men kan inte vara några världsomvälvande skillnader.
Den fixar det mesta, den sågar tillräckligt djupt och tar breda stycken. Stabil i gerning i båda riktiningar, glappar inte i sliden eller nått sånt. Den har djupstopp och bra anhåll. P.g.a att jag är ett klantarsle så lyckades jag dock såga ett spår i anhållet när jag gerade, men det funkar ändå. KSU400 ställningen är ruskigt stabil och välbyggd och skapligt lätt att fälla ihop och flytta på.
Så, slutsaten för mig är att den är grymt prisvärd.

S
Freddex skrev:
Jag kan inte yttra mig om Boschen men enligt bl.a detta forum så är det bra grejer. Däremot har jag en Metabo 216 Plus med KSU400 till.
Jag är helt nöjd med den sågen. Vet inte om det är helt samma som M-modellen men kan inte vara några världsomvälvande skillnader.
Den fixar det mesta, den sågar tillräckligt djupt och tar breda stycken. Stabil i gerning i båda riktiningar, glappar inte i sliden eller nått sånt. Den har djupstopp och bra anhåll. P.g.a att jag är ett klantarsle så lyckades jag dock såga ett spår i anhållet när jag gerade, men det funkar ändå. KSU400 ställningen är ruskigt stabil och välbyggd och skapligt lätt att fälla ihop och flytta på.
Så, slutsaten för mig är att den är grymt prisvärd.
det finns så många som sågat i anhållet. så jag tycker inte att du är ett klantarsle.

Köp Metabon ! Den är prisvärd och uppfyller alla krav en normalsnickrande/byggande person har.
Sen om fem år när du spenderat för mycket tid på Byggahus, bland verktygs maffian, och ramlat ner i verktygsträsket ( igenkänning någon :o) så kan du ju uppgradera.

I den prisnivån som metabo kgs216m ligger på så tvekar jag på att det finns något bättre att få tag, den duger gott till det du skall använda den till. Om du tycker metabobordet är för stort och vill ha en mindre kan jag rekommendera clas ohlssons bord för 899:-, bra bord för pengarna. Men eftersom du knappast ska ställa in bordet i huset och såga där då det är nybyggt och du nog inte har så mycket projekt där är det nog ingen fördel med mindre bord.

Självklart är Boschen en bättre såg, och bättre än den finns ju också. Men till att bygga en altan(och mycket mer)duger kgs216m bra. Om du vill ha större klinga så är storasyster kgs254 också prisvärd, men du klarar nästan allt med en 216 såg med slide på.

Real7 skrev:
Sen om fem år när du spenderat för mycket tid på Byggahus, bland verktygs maffian, och ramlat ner i verktygsträsket ( igenkänning någon :o) så kan du ju uppgradera.

Det där klarade inte google att översätta..... ;)

Tack alla underbara och kunniga människor :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.