Hörde denna på radion
https://sverigesradio.se/avsnitt/darfor-vill-vi-ge-bilen-ett-smeknamn-och-har-ar-de-vanligaste
Så jag började undra hur det är med detta, vilka namn har du gett de saker du har omkring dig.
Själv har jag haft en cabriolet som fick heta Solveig
En dator lackad i gult som ibland kallades "gula faran"
Dammsugaren hette "snabeldraken" när vi hade en katt som var livrädd för dammsugaren.
Just nu kommer jag inte ihåg något mer...
https://sverigesradio.se/avsnitt/darfor-vill-vi-ge-bilen-ett-smeknamn-och-har-ar-de-vanligaste
Så jag började undra hur det är med detta, vilka namn har du gett de saker du har omkring dig.
Själv har jag haft en cabriolet som fick heta Solveig
En dator lackad i gult som ibland kallades "gula faran"
Dammsugaren hette "snabeldraken" när vi hade en katt som var livrädd för dammsugaren.
Just nu kommer jag inte ihåg något mer...
Vår robotklippare går under namnet gräsapan. Det är egentligen ett nedsättande slangord för Djurgården Fotboll (AKA Skansen IF) hos en del av oss som inte sympatiserar med dem. Isapa på vintern och gräsapa på sommaren.
Det kanske inte är jättekul, men en annan sak är det. Ett par kompisar som är väldigt mycket djurgårdare som missat vad ordet kommer ifrån kallar nu också sin klippare för gräsapa. Åtminstone en av deras grannar med andra sympatier har väldigt roligt åt det.
Precis så barnslig är jag.
Det kanske inte är jättekul, men en annan sak är det. Ett par kompisar som är väldigt mycket djurgårdare som missat vad ordet kommer ifrån kallar nu också sin klippare för gräsapa. Åtminstone en av deras grannar med andra sympatier har väldigt roligt åt det.
Precis så barnslig är jag.
Dammsugaren har hetat snabeldraken i nästan hela mitt liv, hunden var (förmodligen) livrädd för den, men han var terrier uti klospetsarna. Tror den fortfarande står i källaren hos mina föräldrar, munstycket täckt med bitmärken. Med risk för antropomorfism så såg han sig nog som en drakdödare.Mikael_L skrev:
Annars så är robotklipparen Lisa (visste inte om robot skulle funka här så lämnade öppet för både Pip-Lisa och Flitiga Lisa), vedspisen är Nora, kakelugnarna är Anna och Klara, vävstolen är Julia och spinnrockarna Minette och Johanna.
Vet inte varför allt har blivit 'hon', var samma sak med bilar när jag växte upp. Lite som att skepp var kvinnliga förr kanske.
Har försökt att ge verktyg mansnamn, men planhyveln Kalle och cirkelsågen Hans har inte slagit igenom... än.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jo men självklart får vissa grunkor namn. Tex är vår ena gräsklipprobot i stan namngiven Doris. Det är en gammal Worx WG 790 E1 med väldigt begränsad problemlösningsförmåga, det räcker med ett illa placerat äpple på begränsningsslingan så är det ett oöverstigligt bekymmer. Har för mig Doris var en tankspridd fisk i någon Disney-rulle så det är väl rätt passande. Men, Doris sköter det mesta utan problem om man bara städar upp litet runt begränsningsslingan.
En annan mer potent gräsklippningsrobot har fått namnet Herkules, en Husqvarna Automower 320, passande eftersom den löser i stort sett alla utmaningar som kan bli - många olika lösningsstrategier och alltid något som funkar, autonomt. Sköter en mycket omfattande och komplex klipparea, ca 1500 kvm.
Ytterligare en klipprobot har det litet svävande namnet Venus. Den ansvarar för en rätt liten area, behöver inte vara särskilt intelligent men var verkligen superbillig och gör vad den ska: en Landxcape LX790.
En annan mer potent gräsklippningsrobot har fått namnet Herkules, en Husqvarna Automower 320, passande eftersom den löser i stort sett alla utmaningar som kan bli - många olika lösningsstrategier och alltid något som funkar, autonomt. Sköter en mycket omfattande och komplex klipparea, ca 1500 kvm.
Ytterligare en klipprobot har det litet svävande namnet Venus. Den ansvarar för en rätt liten area, behöver inte vara särskilt intelligent men var verkligen superbillig och gör vad den ska: en Landxcape LX790.
Redigerat:
Har aldrig hittat på namn på bilar, dammsugare eller andra föremål jag ägt genom åren. Bara husdjur. Men när jag köpte en robotgräsklippare i början av sommaren och kom på mig själv att jag då och då pratade med den så fick roboten ett namn. Klippis.
Hade en vedförugn till pannan. Den blev väldigt het så hon hette Norma, efter Norma Jean. Sedan byttes hon ut mot en polsk vedpanna. Heter sålunda Normanski.
Nya bilen Chrysler 300c HEMI. Vardagligt Heter han naturligtvis "Walter".
Andra bilar: Pepper, Merlin, oHenrey, Filifjonkan, Kossan, Kalven, Hemulen och Oxen.
Induktionsspisen heter "Den djävla skiten".
Nya bilen Chrysler 300c HEMI. Vardagligt Heter han naturligtvis "Walter".
Andra bilar: Pepper, Merlin, oHenrey, Filifjonkan, Kossan, Kalven, Hemulen och Oxen.
Induktionsspisen heter "Den djävla skiten".
Datorer har alltid av hävd ett namn. Det är ju till viss del av rent praktiska skäl då det är betydligt lättare att komma ihåg "burken.domänen.se" än ett IP-nummer. Det är lite naturligare att säga att "fotot finns på burken" än att säga att fotot finns på maskinen med IP-numret...
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Litet spännande ämne. Helt klart - om jag går till mig själv - så är det lätt hänt att autonoma prylar typ diverse robotar får namn. Intressant, min kära svärmor var mycket snabb med att namnge alla dessa robotar och hjälpare och vi faller in i samma spår.
Min telefon har tex inget namn alls, känns helt meningslöst. Namn kan man ge till prylar som utför ett fysiskt arbete... ja jag vet inte vad för logik man kan ha. Men verkligen intressant kan jag tycka!
Min telefon har tex inget namn alls, känns helt meningslöst. Namn kan man ge till prylar som utför ett fysiskt arbete... ja jag vet inte vad för logik man kan ha. Men verkligen intressant kan jag tycka!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Gräsklipparen heter Harold, efter en karaktär i Stephen Kings Gräsklipparmannen.
Dammsugaren heter Albertina. Blev lite konstigt när det dök upp en tjej i löpargruppen som heter Albertina
Hybridbilen heter Sladdis
Mobilen heter Didgeridoon.
De mesta här hemma har nog fått namn
Dammsugaren heter Albertina. Blev lite konstigt när det dök upp en tjej i löpargruppen som heter Albertina
Hybridbilen heter Sladdis
Mobilen heter Didgeridoon.
De mesta här hemma har nog fått namn
Nu kom jag ihåg en till sak jag haft med smeknamn.B Bjober skrev:
Men det var förra ägarnas namn, som fick följa med.
I studenttiden så fick jag ta över en bänkdiskmaskin, när jag kom dit och kollade på den så satt det en bred tape över luckan med namnet Ignalina, jag undrade "Va!!"
Ja världens farligaste lkärmkraftvert!
Till saken var att det här var en såndär riktigt gammal pjäs med rostfri utsida, och nästan allt i maskinen var i rostfritt, troligen helt outslitlig, den ärvdes vidare när det var min tur att flytta, och den hade milt sagt en jobbig ljudnivå, men blev snabbt klar med fint resultat.
Men den fick fortsätta heta Ignalina under mitt ägande i alla fall.
Undrar om den fortfarande finns kvar och diskar någonstans, nu såhär 25 år senare?
Åhh, nu minns jag en till.
Jag hade en bil med regnummer LND
så det blev ju givet att den fick heta ELenDEt
Eländet
Fast den var faktiskt rätt bra, eller i alla fall en av de billigaste bilarna jag haft (jag tror det var samma slags Opel kadett som Heimlaga har)
Jag hade en bil med regnummer LND
så det blev ju givet att den fick heta ELenDEt
Eländet
Fast den var faktiskt rätt bra, eller i alla fall en av de billigaste bilarna jag haft (jag tror det var samma slags Opel kadett som Heimlaga har)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
All IT-utrustning döps efter svärföräldrarnas förrförra micro, SpaceCUBE. Så min stationära heter SpaceCUBE, så har vi SpaceWLAN, SpaceDroid osv.
Robotklipparen heter (gräs)tuva, förra robotdammsugaren (damm)Tusse, nya (robot)Sten.
Förra bilen hette Uffe efter regnumret (OEF).
Robotklipparen heter (gräs)tuva, förra robotdammsugaren (damm)Tusse, nya (robot)Sten.
Förra bilen hette Uffe efter regnumret (OEF).