Vi ska senare i veckan skriva på för en tomt (yey!!) och behöver då köra en geoteknisk undersökning på den. Vi fick via en husleverantör erbjudande att göra detta för 18000kr, är det en rimlig kostnad eller helt åt skogen? Har ni tips på leverantörer som jag bör kolla med? Tomten ligger norr om Göteborg.

I området säljs nu flera tomter. Vad tror ni om att gå ihop ett par tomtägare när man anlitar firman för geoteknisk undersökning för att få ner priset? Jag tänker att utkörning av maskiner mm är en ganska stor del av kostnaden och kan man dela den på två till tre sällskap borde det bli billigare?

/ Martin

Grattis till tomten.

18' är ett bra pris! Jag har sett priset på allt mellan 15-45 000 kr för normala villatomter. Jag tror inte priset blir så mycket lägre även om ni är några stycken som undersöker sina tomter samtidigt. Det ska fortfarande skrivas en rapport för respektive tomt med olika beställare och därmed olika åtaganden vad gäller ansvar.

Du kan ringa till de tre stora; Tyréns, Sweco och Ramböll och kolla vad dom tar, för att ha nåt att jämföra med.

Vi betalde 13500. Men fick pris från andra på både mer och mindre, men valde inte det billigare alternativet då de hade lång "leveranstid".

Jag tyckte att det lät väldigt dyrt. Vi fick muntligt pris på 7-10 000 för en GK1 nu i somras. Dock lyckades jag diskutera bort den med min bygglovshandläggare, så vi slapp den. =)

Vanbeasten skrev:
Grattis till tomten.

18' är ett bra pris! Jag har sett priset på allt mellan 15-45 000 kr för normala villatomter. Jag tror inte priset blir så mycket lägre även om ni är några stycken som undersöker sina tomter samtidigt. Det ska fortfarande skrivas en rapport för respektive tomt med olika beställare och därmed olika åtaganden vad gäller ansvar.

Du kan ringa till de tre stora; Tyréns, Sweco och Ramböll och kolla vad dom tar, för att ha nåt att jämföra med.
Tack för tipsen! Jag har nu kollat med alla tre och ingen jobbar mot privatpersoner tyvärr. Ramböll fick dock pluspoäng för trevlig och hjälpsam personal :)

Väntar just nu svar från ett par andra företag. Uppdaterar tråden när jag har mer info :)

Hej!

Jag har också skrivit kontrakt på en tomt norr om stan, och även jag kikat på Geotekniska udnersökning. har fått pris på 18 000 ex moms för 1 tomt. Då vi är två som nyligen skrivit kontrakt i samma område (angränsande tomter) och båda är intresserade av en undersökning kunde jag få 1500kr rabatt/tomt. Inte speciellt mkt men alltid nåt, och det är ju ev förhandlingsbart.

Får man fråga vart du köpt?

Måste du göra denna undersökning?

Om du redan köpt tomten och ska bygga så är det väl lika bra att bygga med en gång? Det enda som undersökningen kommer att berätta är ungefär hur mycket dyrare bygget blir.

AndG skrev:
Hej!

Jag har också skrivit kontrakt på en tomt norr om stan, och även jag kikat på Geotekniska udnersökning. har fått pris på 18 000 ex moms för 1 tomt. Då vi är två som nyligen skrivit kontrakt i samma område (angränsande tomter) och båda är intresserade av en undersökning kunde jag få 1500kr rabatt/tomt. Inte speciellt mkt men alltid nåt, och det är ju ev förhandlingsbart.

Får man fråga vart du köpt?
Älvängen. Blivande grannar? :)

Inte riktigt, men hyfsat nära - Lödöse här :)

pelpet skrev:
Måste du göra denna undersökning?

Om du redan köpt tomten och ska bygga så är det väl lika bra att bygga med en gång? Det enda som undersökningen kommer att berätta är ungefär hur mycket dyrare bygget blir.
För min del har vi en öppen del i kontraktet så vi har möjlighet att låta köpet gå tillbaka inom en månad ungefär om vi skulle upptäcka något (ex dyr mark att bygga på). Därav undersökningen för att veta vad som finns under ytan men också för att få bättre estimerade kostnader från husleverantörerna. Ungefär samma upplägg som brukar vara när man köper ett hus. Området ligger inte så långt från Göta älv som är känt för sina *ehm* mindre stabila marker ;-)

Västkusten är inte direkt känd för lysande markförhållanden, så en geoundersökning är ett måste där. I Jämtlandsskogarna, not som much.

En geoundersökning för 18' kan ge bättre prisuppskattning av grundarbetet, så på det stora hela blir det billigare, eftersom du inte råkar på obehagliga överraskningar för att grundfirman inte kan uppskatta arbetets tidsåtgång och omfattning.

Hur funkar det med dessa undersökningar? Behöver man förbereda marken på något sätt?
Vår tomt är ngt kuperad och ligger ett par större stenar här och där. Spelar kanske inte så stor roll så länge dessa inte ligger där man tänk placera huset tänker jag?

Placera ut huset på en nybyggnadskarta och ge till firman som gör GEO-undersökningen är en bra idé, eller?

Du behöver inte göra något så länge man kan köra in med en banddriven rigg som inte är storleksmässigt som en minicooper ungefär...=)

Tänkte jag skulle uppdatera tråden med hur det gick, med lite tur hjälper det någon i framtiden :) Jag publicerar inga priser här i tråden då det säkert kan vara olika beroende på var tomten ligger, förutsättningar på tomten och hur långt i framtiden som någon läser detta.

• Tyréns, Ramböll, Sweco jobbar inte med privatpersoner alls. Ramböll får dock pluspoäng för väldigt hjälpsam och trevlig personal!
  • Tellstedt jobbar med privatpersoner. Snabbt och trevligt svar via mail men hade tyvärr lite väntetid.
  • GEO-gruppen jobbar med privatpersoner
  • Bohusgeo jobbar med privatpersoner

Vi valde till slut att gå vidare med ett företag som heter GeoConsult i väst AB. De gav oss det bästa priset och lovade också att leverera rapporten ganska snabbt. Rapporten har jag inte fått några klagomål på från markentreprenören så den känns OK men företaget var struligt att ha att göra med. Misslyckades flera gånger att leverera rapporten i tid. Lovade ett flertal gånger att leverera utan att faktiskt göra det. När de inte levererade vid lovad tid kom ingen förklaring. Företaget var omöjligt att nå ett tag via både mail & telefon. Vi fick lägga ganska mycket tid på att få rapporten levererad efter att undersökningen var gjord. Jag skulle inte anlita firman igen.

Vi märkte att flertal firmor kunde tänka sig att gå ner i pris om man gjorde flera närliggande tomter samtidigt. De flesta verkade då vilja göra minst 2-3 stycken. Vi fick ner vårt pris ordentligt genom att vara flera tomter.

Kommunen kunde ge exempel på några firmor som har gjort arbete i kommunen tidigare men vågade inte rekommendera någon såklart :confused: Letar ni leverantörer kan det ändå vara idé att ställa frågan till kommunen där ni ska bygga.

• Gilla
Grains och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.