Hej,

Jag har tröttnat på den tid det tar att få fram varmvatten till handfat, köket och duschen, därför jag har börjat fungera på genomströmningsberedare [1]. Om man kopplar denna till varmvattnet så kommer den enbart behöva värma de första 30-60 sekunderna med 5500 W (25A) vilket inte borde bli något problem för en 16A säkring att hantera [2].

Vad tror ni?

[1] http://www.aliexpress.com/item/New-...hower-Hot-Type-Electric-Water/1950649758.html

HTB1D4CCGXXXXXcTXVXXq6xXFXXXq.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[2] http://wiki.diyfaq.org.uk/images/d/d6/Curve-MCBTypeC.png

Curve-MCBTypeC.png
Skapa konto

Nej, drar den 5.5 kW på en fas så behöver den kopplas in över en 25 A säkring, vilket innebär fast inkoppling. Även om säkringen kanske håller den korta tiden så får man inte göra så. Försök hitta en trefasig värmare istället om du vill ha en sådan.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Den har 8 effektsteg mellan 2500 W och 5500 W. Om du kör med full effekt så går den inte ned efter några sekunder utan då måste du krypa under diskbänken och sänka manuellt.
Vet du om kopplingar på din kinesiska apparaten passar till svenska anslutningar?
I Tyskland finns sådana apparater sedan decennier ("Durchlauferhitzer") i en mängd varianter. Många kräver specialkranar men inte den här:
http://www.stiebel-eltron.de/warmwa...aulisch-druckfest/mini-durchlauferhitzer-dhm/
Finns från en rad etablerade tillverkare i olika effektklasser. Du hittar lätt en med elektronisk reglering (som drar ned effekten när varmvattnet kommer) med 1-fas och runt 2000 W. Jag skulle alltid köpa från Tyskland istf Kina.

• Gilla
Bigert och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ok, 5.5kW verkar ju inte ok att köra på 1-fas.

Tänkte börja att fixa till i badrummet och där har jag räknat ut att det räcket med 2,72 kW. Så där skulle man kunna köra med en 1-fas 16A så blir det 3,6 kW. Maskinen jag länkade till ovan har elektrisk reglering så den borde begränsa när varmvattnet kommer?

Till köket hittade jag en 6kW två-fas maskin som kostar lite drygt 1000 kr. Denna reglerar dock inte ner effekten så här får man nog koppla till kallvattnet, men detta hade ju också fungerat. Kan man koppla denna till samma tre-fas som spisen använder sig av?
http://www.ebay.com/itm/Klein-Durch...Wasserinstallationen&var=&hash=item27b36619bf

Till dusch så blir det väl att köra med en lite 10-liters varmvattenberedare:
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Varmvattenberedare-86361/

Redigerat:
Kan man koppla denna till samma tre-fas som spisen använder sig av?
Kan o kan, det går men man brukar inte nalla ström från spismatningen, det ser hempulat ut. Ska den installeras på riktigt så bör den få en ny egen gruppledning från centralen.

Varför inte sätta Biltemaberedare på alla ställen? Mycket snällare mot elnätet.
Jag har provat att tvätta händerna med vatten från en genomströmmare, ville man ha ljummet fick man inte vrida på för mycket.

Protte

prototypen skrev:
Varför inte sätta Biltemaberedare på alla ställen? Mycket snällare mot elnätet.
Jag har provat att tvätta händerna med vatten från en genomströmmare, ville man ha ljummet fick man inte vrida på för mycket.

Protte
Jo, det landar väl antagligen där till slut. Tar en del plats dock så man kanske inte kan placera den lika nära som en genomförare. Skall se om jag kan hitta en kompaktare beredare.

Min erfarenhet av genomströmningsberedare är att de fungerar sämre än förrådsberedare. Detta oavsett om de drivits av el eller gas. Ostadig temperatur på vattnet och det krävs ett visst minimiflöde innan den börjar värma. Det kanske finns sådana som är bättre nu, men jag skulle dra mig för att skaffa det. I synnerhet om det gäller en billig via postorder där man har begränsade möjligheter att reklamera.

En liten förrådsberedare vid varje kran tror jag mer på. Sedan finns det lösningar med en pump som cirkulerar vattnet så att det alltid är varmt i rören.

Jag har levt med enkla genomströmningsberedare i Tyskland i 20 år och det gick perfekt. Dagens maskiner är säkert mycket bättre. Jag skulle aldrig tveka!

Thomas_Blekinge skrev:
Jag har levt med enkla genomströmningsberedare i Tyskland i 20 år och det gick perfekt. Dagens maskiner är säkert mycket bättre. Jag skulle aldrig tveka!
På den tiden vi ställde ut på Hannovermässan brukade vi bo inhyses hos en tant och farbror vars hus var ett av de få som överlevt kriget. Man hade 4 meter i takhöjd i lägenheten och en gasdriven genomströmningsvärmare där det ständigt brann en liten pilotlåga. När man vred på varmvattenkranen tändes den riktiga lågan, det sa FOOM och varmvattnet kom, bokstavligen skållhett. Måste ha varit minst 30 kW på den brännaren.

Jag är inte riktigt med på resonemanget att man skulle kunna sänka effekten när varmvattnet kommer.

Detta är ju en genomströmmningsvärmare, det finns inget uppvärmt vatten i den. Så du behöver hela effekten så länge du tappar upp vatten.

hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på resonemanget att man skulle kunna sänka effekten när varmvattnet kommer.

Detta är ju en genomströmmningsvärmare, det finns inget uppvärmt vatten i den. Så du behöver hela effekten så länge du tappar upp vatten.
Det krävs ju mer effekt att värma 20-gradigt vatten till 65 grader än det krävs att värma 60-gradigt vatten till 65 grader. Tanken var nog att koppla beredaren på varmvattnet för att slippa vänta på att rören ska tömmas på avsvalnat varmvatten innan det kommer nytt varmvatten från beredaren.

warpi, den AEG som du visar kräver speciella armaturer (kranar). Den är en s k trycklös apparat och klarar inte att anslutas direkt till matande KV. Istället gör specialkranen när man öppnar dess VV-kran att KV släpps in i AEGn utan tryck. Medan KV strömmar in i AEGn så trängs VV i denna undan och kommer ut ur VV-kranen däruppe.
Du kan inte använda den med vanliga svenska kökskranar.
(Du kan se det på följande del i beskrivningen: "für Niederdruck (offene) Armaturen"

• Gilla
Bigert och 1 till
  • Laddar…
Hej Thomas_Blekinge,

Tack för tipset! Detta är helt klart något som man måste ha koll på innan man köper en VVB, speciellt från Tyskland då vet verkar relativt vanligt att man har det på så vis i Tyskland.

Just nu så är det väl Julas 10 litare den minsta (430x380x260 mm) jag hittar till rimligt pris (999 kr på rea). Får nog bli att jag får vänta med inköp tills att jag gjort om så att jag får plats med sådana.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...varmvattenberedare/varmvattenberedare-436041/

Jag tackar för alla tips!

2015-01-26 22_30_13-Varmvattenberedare 10 l.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.