En (eller snarare två) fråga:

Läser i ett förslag till detaljplan att minst 85% av fastighetsarean ska vara genomsläpplig. Detta då dagvattenbelastningen annars kan bli för stor. Som jag förstår det så menas det att hus, carport, stenlagd eller asfalterad yta inte är genomsläpplig.

Men är en pool genomsläpplig? Om den inte har nåt tak så samlas ju vattnet i poolen och avdunstar så småningom. Men om den har tak så rinner ju vattnet av och hamnar på trallen (om man byggt sån) och sen i marken.

Och är en pool i så fall byggnadslovspliktig? Läser t ex detta på en annan kommuns hemsida: Du behöver bygglov om du vill bygga en pool inom detaljplanerat område och poolen är mer än 1,2 meter ovan marknivå (poolväggen räknas då som mur), schakta eller höja marken runt poolen med mer än 0,5 meter eller bygga in poolen med ett altandäck som är högre än 1,2 meter.
 
V vanpire skrev:
En (eller snarare två) fråga:

Läser i ett förslag till detaljplan att minst 85% av fastighetsarean ska vara genomsläpplig. Detta då dagvattenbelastningen annars kan bli för stor. Som jag förstår det så menas det att hus, carport, stenlagd eller asfalterad yta inte är genomsläpplig.

Men är en pool genomsläpplig? Om den inte har nåt tak så samlas ju vattnet i poolen och avdunstar så småningom. Men om den har tak så rinner ju vattnet av och hamnar på trallen (om man byggt sån) och sen i marken.

Och är en pool i så fall byggnadslovspliktig? Läser t ex detta på en annan kommuns hemsida: Du behöver bygglov om du vill bygga en pool inom detaljplanerat område och poolen är mer än 1,2 meter ovan marknivå (poolväggen räknas då som mur), schakta eller höja marken runt poolen med mer än 0,5 meter eller bygga in poolen med ett altandäck som är högre än 1,2 meter.
Pool brukar väl vara motsatsen till genomsläpplig. Man dränerar normalt under poolen vilket sänker grundvattennivån och skickar ut det i dagvatten istället.

Eventuellt regn som faller och höjer nivån för mycket åker nog ut i ett överlopp som skickas ner under och också åker till dagvatten.

Vore bättre för både människorna och grund- och dagvatten om man kunde bygga även högre konstruktioner att bo eller bada i utan så mycket byråkrati...
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.