14 366 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Genomföring för vatten genom platta
Hej!
Jag har en fråga. Hur gör man normalt genomföringen av inkommande vatten genom platta på mark. Vattenledningen ska komma upp genom golvet i garaget till vattenmätaren. Lägger man en slang som man drar vattenledningen genom eller lägger man ledningen direkt.
/Jonas
Jag har en fråga. Hur gör man normalt genomföringen av inkommande vatten genom platta på mark. Vattenledningen ska komma upp genom golvet i garaget till vattenmätaren. Lägger man en slang som man drar vattenledningen genom eller lägger man ledningen direkt.
/Jonas
Inkommande ligger "direkt" i min grund, ser ju inte så jättesunt ut så här efteråt... men det är röris ansvar 
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vatten_grund.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vattenmatare.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vatten_grund.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vattenmatare.jpg
Hej använd en 50 mm elslang (gult med rillor) då kan du om det är tvunget byta slang genoma att dra ur den gamla och skjuta i en ny slang. Jag har flera gånger sett misstag ske och vattenledningen blivit knäckt där den kommer ut ur betongplattan= förstörd. Obs! ha inte grövre pemslang än 32 mm.
Ett litet tips är att dra ut skyddsslangen så långt att du inte underminerar plattan om du måste byta.
Ett litet tips är att dra ut skyddsslangen så långt att du inte underminerar plattan om du måste byta.
Tackar för tipsen.
Vad är "normal" dimension på inkommande vattenledning?
Hur ser anslutningen ut i gatan? Jag ska alltså byta den befintliga inkommande vattenledninen som är från 1952, men jag har inte börjat gräva än.
Undrar lite vad jag behöver för anslutningsdelar för att få ihop prylarna...
/Jonas
Vad är "normal" dimension på inkommande vattenledning?
Hur ser anslutningen ut i gatan? Jag ska alltså byta den befintliga inkommande vattenledninen som är från 1952, men jag har inte börjat gräva än.
Undrar lite vad jag behöver för anslutningsdelar för att få ihop prylarna...
/Jonas
Jonas - jag tror vi håller på med samma projekt. Jag ställde en fråga för ett tag sen om att dra 32 mm PEM genom rör - jag ser att Du har fått flera svar på ungefär samma fråga. I mitt fall vill jag ha möjlighet att byta slang eftersom jag nu inte ska byta hela vägen ut i gatan utan endast till en plats strax utanför huset. Om jag ska byta i framtiden vill jag kunna dra en hel ledning utan kopplingar från gatan till vattenmätaren. Jag tror man ska ta till rejält på skyddsrörets diameter särskilt om man har lite böjar och svängar och några meters dragning. Minst 50 mm gul elslang. Jag funderar på att köra med en grövre PEM-slang (60-70 mm) som skyddsrör eftersom det är "glatt och friktionsfritt" inuti. Hur anslutningen ser ut i gatan löser vattenbolaget och/eller en rörmokare åt dig. Ett säkert tips är att inte ge sig på att koppla detta själv i gatan... Om du bor i sthlm kan man kontakta Stockholm vatten och få kartor hur ledningar är dragna och som oftast visar vilken dimension och material (galv/koppar) det är på alla rör. I mitt fall ska jag gå på en gammal galvad ledning mellan huset och gatan och där sätta på en koppling med övergång till 32 mm PEM.
Jag syftar på 32x26,2. Tror att det är någon sorts standard. En aning OT: Vi och våra två grannar har en "vattenförening" där våra fastigheter matas från en 330 meter slang av denna dimension från den kommunala huvudledningen. Tre fastigheter lär vara något av ett maximum för 32x26,2 men det fungerar utmärkt.
Klicka här för att svara