1 571 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gemensamt reningsverk eller två separata?
Ytterligare ett svårt beslut som jag hoppas få lite synpunkter på...
Vi äger i dag två tomter med ett mindre hus och ett nybyggt större hus. Vi har möjligheten att installera ett gemensamt reningsverk för båda husen eller varsitt separat reningsverk.
Gemensamt verk bli billigare att installera och billigare i årlig serviceavgift. O andra sidan om vi i framtiden säljer av ena tomten med hus måste vi del avlopp med den nya grannen och upprätta servitut/gemensamhetsanläggning.
Är det något mer som man bör tänka på innan man tar beslutet? Vad skulle du välja?
Vi äger i dag två tomter med ett mindre hus och ett nybyggt större hus. Vi har möjligheten att installera ett gemensamt reningsverk för båda husen eller varsitt separat reningsverk.
Gemensamt verk bli billigare att installera och billigare i årlig serviceavgift. O andra sidan om vi i framtiden säljer av ena tomten med hus måste vi del avlopp med den nya grannen och upprätta servitut/gemensamhetsanläggning.
Är det något mer som man bör tänka på innan man tar beslutet? Vad skulle du välja?
Hur reglerar man användadet... Kostnader för el,reparatiomer,service ,mm förnyelse i framtiden? Kan den belastande fastigheten kräva att nyttjande skaffar eget vid ev. Anslutning till kommunalt ? osv.. Gäller tänka på framtiden, ägarförhållanden ändras,,,, grannen tycker att jag bor där 1 vecka varför skall jag betala ditt avlopp som bor där 365dagar.... Osv.. tänk det värsta. Från båda sidor om ett sevitut skall skrivas......och vise versa.. vad gör man om grannen stänger av strömmen??ej betalar räkningen på 35.000 till elbolaget.. helt plötsligt en dag kostar det ,35.000 att bajsa,, eller tvätta sig
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Du skriver "om jag säljer ena tomten" det låter som att du inte har några planer de närmaste åren att sälja. Då skulle jag satsa på ett reningsverk.
Den dagen du säljer kan du ju välja att inte låta den nya fastigheten nyttja avloppet eller skriva ett bra nyttjandeavtal.
Den dagen du säljer kan du ju välja att inte låta den nya fastigheten nyttja avloppet eller skriva ett bra nyttjandeavtal.
Klicka här för att svara