770 läst ·
4 svar
770 läst
4 svar
Gemensam avloppsledning
Hej,
Vi är en radhuslänga som har en gemensam avloppsledning sen allt byggdes 59 som går under var och en av våra tomter. Den börjar ju bli till åren men den verkar se bra ut. Det verkar inte finnas något skriftligt servitut.
Min undran är om varje fastighetsägare är ansvarig för sin del av röret eller om vi har något gemensamt ansvar? Om det blir avbrott i ledningen nedanför mig på grannens tomt, är de då ansvariga eller är det ett gemensamt ansvar?
Tack för svar.
Vi är en radhuslänga som har en gemensam avloppsledning sen allt byggdes 59 som går under var och en av våra tomter. Den börjar ju bli till åren men den verkar se bra ut. Det verkar inte finnas något skriftligt servitut.
Min undran är om varje fastighetsägare är ansvarig för sin del av röret eller om vi har något gemensamt ansvar? Om det blir avbrott i ledningen nedanför mig på grannens tomt, är de då ansvariga eller är det ett gemensamt ansvar?
Tack för svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Utan någon som helst avtal, så blir det lite vilda västern. Ingen ansvarar för någonting.
Även om ni hade haft servitut, och i normala fall en gemensamhetsanläggning som består av rördragningen, så har i praktiken ingen ansvar. Då gäller att alla skall dela på kostnader för gemensamhetsanläggningen. Men alla beslut om vad som skall göras måste tas enhälligt, ingen kan tvinga någon annan att vara med och betala. Problemet är ju att en medlem kan ha avvikande åsikt om behov av underhåll, och även vilken kostnadsnivå det får ligga på. Det kan slå fel åt båda håll. Ni alla kanske kommer fram till att något skall åtgärdas, en vägrar vara med. Eller en enstaka medlem kan tycka att givetvis måste allt bytas ut NU, och vettigast är om hans egen firma gör hela jobbet, visserligen dubbelt så dyrt som normalt...
Det är först om man bildar en samfällighetsförening som man kan ta majoritetsbeslut som blir tvingande för alla som är (obligatoriskt) med i samfälligheten.
Även om ni hade haft servitut, och i normala fall en gemensamhetsanläggning som består av rördragningen, så har i praktiken ingen ansvar. Då gäller att alla skall dela på kostnader för gemensamhetsanläggningen. Men alla beslut om vad som skall göras måste tas enhälligt, ingen kan tvinga någon annan att vara med och betala. Problemet är ju att en medlem kan ha avvikande åsikt om behov av underhåll, och även vilken kostnadsnivå det får ligga på. Det kan slå fel åt båda håll. Ni alla kanske kommer fram till att något skall åtgärdas, en vägrar vara med. Eller en enstaka medlem kan tycka att givetvis måste allt bytas ut NU, och vettigast är om hans egen firma gör hela jobbet, visserligen dubbelt så dyrt som normalt...
Det är först om man bildar en samfällighetsförening som man kan ta majoritetsbeslut som blir tvingande för alla som är (obligatoriskt) med i samfälligheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men vad säger anläggningsbeslutet för samfälligheten då? OM den har ansvar för ledningar så borde även detta ingå. Sedan kan det ändå vara så att det saknas servitut. Men om bara ansvaret är klart så blir allt så mycket enklare.
Klicka här för att svara
