Hej!
Vi ska till att renovera köket i vårt 1800-talstorp och funderar lite kring köksskåpplacering och planlösning i rummet. Kanske någon här som skulle vilja hjälpa oss med synpunkter på vårt nuvarande förslag?
Köket är 4,7x3,3 m, men en gammal bakugn, som nu ska få bli skafferi (den är tyvärr redan helt utriven) tar upp kanske 4 m2.

Spisen är placerad under den befitnliga vedspis-kåpan, bredvid sig har den också en gjutjärnsvedspis. Kuben under fönstret är tänkt att vara en sittbänk, med ett mindre bord framför. Dörreni den övre delen av ritningen vetter mot hallen, dörren i den nedre delen vetter mot matrummet. Åt höger är en dörr ut i trädgården (som även skulle kunna vara ett fönster, finns inte ännu).

Några av mina funderingar:
Blir det för lite förvaringsutrymme i köket? Ska vi offra sittbänken för att få in fler skåp och mer bänkyta framför fönstret?
Blir det för trångt med hörnskåpet vid sittbänks-väggen? Ska vi offra skåpen längs den vänstra väggen, för att få ett luftigare kök?
Fler eller färre överskåp skulle också ändra förvaringsmöjligheter/luftighetsintryck.
Och var får man tag på en svart spis (induktion, varmluft).
Spisen bör vara svart eftersom vedspisen bredvid är svart, men hur ska vi göra med kyl/frys? Luckorna kommer blir vita (IKEA Ramsjö), ska kylen vara vit eller svart? Eller ska vi satsa på inbyggd? Rostfri tror jag inte passar i vårt gamla hus.
Har jag glömt nåt?

Kom gärna med alla synpunkter ni kan komma på!

Tack! =)
Almson

(Beklagar den låga kvaliteten på pdf:en, Byggahus ville inte låta mig lägga upp en större fil)
 
Är det någon dörr mellan där spisen ska stå och bänken till höger? Annars tycker jag att ni ska förlänga den bänken och flytta diskbänken dit alternativt göra en ordentlig arbetsbänk där (om det nu är så att spisen måste stå precis där). Annars så skulle jag flytta så att spis och diskbänk var i varsin ände av den bänk där diskbänken är. Jag tycker det verkar saknas ordentliga arbetsytor. Det skulle ju lätt lösas med att inte ha sitt änk utan arbetsbänk istället, men sittbänken känns som en sån där sak som ni säkert kommer älska i ert nya kök så det är nog bra om den kan vara kvar.
 
Hej Byggankan!
Tack för dina tips!
Tyvärr är det så att det är en dörr mellan spis och bänk, så det går inte att förlänga den bänkytan, annars hade det varit en bra idé, jag håller med om att det känns som att det är lite ont om arbetsytor...
Spisen har jag satt där den är eftersom det är under den befintliga gamla skorstenskupan, och vedspisen står där, då känns det logiskt att även ställa elspis på samma ställe....
Ja, sittbänkens vara eller icke vara... du har säkert rätt i att det kommer kännas härligt med en sittplats i köket, men visst, den stjäl ju väldigt mycket bänkyta, dessutom en bänkyta som npg också skulle vara trevlig, framför fönstret.
 
Hej!
Om det går att lösa med ny dragning för fläkt tror jag att det kanske skulle bli bättre att sätta spis och diskbänk i den länga där diskbänken nu är inritad. Jag ser måtten lite dåligt men gissar att utrymmet är 20+60+80+60+60=280 (+ passbit mot väggen, eller fast del av torpet?). Då skulle jag flytta kylskåpet (återkommer till det) och göra en sådan här länga (från vänster till höger):

Smalt skåp (20-40 cm), spis 60 cm, skåp 80 cm, diskho (60/80), skåp ända ut till väggen vid altandörren (20-60 cm, beroende på bredden på skåpet till diskhon och skåpet till vänster om spisen).

Kyl/frys skulle då i stället hamna till höger om nuvarande sittbänken.

Jag undrar också om det inte blir för trångt med ett bord (även om det är litet) och föreslår att man gör om sittbänken till bänkskiva med barpallar som man kan skjuta in under skivan. Då har man ökat arbetsytan samtidigt som man kan sitta vid fönstret och dricka kaffe...

Ytan bredvid vedspisen blir bara ett bänkskåp i stället, blir en bra yta att lägga ifrån sig saker på.
 
Tack Familjen K för tipsen!
Framförallt dina funderingar kring bardisk istället för sittbänk ska jag fundera kring...
Jag tror ändå på att ha spisen under den gamla spiskåpan, tror det kommer se mest naturligt ut.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.