2 425 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
GDS Vad är enklast - trästomme eller lättbetong?
Hej!
Vi vill bygga ett attefallshus av det enklaste slaget. Det ska vara billigt, helst inte mer än totalt 80.000kr ink material & färg. Vi har köpt gamla fönster och kan gärna tänka oss att återvinna mer material (dörrar mm). Ingen av oss har erfarenhet men är inte opraktiska, så det måste gå att lära sig som vanlig lekman.
Huset ska främst användas som hemmaverkstad/förråd så just nu behövs ingen isolering, men på sikt vill vi kanske isolera och dra in vatten & avlopp.
Nu till våra frågor:
1. Vad är enklast att göra själv, bygga i lärtbetong (lecablock) eller regla upp en trästomme? (Om ni rekommenderar lättbetong, kräver det väl gjuten platta = inte göra själv = dyrare?)
2. Vad är billigast av ovanstående?
3. Vad är det lägsta pris ni skulle tro att vi kan komma ner till? Måtten är 3,5 x 7,5 m, 4 m högsta takhöjd, pulpettak (med takpapp).
Tack på förhand!
Vi vill bygga ett attefallshus av det enklaste slaget. Det ska vara billigt, helst inte mer än totalt 80.000kr ink material & färg. Vi har köpt gamla fönster och kan gärna tänka oss att återvinna mer material (dörrar mm). Ingen av oss har erfarenhet men är inte opraktiska, så det måste gå att lära sig som vanlig lekman.
Huset ska främst användas som hemmaverkstad/förråd så just nu behövs ingen isolering, men på sikt vill vi kanske isolera och dra in vatten & avlopp.
Nu till våra frågor:
1. Vad är enklast att göra själv, bygga i lärtbetong (lecablock) eller regla upp en trästomme? (Om ni rekommenderar lättbetong, kräver det väl gjuten platta = inte göra själv = dyrare?)
2. Vad är billigast av ovanstående?
3. Vad är det lägsta pris ni skulle tro att vi kan komma ner till? Måtten är 3,5 x 7,5 m, 4 m högsta takhöjd, pulpettak (med takpapp).
Tack på förhand!
Jag gjorde en kalkyl för ett tag sedan på ungefär de måtten. Minns jag rätt räknade jag på 45×170 i väggar och 45x220 i golv och tak.
Jag har för mig att stommen landade på ca 20 000:- inklusive råspont, men utan golv.
Mer än så har jag inte hunnit räkna.
Om det ska vara budget så tror jag att det är billigare med plåtfasad än med panel.
Får jag för mig att fortsätta med kalkylen kan jag återkomma.
Jag har för mig att stommen landade på ca 20 000:- inklusive råspont, men utan golv.
Om det ska vara budget så tror jag att det är billigare med plåtfasad än med panel.
Tack! Så du räknade på regelstomme. Har du funderat på lättbetong? Tänkte du bygga på plintar eller gjuten platta?S Stubai skrev:Jag gjorde en kalkyl för ett tag sedan på ungefär de måtten. Minns jag rätt räknade jag på 45×170 i väggar och 45x220 i golv och tak.
För oss är plåtfasad inte ett alternativ, men intressant att höra! Men vet du om det är billigare med putsad betong än panel? Med tanke på nuvarande virkespriser…?
Lättbetong sten bygger rätt mycket , är man rädd om centimeterna så blir en trävägg inte lika tjock .
Enklare att dra el i en träregelstomme , enklare att montera fönster/dörrar .
Allt blir enklare med trä 😉
Däremot kräver tex. en träpanel omvård , måste målas om med intervaller .
Ett Termoblock 400 bygger 400 mm + ut och invändigt material , har U-värde 0,13
En trävägg med 170 regelstomme med 2 skikts isolering med träfasad och ett lager gips invändigt bygger 313 mm , har U-värde 0,149 (tre lager isolering 358 mm tjock vägg , U-värde 0,135)
Enklare att dra el i en träregelstomme , enklare att montera fönster/dörrar .
Allt blir enklare med trä 😉
Däremot kräver tex. en träpanel omvård , måste målas om med intervaller .
Ett Termoblock 400 bygger 400 mm + ut och invändigt material , har U-värde 0,13
En trävägg med 170 regelstomme med 2 skikts isolering med träfasad och ett lager gips invändigt bygger 313 mm , har U-värde 0,149 (tre lager isolering 358 mm tjock vägg , U-värde 0,135)
Klicka här för att svara