Bara att inse att vi har olika synsätt. Jag ser gärna att företag har lite lagom info. Tror tex att alla med ICA-kort håller med. Annars hade många erbjudanden man får varit orelevanta istf sådant jag vill handla.H hempularen skrev:Men om det nu inte står något om antal dagar man har på sig, då är det ju bara att göra det omgående. I affärssammanhang brukar omgående betyda 1 vecka. Nu är detta IT, så det borde betyda typ 10 millisekunder (eller här där jag har uppdrag betyder det 10 pico sekunder).
När det gäller vad man måste eller inte måste radera, så borde det fortfarande vara ganska enkelt att hålla juridiskt tvingande information "skriv/raderskyddad", och så får man radera resten, förstår inte varför det skulle vara så svårt.
Men jag inser att OM firman vill behålla så mycket värde som möjligt av min data, så vill de radera så lite som möjligt, och då tar det tid att bedöma. Men den bedömningen handlar alltså om att få bevara så stort värde som möjligt av information om mig som de aldrig borde sparat. Åter det är inte kundens problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Jag har inga problem med att vara registrerad, har inte begärt avregistrering någonstans hittills. Det blir aktuellt nästa gång jag blir rejält sur på en firma.
Men jag fattar inte att det skall behöva vara ett problem för företag att avregistrera. Iallafall från alla register där de kan hitta mig. Om jag sedan råkar finnas kvar i deras frankeringsmaskin eller liknande, så lär jag aldrig upptäcka det, om inte firman själv kan hitta mig där vid allmän avregistrering.
Men jag fattar inte att det skall behöva vara ett problem för företag att avregistrera. Iallafall från alla register där de kan hitta mig. Om jag sedan råkar finnas kvar i deras frankeringsmaskin eller liknande, så lär jag aldrig upptäcka det, om inte firman själv kan hitta mig där vid allmän avregistrering.
Och det är väl okej att ICA sparar de uppgifterna så länge du ger dem tillåtelse till det i utbyte mot relevanta erbjudanden...
GDPR är ingen överraskning så företag och leverantörer har haft gott om tid på sig att genomföra de ändringar som krävs.
GDPR är ingen överraskning så företag och leverantörer har haft gott om tid på sig att genomföra de ändringar som krävs.
...tills dess frankeringsmaskinen blir hackad och visar sig innehålla massor av personuppgifter. En viktig del av GDPR är att företag SKA behandla personuppgifter som en "värdehandling" för att förhindra och försvåra att de kommer på avvägar.H hempularen skrev:
Det är klart att det inte ska vara ett problem. Men nu är regelverket så diffust formulerat och så det är svårt att veta vad som är rätt och fel. Sedan finns ingen nytta för ett företag att ha kvar dina uppgifter om du ändå inte tänker handla av dem. Det är bara uppgifter som skräpar ner registret och stör. Men så tänker inte många.F Freddedan skrev:
Jag jobbar i en bransch där till exempel Kalles inloggning delas av flera personer. Det som Kalle inte tänker på är att om han vill ut ur registret kan ingen på företaget logga in. Inloggningen finns också automatiskt i flera integrerade system. Är detta rätt? Nej självklart inte numera men det finns mycket gammalt att ta hänsyn till. Så att radera från ett register på 5 sekunder finns inte. Vem har gjort fel? Givetvis kunden. Vår support får ändå hjälpa dem att byta ut detta. Det kostar alltså massa tid och pengar.
Däremot en person som bara finns kvart mailregister raderar vi snabbt.
Å andra sidan, har de ordning på sina data så är det bara en knapptryckning.dd88 skrev:
Och det här är anledningen till att GDPR inte kommer fungera i längden. Dels så är informationen till allmänheten alldeles för dålig, dels så är momenten inte juridiskt prövade så uttryck som ”utan fördröjning” kan just nu mycket väl innebära tre månader och dels så går många föreningar, myndigheter och företag på knäna då de som vi till vardags kallar för rättshaverister nu helt plötsligt ska begära ut vilken information som finns sparad.
GDPR är ett direktiv för att tvinga organisationer att bete sig seriöst. Om en del vägrar göra det, så kommer jag inte att sörja om de går omkull.
Exakt, men fortfarande något som komplicerar processen. Jag tycker jag skriver ganska tydligt att det inte är rätt men fortfarande något att ta hänsyn till i processen.fia_mstd skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Det är något som företaget givetvis skulle vilja hantera, att inte bli av med de 10 andra kunder som också loggar in på Kalles konto. Men då får firman antingen ha en beredskap för att rädda de andra tio kunderna in i systemet, eller om det krävs för mycket, släppa dem. Det är fortfarande inget som kalle har med att göra. Utan han bör vara raderad ur systemet typ 10 millisekunder efter att ha skickat iväg sin begäran. Hinner firman rädda sina andra "kontakter" på något sätt inom den tidsramen så är det bra för dem, men ingen annan bryr sig.
Men OK, ersätt 10 millisekunder med en vecka då.
Det är ingen komplicerad process att radera all känd information om en kund, det komplicerade ligger i en önskan om att ändå bevara ett värde hos företaget som man åtnjutit av att ha informationen lagrad.
Det är ingen komplicerad process att radera all känd information om en kund, det komplicerade ligger i en önskan om att ändå bevara ett värde hos företaget som man åtnjutit av att ha informationen lagrad.
Företaget är förstås kunden och inte Kalle. Det är bara en systeminloggning. Jag nöjer mig med att inse att vi tänker utifrån olika förutsättningar. De flesta av er tänker inte längre än till att ni är kunder på en webshop. Dvs 1 person = 1 kund. För många är det så mycket mer komplicerat.H hempularen skrev:Det är något som företaget givetvis skulle vilja hantera, att inte bli av med de 10 andra kunder som också loggar in på Kalles konto. Men då får firman antingen ha en beredskap för att rädda de andra tio kunderna in i systemet, eller om det krävs för mycket, släppa dem. Det är fortfarande inget som kalle har med att göra. Utan han bör vara raderad ur systemet typ 10 millisekunder efter att ha skickat iväg sin begäran. Hinner firman rädda sina andra "kontakter" på något sätt inom den tidsramen så är det bra för dem, men ingen annan bryr sig.
Precis. Dels att personuppgifter ska raderas, men även att bara nödvändiga uppgifter finns lagrade för respektive ändamål. Tex finns det nog ingen nytta att lagra personnummer eller vilka produkter som ligger i paketet i en frankeringsaskin eller system som packavdelningen hanterar.F Freddedan skrev:
Jag skulle snarare säga att om en knapptryckning oåterkalleligt och för evigt skulle kunna utplåna samtliga uppgifter om en person inklusive information på alla backupper, ja då har de inte ordning på sina data.T Troberg skrev: