Har du regeln liggande eller stående på sågen?

Liggande, annars hade det aldrig gått

Gcm 8s levereras normalt med en fintandad (48?) klinga. Den är bra till lister, men för regelsågning bör man i stället montera en 24-taggare. Kapsågar har i regel ATB-tandade klimgor, och av säkerhetsskäl för att förhindra att klingan hugger och klättrar, har klingorna en 5 graders negativ spånvinkel. Det gör att klingorna fungerar till kapning och ger fina snitt, men går oerhört tungt vid klyvsnitt. Om man gerar en regel får snittet 41% större yta än om man kapar, och dessutom är snittet till hälften ett klyvsnitt. Därför går det tungt. Skaffa en mer glestandad klinga, men behåll geometrin ATB -5 grader

mattiasp skrev:
Gcm 8s levereras normalt med en fintandad (48?) klinga. Den är bra till lister, men för regelsågning bör man i stället montera en 24-taggare. Kapsågar har i regel ATB-tandade klimgor, och av säkerhetsskäl för att förhindra att klingan hugger och klättrar, har klingorna en 5 graders negativ spånvinkel. Det gör att klingorna fungerar till kapning och ger fina snitt, men går oerhört tungt vid klyvsnitt. Om man gerar en regel får snittet 41% större yta än om man kapar, och dessutom är snittet till hälften ett klyvsnitt. Därför går det tungt. Skaffa en mer glestandad klinga, men behåll geometrin ATB -5 grader

Nu tror jag vi närmar oss en lösning på mitt problem.

Jag har bytt ut klingan på min såg till en som är ganska fintandad, men jag har ingen aning om vinkeln, kan jag ha gjort bort mig där?
Det går nämligen utmärkt att såga ett rakt snitt.

Men jag blir fundersam, när jag menar gera så lutar jag klingan, jag vrider alltså inte bordet eller vad man skal säga. Då borde det väl inte bli ett klyvsnitt?

Ok, du menar att du snedsågar.
Då tror jag även jag förstår vad du menar med att klingskyddet skrapar i, iaf om du syftar på GCM8S. Jag upplever samma sak om man inte pressar upp skyddet med tummen.

Tog en bild på klingan, har ingen aning om vilka vinklar som finns, men fintandad är den.
När du skriver att den hugger så känns det bekant

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se exakt på bilden men jag tror det är en cirkelsågsklinga och inte en gersågsklinga, Mao att tänderna har en positiv vinkling o lutar framåt. Om de inte står något på klingan så kan du lägga en linjal bakom som tangerar centrum på centrumhålet och då kan du se om tänderna lutar bakåt eller framåt några grader.

hantverkare1 skrev:
Nu tror jag vi närmar oss en lösning på mitt problem.

Men jag blir fundersam, när jag menar gera så lutar jag klingan, jag vrider alltså inte bordet eller vad man skal säga. Då borde det väl inte bli ett klyvsnitt?
Aha då klarnar bilden en del. :)

Nej, det där är inte rätt klinga till den där sågen. Positiv klinga till en slider är en stor no-no. Jag har några fabriksnya Metaboklingor med rätt geometri (ATB 24z, -5 grader, 216 mm) Skicka PM om du är intresserad.

http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dt-4310-mitre-saw-blade-216mm-x-30mm-bore-x-24-teeth-p14055

Jag har denna klinga liggande sedan tidigare, helt ny, trodde jag slarvat bort den men var ute och kikade oh hittade den.
Är det rätt?
Om det är rätt, blir det någon skillnad tro?

mattiasp: har inte hundra bestämt mig om det blir en ny såg, men blir det bättre med denna klinga så behåller jag nog sågen och är då intresserad av dina klingor.
Har ingen möjlighet att testa klingan förrän imorgon, tyvärr, blev ju sugen nu!

Nimajneb skrev:
Ok, du menar att du snedsågar.
Då tror jag även jag förstår vad du menar med att klingskyddet skrapar i, iaf om du syftar på GCM8S. Jag upplever samma sak om man inte pressar upp skyddet med tummen.

Japp, menar att vänstra kanten på klingskyddet skarapar i ca 2-3 mm till vänster om snittet

Den klingan ser ut att vara klockren för att kapa reglar med.

hantverkare1 skrev:
Japp, menar att vänstra kanten på klingskyddet skarapar i ca 2-3 mm till vänster om snittet
Testa tumknepet nästa gång o se om det hjälper

Nimajneb skrev:
Den klingan ser ut att vara klockren för att kapa reglar med.
Ok, även att gera/snedsåga med?

Har haft gersågar i 20 år men aldrig tänkt på tandvinklar mm

Dewaltklingan är helt rätt. Mina metaboklingor har samma geometri. Den enda anledningen till att ha fler än en, är att inta stå utan när man lämnar in den ena på omslipning. Kan man vänta är det onödigt. Så länge man håller sig borta från laminatgolv och liknande räcker klingorna väldigt länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.