Hej!

Är på G att köpa ovan såg till ett rövarpris med vanliga sågbordet. Vill inte ha gravityvarianten pga platsbrist i bussen.

Vill bara höra om det finns något på minussidan som man skall passa sig för alt. hålla ett öga på under tiden man äger den?

Kanske ni som äger lillebror 10" kan komma med lite input. Har en DW700 som komplement (dock utan bord)

Mvh Lagavuölin
 
Jag har en 10SD, och får väl kalla mig amatörsnickare/hempulare.
Men det enda negativa jag kan säga så här på rak arm är vikten, inget man vill kånka runt på nå längre stunder.
Gedigen känsla, inge 'rammel' nånstans. Tycker det funkar med 'knappen' till klingskyddet, har haft min i snart 2år och inte haft nå krångel med den funktionen.

Menar du GTA3700 med 'vanliga sågbordet' så har jag inget negativt att säga om det, tar 3700mm mellan stöden med båda sidorna fullt utdragna, bär 250kg och är lätt att bära och fälla ihop.
 
1) Största nackdelen med 10SD är som nämnts vikt, bökig flytta.
2) Näst största, noll och inget damm tas om hand. Exakt 100% av allt damm hamnar i luften. Jag har bättrat på min lite med en extra kappa, som dock trilskas lite när man ska gera och vinkla.
3) Om man inte fäller ner klingan helt sågar man inte ända in till anhållet. Därför blir det ganska jobbigt såga urtag, trots jättebra djupjusteringsmöjligheter. Man måste ha distans liggande mellan anhåll och trä man vill såga urtag i. Man stöter på problemet även när du vill ha fina snitt och därför sågar någon mm snitt på vägen ut för att såga resten på vägen in - det första snittet tar inte längst in mot anhållet.
 
Mikael_L
importensketsig skrev:
...
3) Om man inte fäller ner klingan helt sågar man inte ända in till anhållet. Därför blir det ganska jobbigt såga urtag, trots jättebra djupjusteringsmöjligheter. Man måste ha distans liggande mellan anhåll och trä man vill såga urtag i. Man stöter på problemet även när du vill ha fina snitt och därför sågar någon mm snitt på vägen ut för att såga resten på vägen in - det första snittet tar inte längst in mot anhållet.
Men just detta problem delar denna såg med många andra.
T.ex. sågar min Makita inte spår ända in utan en distans mot anhållet.
 
Fick intrycket av någon (MattiasS?) att 10S inte har problemet dock. Synd att dom introducerade det med SD isf.

Kan ta ett fjärde problem också (även det delad med dom allra flesta alternativ utom Kapex):
4) Stängerna är fixa i sågen, löper i basen = behövs gott om plats bakom sågen.

Men det är en kanonsåg. Anledningen till att man hittar dessa problem är ju att man efter massiv research köpte bästa kap/ger-sågen för priser inom detta universum (hejdå Kapex) och sen använder den mycket.
 
Jag har en SD12´a med 3700 sågbordet och det ja sågen är tung och otymplig men när den väl är på plats så stårr den stadigt. Jag ska sätta hjul på mitt 3700 så den är lättare att hantera i min lilla verkstad.
Kan hålla med om att spånutsuget är under all kritik. Vore intressant att se andras lösning på detta.
Ngt jag oxå retat mig på är att precis när man lösgör klingskyddet och börjar trycka ner sågen mot arbetstycket så är det en liten knyck. Dvs man måste trycka lite hårdare för att få ner sågen men sen släpper det och det går lätt och ledigt.. Jag löste det genom att modifiera ledarmen som går på vänster sida om klingan. Är inte hemma nu men jag kan ta en bild ikväll och visa er.
 
Har en 10SD och den är kanon på alla sätt förutom damm, vikt och att den tar en kilometer plats bakåt. ingen för trånga montageplatser men kanon i övrigt.

En sak som är lite läbbig är att den startar så vansinnigt snabbt. en fördel ibland, men man blir lite överraskad ibland när man stressar.

Masses---->


Intressant att se, har en SD10´a och har funderat på precis samma lösning sen jag fick den. galet irriterande knyck, fast så är det på 90% av alla gerkapar i stort sett.

på dom flesta byggen spänner man ju upp klingskyddet. ajabaja
 
Redigerat:
Hej!

Är det någon laser på 12SD?

Vikten kommer man väl aldrig ifrån, om de inte börjar tillverkas i titan eller annan superlegering.

Lagavulin
 
Ingen laser på min. Den är dock 2 år gammal så det finns kanske på nya idag. I USA får man med laser om jag inte minns fel. Har försökt få kontakt med Bosch om det går att komplettera med en laser nu i efterhand, dock utan att få ngt svar! Bilder på min mod kommeer om några minuter. ska bara natta tanten först ;-)
 
Så här gjorde jag. Jag fasade av den skarpa kanten på ledarmen. Hur den såg ut från början försöker jag illustrera med dom orangelinjerna. På med maskeringtejp och sen skissade jag på frihand, startade bänkslipen och försökte göra en snygg kurva. Simpelt och effektivt
 
  • mod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
importensketsig skrev:
...
3) Om man inte fäller ner klingan helt sågar man inte ända in till anhållet. Därför blir det ganska jobbigt såga urtag, trots jättebra djupjusteringsmöjligheter. Man måste ha distans liggande mellan anhåll och trä man vill såga urtag i. Man stöter på problemet även när du vill ha fina snitt och därför sågar någon mm snitt på vägen ut för att såga resten på vägen in - det första snittet tar inte längst in mot anhållet.
Mikael_L skrev:
Men just detta problem delar denna såg med många andra.
T.ex. sågar min Makita inte spår ända in utan en distans mot anhållet.
Även 8an brottas med det här problemet, ibland blir det till och med en liiiiten liten sticka kvar längst in vid anhållet, det är precis som om klingan borde varit 217mm istället för 216..
 
Efter mycken vånda har jag själv beställt en GCM 12 SD från Lindarn, hoppas att den blir en trogen kamrat i snickarverkstan.
Den verkar grymt genomtänkt och stabil i uppbyggnaden iaf.
Som lekman känner jag att jag kommer att sakna lasern så om nån hittar ett sätt att eftermontera den amerikanska lasern är jag med på inköp av den.

//Markus
 
CCPusher skrev:
Även 8an brottas med det här problemet, ibland blir det till och med en liiiiten liten sticka kvar längst in vid anhållet, det är precis som om klingan borde varit 217mm istället för 216..
Jag råkade ut för samma sak efter det att jag justerat anhållet på min 8S. Det visade sig att anhållet helt enkelt hade hamnat lite för långt bakåt. Åtgärden blev (förstås) att lossa alla tre skruvarna till anhållet och skjuta fram det en bit, sen funkade det som det skulle igen.
 
Masses!

Löper klingskyddet mjukt och fint nu efter din mod?

Lagavulin

PS. Någon som har en länk till lasern i US?
 
U bet... Löper fin fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.