Hej!
Tänkte be om forumets synpunkter på en diskussion jag har med en plåtslagare. Jag håller på och renoverar mitt hus i Skåne och har precis bytt fönster. Beställde fönsterbleck i koppar (med gavlar) hos en lokal plåtslagare. Jag är dock lite fundersam kring hur gavlarna är gjorda. Tycker både de ser slarviga ut och är tveksam till att ”fliken” är vikt inåt. Har tidigare bara sett gavlar gjorda med fliken på baksidan av plåten (så att den inte syns när blecken är monterade). Bifogar bild.
Någon som har tankar kring detta?
Tänkte be om forumets synpunkter på en diskussion jag har med en plåtslagare. Jag håller på och renoverar mitt hus i Skåne och har precis bytt fönster. Beställde fönsterbleck i koppar (med gavlar) hos en lokal plåtslagare. Jag är dock lite fundersam kring hur gavlarna är gjorda. Tycker både de ser slarviga ut och är tveksam till att ”fliken” är vikt inåt. Har tidigare bara sett gavlar gjorda med fliken på baksidan av plåten (så att den inte syns när blecken är monterade). Bifogar bild.
Någon som har tankar kring detta?
bra poäng - i detta fall syns det (se nedan). Dock - till plåtslagarens försvar - hade jag inte sagt hur blecken skulle monteras.1 123abc skrev:
Det ska du inte behöva. Beställer du fönsterbleck av en som kallar sig plåtslagare kan du förvänta dig ett fackmässigt jobb utan att behöva säga det. Kollar man t ex i AMA:n så är omviken alltid på baksidan.jimkva skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Precis som Rickard ovan säger.. Man kan lägga vecket både framåt och bakåt, men fortfarande på baksidan, det där måste vara sommarjobbaren som inte förstod instruktioner... 
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Men det borde gå att knacka upp dom där o göra nya veck
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
För att AMA ska gälla måste den åberopas. Samt att det inte står i AMA hur den ska vikas, bara att den ska vikas. Jag håller med om att det ser lite kackigt ut.Rickard. skrev:
Redigerat:
Jag vet men jobbet måste ändå utföras fackmässigt, det går inte att förhandla bort. Exakt vad det betyder är lite svårare men att dom här inte följt gängse norm och att det strider mot AMA:s rekommendationer pekar rätt tydligt på att detta inte är det.I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
samtidigt står det inget om hur den ska vikas. Och AMA finns i idag 6 gällande utgåvor. Vilken man åberobar är upp till beställaren att bestämma. Det kan man tycka vad man vill om.Rickard. skrev:
Principiellt så visst det är klart man bör uppfylla AMA men det är inget minimikrav om det inte är åberopat.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Jag ser att det är en streckad på linje på en princip för putsade fasader. Texten är gällande. Sen spelar det ingen roll vilken upplaga jag har då den som gäller är den som avtalats. Har inte AMA avtalats kan den ses som jaha så kan man också göra.Rickard. skrev:
Har man däremot ett nytt fönster så kan det i montageanvisningen stå hur blecket skall monteras och vikas. Då har man triumf på handen för då är det helt plötsligt viktigt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fallskydd tak - hur säkra mellan gavlarna upp i nock.
Tak & Vind -
Hur byta ut fönsterbleck under och sätta nya över i 1800-tals hus?
Fönster & Dörrar -
Nymålad balkongdörr - fönsterbleck glömdes – behövs det?
Fönster & Dörrar -
Läckande fönster/fönsterbleck - hjälp
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Infästning fönsterbleck - vad har vi?
Fönster & Dörrar