Jag håller på och bygger ett eget hus.
Har nu lagt plåttaket och ska till att börja med gavelbeslag. Det är ett Plannja Regent plåttak.

Som ni ser på bilderna så har jag lagt bärläkten ända emot den övre vindskivan för att få en bra infästning av vindskivan i bärläkten. Det ligger ju således också en ströläkt emot den övre vindskivan.

Det jag märkt nu och som kanske är lite svårare att se i bilderna är gavelbeslaget ligger cirka 2 cm över takplåtens profiltopp.

Med andra ord det jag funderar över och är orolig för är hur utsatt ändarna på min bärläkt är? Känns ju som att det kan dra in både snö och vatten under gavelbeslaget ner till bärläkten. Det är ju en lutning uppåt mot vindskivan under större delen av gavelbeslaget men räcker det?

Hade ni vidtagit några åtgärder för detta? Har inte någon lust att lyfta av några plåtar och korta ner bärläkten så den slutar under takplåten om det inte är anses super kritiskt.. Försöka måla den synliga änden av bärläkten ger det något?

Tacksam för svar!

• Svart takpannor längs med en vit takränna på en byggarbetsplats under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som justerar takplåt under byggprojekt mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Person som justerar svart takplåt nära takfotsplåt mot klarblå himmel.
    Skapa konto
Rickard.
Ingen fara.

Jag skulle rekommendera att du skruvar insidan av beslaget inplåten där dom ligger mot varandra så slipper du att det slamrar när det blåser.

Rickard. Rickard. skrev:
Ingen fara.

Jag skulle rekommendera att du skruvar insidan av beslaget inplåten där dom ligger mot varandra så slipper du att det slamrar när det blåser.
Du menar alltså skruva gavelbeslaget ner i takplåten så att den ligger emot takplåtens profiltopp? (Se mitt finger)

det blir ju onekligen mycket tightare.. Dra på lite färg på bärläkten och skruva ner gavelbeslaget kanske blir bra det då?

Att delen av gavelbeslaget som ligger utanpå vindskivan sticker ut lite gör väl heller ingen större skillnad..

• Finger pekar på monterat gavelbeslag på takplåtens profiltopp under en klar himmel.
    Skapa konto
  • Finger som pekar på gavelbeslag monterat på takprofil med stegar och byggställningar i bakgrunden.
    Skapa konto
Rickard.
Ja så tänkte jag, ”man brukar” sätta vindskivan i höjd med högsta punkten av plåten eller möjligtvis någon enstaka mm högre då slipper man allt sånt.

Det är inget måste eller krav och det är inte heller garanterat att du får störande ljud så du får avgöra på plats vad som blir bäst efter förutsättningarna som du har nu. Måla bärläkten behöver du absolut inte göra utan låt det än bara vara som den är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.