Hej,

Vi bygger en liten gäststuga på tomten. Tyvärr ligger marken på ena sidan lite för högt (ca 30 cm, se bild) och jag vet inte hur jag ska lösa det? Jag funderade på om man kunde sätta en PVC-skiva på panelen och sedan lägga jorden mot den?

Vad tycker ni jag borde göra?

4Ek41USH0pzG.png

tommib
Gräv ur och sätt en stödmur en bit ifrån eller bygg huset i lättbetong och sätt någon form av dränering.

Alla lösningar där jord ligger mot en träfasad, oavsett ev plastskivor, kommer bli problem.

Det ser ju ut som att det redan är en mur där?

• Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Tommib, det är nog inte baksidan som avses, utan vänstersidan.

Men lösningen är ju att gräva ur och fortsätta på muren som är bakom.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Stugan står dessvärre precis på tomtgräns så jag måste göra något som inte tar så stor plats.

Skulle man möjligtvis kunna sätta några 45x45 reglar för att skapa en luftspalt och sedan sätta en skiva på dem? Kanske även en plåt ovanpå så att det inte regnar ner och även döljer reglarna.

Nu verkar du ju tyvärr ha ställt frågan när regelverket redan är färdigbyggt. Det rätta hade ju annars varit att bygga en sockel på nedre halvmetern av den väggen med lecablock, och börja trästommen över det.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Gör om- gör rätt!
Antingen höjer du upp hela byggnaden en halvmeter eller vad som behövs eller så flyttar du den nån meter till höger i bild så du kan få plats med en stödmur på din sida tomtgränsen.
Du kan inte gräva ner ett trähus. Hur har du grundlagt stugan? Finns det nån dränering eller blir gropen vattenfylld vid regn?
Ändra och gör om nu så slipper du riva allt sedan

Den står på slutagräv-plintar. Det borde vara hyfsat dränerat under. Tyvärr fanns det ingen vettig dränering så jag var tvungen att gräva en liten stenkista. Bjälklaget är tryckimpregnerat för att hålla lite bättre.

Jag orkar verkligen inte göra några sådana stora förändringar nu. Det måste väl ändå kunna gå att lösa hyfsat, även om det inte är perfekt? En av anledningarna till att jag gjorde det själv var för att jag skulle kunna lära mig till nästa gång. Vi lär inte bo kvar i så många år så det måste inte vara perfekt, så länge det är bra nog.

tommib
Du bör tänka på hållbarheten även om inte du själv ska bo där. Risken är annars att den som köper av dig kommer och bråkar om att det inte är korrekt gjort och så blir det en sån där rolig dolda-feltråd som vi alla älskar här på BH ;)

Det finns ingen bra lösing på ditt problem som du får plats med på din tomt. Det bästa du kan åstadkomma är att gå med mössan i hand till grannen och fråga om det inte vore ok att bygga en liten stödmur 20-30 cm in på dennes tomt. Alla andra lösningar kommer sluta med att fasaden på gäststugan ruttnar förr eller senare (mina pengar ligger på förr). Även om du skulle sätta en skiva på fasaden kommer det samlas fukt på fasadsidan av skivan, från regn som blöter upp fasaden och från marken. Det kommer inte kunna torka ut.

Om du verkligen inte kan gräva ut bakom så hade jag nog satsat på att skapa en luftspalt, om så bara 2-3 cm, genom att montera en fibercementskiva eller liknande på distanser från den färdiga fasaden. Du kan inte sätta en plåt över eftersom du då stänger in fukt. Eller ja, du kan ha en plåt, modell fönsterbleck, men det måste finnas en öppning under så att luft kan röra sig. Troligen kommer det ändå bli fukt och elände och du kommer behöva hålla koll på fasaden. Räkna med att behöva byta den tidigare än normalt.

Givetvis vill jag inte göra ett dåligt jobb som nästa ägare kommer behöva dras med. Marken utanför tillhör samfälligheten och det är nog inte populärt att gå dit och fråga om vi får bygga en mur för vi har redan bråkat med dem om att stugan ligger lite utanför gränsen.

Eventuellt skulle jag kanske kunna sätta någon cortenstålkant så att det blir luft emellan. Då behöver jag ju inte gå så långt ut.

Så gräsmattan man ser på bilden är inte din?
Godkände samfälligheten verkligen placering på gränsen?
Är samfälligheten ägare av marken, eller bara förvaltare?
Om det är kommunen som äger den samfällda marken (vilket är vanligt) så är det dem du måste få tillstånd av, även om det är en friggebod.

Det är sammfälligheten som äger gräsmattan på bilden och de godkände att vi byggde den där.

Det är bara att göra om och göra rätt. Har du inte kommit längre än vad det ser ut på bilderna så blir det ju inte våldsamt jobbigt, bara jobbigt.

Såhär gjorde jag mitt hus (som jag strax skall regla upp). Lite större höjdskillnad än i ditt fall, men principen är densamma. Det är lecamuren jag menar alltså.

Grund med EPS-isolering och lecablock redo för regelbygge i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av grunden till ett hus med lecamur, grus och byggmaterial framför, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snyggt. Kanske borde satt leca på vänstersidan. Får se om jag orkar göra om. Har du satt någon skiva på lecan eller kan den stå direkt mot fukt?

H Higgsino skrev:
Snyggt. Kanske borde satt leca på vänstersidan. Får se om jag orkar göra om. Har du satt någon skiva på lecan eller kan den stå direkt mot fukt?
Lecan mår bra om den hålls någorlunda torr. Särskilt om den blir utsatt för frysning. I mitt fall så blir hela huset isolerat och uppvärmt så därför vill jag ha en torr lecamur. Muren är slammad, sedan sitter det 50mm XPS 300 isolering dikt an och utanpå den sitter det en platonmatta och utanpå den sitter det en fibercementskiva (dock bara på den delen som sticker upp ovan mark plus lite marginal). Utanpå detta är det fyllt med 8-16 kross och i botten (under murens sula) en dräneringsslang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.