Jag flyttade in i höstas och vet inte hur det såg ut då men under vintern upptäckte jag att gästhuset var på glid. Kilade in ett murblock ifall det skulle glida mer. Nu ser det ut såhär.

Murblock kilat under kanten på ett vitmålat gästhus som visar tecken på att byggnaden är instabil och har glidit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gästhus på murblock som glidit, gräset i förgrunden, sviktande golv synligt, tecken på grundproblem.
Skapa konto
Vy under gästhus med ojämnt stöd av murblock och tegelstenar, synligt sviktande golv.
Skapa konto

Man ser att stenarna längre in också har rört på sig. Enligt uppgift byggdes det 2010 och marken är enligt jordartskartan silt vilket kan förklara varför det rör på sig. Det ser även ut som att golvet sviktar, verkar vara en masonitskiva i botten vad jag kan se.

Frågan är vad jag kan göra åt det? Min första tanke var att hissa upp det med domkraft och flytta blocken så det står stadigt igen men räcker det eller måste jag gräva ner plintar? De måste väl grävas djupt i så fall och är inte så lätt att komma åt att gräva under byggnaden. På två av sidorna är det dessutom altan. Även den verkar flytta lite på sig...

Gästhusets grund med synligt murblock kilat in under sviktande golv med förskjutna stenar i marken.
Skapa konto
Grund till byggnad på glid, visar sviktande mark och ett undanskjutet murblock under träkonstruktion.
Skapa konto

Tar tacksamt emot tips!

S
Ja det är klart att du måste lyfta upp och justera stenarna.

Sedan förankring på de mest görbara sättet, allt beroende på beskaffenhet på mark och hus, samt ekonomiska resurser.

Masoniten håller bara upp isoleringen, så att den bågnar, är inget som är konstigt.

Men lyft upp och justera, samt säkra mot juvning

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det är klart att du måste lyfta upp och justera stenarna.

Sedan förankring på de mest görbara sättet, allt beroende på beskaffenhet på mark och hus, samt ekonomiska resurser.

Masoniten håller bara upp isoleringen, så att den bågnar, är inget som är konstigt.

Men lyft upp och justera, samt säkra mot juvning
Vad menar du med att förankra? Och att säkra mot juvning?

• Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
S
Ja du får förankra huset precis som du vill och behöver, för förutsättningarna för ditt hus. Skjuvning blev autocorrect till juvning av någon anledning, men säkra mot att huset inte kan glida givetvis.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Gräv, Gjut och Tig..
Billigt men kräver en del timmars arbete.

S Sernando skrev:
Ja du får förankra huset precis som du vill och behöver, för förutsättningarna för ditt hus. Skjuvning blev autocorrect till juvning av någon anledning, men säkra mot att huset inte kan glida givetvis.
Alla kanske inte kan de där termerna. Jag vet inte vad skjuvning är eller hur jag förankrar huset.
Jag skriver här och frågar för att jag inte kan. Och min huvudsakliga fråga var om det räcker att räta upp stenarna eller om jag måste gräva ner plintar.

C cotillion skrev:
Gräv, Gjut och Tig..
Billigt men kräver en del timmars arbete.
Ja jo fast hur ska jag komma åt att gräva under huset?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Genom att gräva dig fram om det inte går att komma åt att gräva utan att göra det. se till att säkra allt i ytterkant först.
(Eller, om du kommer åt att skruva upp/öppna golvet inifrån kan det ju vara ett alternativ)

Baserat på plintarna så gissar jag att en större hjullastare förmodligen kan lyfta upp hela huset och flytta det (efter lite förstärkningar) om du vill göra projektet enklare. Annars så är det bara att krypa och gräva.

Människor kan komma in i väldigt små utrymmen även om det inte är roligt, alltid tråkigt när man får lida för att andra inte gjort ett bra jobb.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Genom att gräva dig fram om det inte går att komma åt att gräva utan att göra det. se till att säkra allt i ytterkant först.
(Eller, om du kommer åt att skruva upp/öppna golvet inifrån kan det ju vara ett alternativ)
Oj! Det låter otroligt bökigt!

• Haha
Sernando
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Baserat på plintarna så gissar jag att en större hjullastare förmodligen kan lyfta upp hela huset och flytta det (efter lite förstärkningar) om du vill göra projektet enklare. Annars så är det bara att krypa och gräva.

Människor kan komma in i väldigt små utrymmen även om det inte är roligt, alltid tråkigt när man får lida för att andra inte gjort ett bra jobb.
Okej men det tror jag inte är ett alternativ. Så du tror inte det räcker att räta upp blocken?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Det funkade ju inte från början, så varför skulle det funka att återställa det på samma sätt igen?

Du har ju tur att huset inte redan ligger på backen, så ta tillfället i akt och lös problemet, nästa gång kanske du inte upptäcker det i tid

• Gilla
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Oj! Det låter otroligt bökigt!
Tja, bökigare än att göra rätt från början, men enklare än att göra om det när huset väl har kasat av och blocken skadat stommen.

• Gilla
  • Wow
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
Trist, men jag håller tidigare skribenter att det finns bara ett sätt och det är rätt sätt.

Dom alternativen som finns är skicka in balkar och lyfta stugan med domkrafter så man kan komma in och gräva och gjuta nya ordentliga plintar

Men du kan även skicka in balkar typ kanske HEA100 kortaste vägen som du använder och lyfter stugan med och sen gjutet plintar för dessa i vardera ände och på så vis skrotar bort dessa staplade lecablock.

Vill man ta enkla vägen så ringer man en firma som löser det, dock inte helt gratis.
Dom tar förmodligen och lyfter bort den med hjullastare eller mobilkran och gräver för nya plintar med grävare och sen ställer tillbaka det.

• Gilla
  • Ledsen
Sernando och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Trist, men jag håller tidigare skribenter att det finns bara ett sätt och det är rätt sätt.

Dom alternativen som finns är skicka in balkar och lyfta stugan med domkrafter så man kan komma in och gräva och gjuta nya ordentliga plintar

Men du kan även skicka in balkar typ kanske HEA100 kortaste vägen som du använder och lyfter stugan med och sen gjutet plintar för dessa i vardera ände och på så vis skrotar bort dessa staplade lecablock.

Vill man ta enkla vägen så ringer man en firma som löser det, dock inte helt gratis.
Dom tar förmodligen och lyfter bort den med hjullastare eller mobilkran och gräver för nya plintar med grävare och sen ställer tillbaka det.
Det låter dyrt om jag lever för det och svårt att göra själv... Jag inbillade mig att detta skulle vara ett av de enklare jobben här. Det finns mycket att åtgärda och allt kostar.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.