F
E ERagn skrev:
Ja, du och andra som jämför med att tanka några liter bensin tänker tokigt. För nästan alla finns el lätt tillgängligt hemma så jämförelsen är värdelös om du inte har vänner med en pipeline till uppfarten.
Hans jämförelse är inte alls "värdelös". Värden kanske har reservdunk som gästen förväntar sig få ta av? (Dvs snylta)

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
Snyggt trådlyft, såhär 3 år senare.

Men jag upprepar bara vad jag skrivit innan.
Jag har valet att tvinga mina vänner att tanka bensin för 20kr/liter eller skänka dem lite bensin för 2kr/liter, som jag köper så billigt för att jag har en egen ledning för bensin hem.
Jag skulle känna mig väldigt trist sniken och snål ifall jag inte lät dem ladda lite medan de är på besök.

Skulle jag betala exakt samma för elen hemma som på de på laddstationen så kom saken i ett annat läge, lite annat läge i alla fall.

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
F frasen_36 skrev:
Hans jämförelse är inte alls "värdelös". Värden kanske har reservdunk som gästen förväntar sig få ta av? (Dvs snylta)
När man bjuder fråm dunken får gästerna inte ta bilen hem serru.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 10 till
  • Laddar…
kisumisu
F frasen_36 skrev:
Nej absolut inte.
Men dagens priser är den ju värdelös jämförelse!

Fanns/finns en sak som heter polttoöljy. Hade några dunkar hemma och gäster fick tanka 😉

Ni som inte vet vad det är (o även andra):
https://www.svtplay.se/video/j16g6r6/dieselsmugglarna/avsnitt-1

Men som sagt blev en j***a hallå om det och numera har även finnarna höjt priset rejält.

Men kul var det ju när "diesel" kostade runt 3-4kr litern. Men nu är det nya tider elbil och hemmaladdning och oljepannan är bytt till bergvärme.

Men säkert kommer avundsjukan även så småningom förstöra det här också!

Redigerat:
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag umgås inte med socialdemokrater så ingen av mina vänner skulle förvänta sig att de skulle betala några tior för ström.
Jag brukar inte kolla partiboken på mina vänner, så korkad är jag inte... Men jag utgår ifrån att de som kräver gratis laddning hos mig men tar betalt när jag vill ladda hos dem är Moderater...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
varpan1 och 7 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte har elbil själv vet jag inte om man i elbilen kan se hur många kwh den laddat.
Min synnerligen trevlige granne är fritidsboende och har installerat laddare på sitt attefallshus precis vid min carport. Jag får gärna använda urtaget för mina gäster. Ersättning har aldrig diskuterats.

Hur vet jag hur mycket jag ska kompensera grannen (han kommer aldrig kräva något av mig)?

Jag tänker mig förbrukningskostnaden samt lämpligt extra för denna fina förmån.

J
yonna yonna skrev:
Eftersom jag inte har elbil själv vet jag inte om man i elbilen kan se hur många kwh den laddat.
Min synnerligen trevlige granne är fritidsboende och har installerat laddare på sitt attefallshus precis vid min carport. Jag får gärna använda urtaget för mina gäster. Ersättning har aldrig diskuterats.

Hur vet jag hur mycket jag ska kompensera grannen (han kommer aldrig kräva något av mig)?

Jag tänker mig förbrukningskostnaden samt lämpligt extra för denna fina förmån.
en elbil av nyare/större modell har ofta batteri på 60-80 kwh, men det är väl sällan helt slut när man anländer. Elen har ju ett väldigt volatilt pris (om man har rörligt) plus att många har nu effektavgift som kan göra att en enda laddning mitt på dagen kan lägga på en extra månadskostnad på ett par hundra (men nästa gång det sker samma månad så är den så att säga betalt, det är kan man säga istället för att betala för vilken huvudsäkring man har, man kan ha en hög huvudsäkring men aldrig använda mycket el och då kostar det inte mer för det).

Så om din granne själv laddar dagtid ofta, kan du ta bort effektdelen.

Om din granne har rörligt elpris och det är en dag med 5-10kr / kwh och batteriet är nästan tomt i gästens stora bil kan vi prata ett par hundra. Om det fylls säg 30kwh och elen kostar 1 kr kwh så är det trettio spänn.

Så, en pava vin om du har gäster som rest 20-30 mil och vill fylla till hemresan morgonen efter känns väl rimligt som tack? Det är mer ersättning än det kostar, men fortfarande troligen billigare än att tanka på vägen...

Är det en svinkall vardaglunch där en tesla model X som kommit från norrland utan att tanka på vägen som fyller upp helt så snackar vi som sagt mer pengar... Då skulle jag nog tycka teslaägaren borde ladda på snabbladdare på vägen istället.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
en elbil av nyare/större modell har ofta batteri på 60-80 kwh, men det är väl sällan helt slut när man anländer.
NU har jag väl aldrig varit med om att någon vill ladda sin model S 100D fullt hos mig. Lika lite som gästerna börjar plocka champagne ur vinkällaren för att ta med hem - även om jag bjuder på Champagne till middagen... Snarare handlar det väl om att fylla på med några kWh för att kunna komma en bit före nästa laddstopp, eller att komma hem efter en kortare resa.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Låter som ett typiskt fall av Single Malt🥳

• Gilla
  • Haha
TerrorTorkel och 3 till
  • Laddar…
Grannen har samma elavtal som jag så kwh-priset kan jag räkna ut själv. Och inte får jag norrlandsbesök. Men dottern leasar småbil och kör max 20 mil hit.

J
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
NU har jag väl aldrig varit med om att någon vill ladda sin model S 100D fullt hos mig. Lika lite som gästerna börjar plocka champagne ur vinkällaren för att ta med hem - även om jag bjuder på Champagne till middagen... Snarare handlar det väl om att fylla på med några kWh för att kunna komma en bit före nästa laddstopp, eller att komma hem efter en kortare resa.
Näe, därför så skrev jag ju att det logiska skulle vara att den långväga teslagästen laddar på vägen...
Men om det nu är ett "erbjudande" att ladda hos grannen så är det rimligt att ersätta det rejält, men det är klart, single malt och om din gäst kommer nån gång i veckan riskerar grannen få ett alkoholmissbruk 😂

Nu har jag ett litet batteri så för mig funkar inte elbilen för långresor, men OM så var fallet skulle jag absolut kunna tänka mig att fylla max hos en vän istf att ladda på laddstation, men jag skulle givetvis ersätta vännen via pengar eller som sagt någon dryck motsvarande väl över kostnaden för honom (men kanske lägre än att ladda på stan så är det win win för båda).

Så, liten bil, nattladdning när det inte är prisrekord på dyr el så duger en flaska vin för en dryg 100-ing gott och väl som ersättning till grannen. Med en stor bil som laddas mycket så är whiskeyn ett bättre val.

J
yonna yonna skrev:
Grannen har samma elavtal som jag så kwh-priset kan jag räkna ut själv. Och inte får jag norrlandsbesök. Men dottern leasar småbil och kör max 20 mil hit.
En alladinask, BiB med äppelmust eller en flaska vin ersätter med råge det som det kostar att ladda... Men är väl en fin gest till din generösa granne! :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
Nu antar alla att grannen dricker alkohol. Om grannen inte dricker alkohol? Kanske en middag för 2 på en finare restaurang, om grannen inte har någon partner, gå med själv. Känner man grannen så vet man säkert vad grannen uppskattar.

H
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Frågar de före eller laddar de bara? Är det ett ett allmänt ofog så kan väl laddaren vara ur funktion.

• Gilla
Vakuum
  • Laddar…
Mikael_L
yonna yonna skrev:
yonna yonna skrev:
Om du har vettiga bekanta så kan du lösa det genom att säga till dem att de har möjlighet att ladda på din grannes laddbox, och att du tänker att då får de själva välja en lämplig ersättning.
För den som äger elbil har ofta rätt bra koll på hur mycket de laddar (behöver ladda) och kostnader och sånt.
Om du vet att grannen gillar vin, kan du nämna det som tips om man tycker att pengar är tråkigt, om du vet att grannen gillar whisky så ... jag osv. Ja man ska väl inte glömma att man kan ersätta med annat än alkohol (jag kände att jag blev lite enkelspårig här).

Skulle jag ha denna bilresan att göra, med detta budskap, och innan resan räkna ut att jag gör av med 75% av batteriet, så vet jag att jag sen vill ladda ca 35kWH och skulle tycka att det är värt minst 2-3kr/kWh (för det är det lägsta priserna på långsamladdning på publika laddare man kan hitta).
Så jag skulle tänka att ersättningen skulle få bli minst 100 kr i det scenariot.
(Det torde täcka grannens elkostnad med lite överskott, men däremot får man då vara vaksam på ifall det var dyrpriser just då, med t.ex. 4kr/kWh så måste jag öka till en bit över 200 kr i ersättning, kanske närmare 300)

• Gilla
biggles34 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.