J
Har en P6 tub i stål jag skulle vilja byta mot en PC5 då det verkar färre och färre som byter P6.

Dessutom står det på en dekal med spritpenna vad jag tror är kontrollerad till 2023 (men det kan vara en femma åxå, det är skrivet för hand ganska kluddigt).

Jag testade i en gasolautomat från AGA men den ville inte byta (jag har läst vissa kan man lämna in P6 och få ut PC5 mot en mellanskillnad).

Någon som har tips på ställe som byter in P6 och lämnar ut PC5 i sthockholmsområdet? När man väl är i PC5 svängen så går det ju att byta överallt, natt som dag. Har en (1) PC5 och hade velat ha båda av samma sort. Gärna en gasolautomat.

J
Lägger till; Aga skriver så här på sin sida;

https://my.aga.se/gasolautomat/

I vår självserviceautomat köper du din gasol genom att följa instruktionen i displayen och betalar med kort. Du kan köpa en helt ny flaska eller byta dina tomma mot en full.
I automaten säljer vi kompositflaskor i storlekarna 5 kg och 10 kg (PC5 & PC10). Du kan också byta in din tomma stålflaska, 6 kg eller 11 kg (P6 och P11) till en kompositflaska.
I de flesta automaterna kan du även byta in din 11 kg aluminiumflaska (PA11), dock inte i alla automater, ring och fråga oss om du undrar.
Men AGA i sollentuna (edsberg) tar inte emot P6 mer. Jag tror AGA och Linde gått samman och detta försvann då? Finns kanske andra automater som fortfarande tar P6?

Det borde gå
Text med instruktioner för att köpa eller byta gasolflaskor i en självserviceautomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men annars får du väl gå till någon fysisk återförsäljare.

J
D Dilato skrev:
Det borde gå
[bild]

Men annars får du väl gå till någon fysisk återförsäljare.
Jag tror jag skulle gjort detta tidigare, det verkar som att när AGA och Linde slog samman sina automater så försvann P6 ur sortimentet.

Vet inte vilken fysisk försäljare som har detta erbjudande. Den lokala macken kan ta hem P6 men byter bara mot P6.

Fråga Gasolfyllarna, de säljer P6 så jag gissar att de kan byta P6 mot PC5 och andra flaskor som de säljer.

• Gilla
nombz
  • Laddar…
Bauhaus bör lösa det om det inte ändrats senaste halvåret.

T TommyC skrev:
Fråga Gasolfyllarna, de säljer P6 så jag gissar att de kan byta P6 mot PC5 och andra flaskor som de säljer.
Och dom finns bakom Bejer Veddesta

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Tack för svar. Jag frågade på lokala ICA och de verkade positiva att byta till PC5, de kunde dock inte fylla P6. Jag hade inte med flaskan tyvärr. Man måste betala för en "skyddshatt" för nån sådan har jag inte. Får hoppas det funkar när jag kommer med flaskan. Annars ska jag testa nåt av tipsen ovan.

ClasseClas
Kolla även OKQ8s bemannade stationer, det finns 3 st i Sollentuna. Jag bytte in en PC10 till en PA11 (eller möjligtvis P11)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag bytte flaska på Rusta.

J
Jag lyckades byta in min flaska på lokala ICA Maxi, jag fick lägga mellan 500kr för att få byta till en ny PC5, plus 350 i fyllning. (jag tog en skyddshatt från en annan kolsyreflaska jag hade, måste köpa en ny till den). Som jag förstod när jag googlade så är egentligen mellanskillnaden mindre mellan flaskorna, men jag är glad att ha löst problemet.

För de som har nära till ett ställe som inte byter utan fyller tuber så känns det väl ok att ha kvar P6 flaskorna. Om inte så är det skönt att vara av med den, då väldigt få verkar byta in dem nu. :)

J
Annars hade jag nog testat åka till gasolfyllarna och testa där....

https://shop.gasolfyllarna.se/gasolflaskor/gasolflaskor-stal/flaska-p6/

Men min flaska var nog såpass gammal så risken hade varit att jag åkt på en "revisionsavgift" där...

Revision​

Revisionskostnad, vad innebär det?
För att Gasolfyllarna ska kunna fylla på din flaska så behöver din gasolflaska vara godkänd inom intervallet för återkommande kontroll. Så när du kommer till oss kontrollerar vi så att flaskan uppfyller det kravet. Gör den det fyller på vi och du betalar endast för gasolen vi fyllt på. Om flaskan däremot har passerat sitt datum för återkommande kontroll så får vi inte fylla på den och vi visar dig hur vi läst av den informationen.
Det är nog värt att se till att rotera om man har flera flaskor, så inte en står innerst och "går ut".

Har en P11 och den vägrar dom att fylla, för gammal, årtal instämplat på den.

ClasseClas
J JohanLun skrev:
Annars hade jag nog testat åka till gasolfyllarna och testa där....

[länk]

Men min flaska var nog såpass gammal så risken hade varit att jag åkt på en "revisionsavgift" där...

Det är nog värt att se till att rotera om man har flera flaskor, så inte en står innerst och "går ut".
Jag kör med dubbla tuber och åker till Gasolfyllarna när den ena har tagit helt slut. De är dock väldigt noga med revisionsdatum så vid den tidpunkten så byter jag hos OKQ8 till en tub med långt framtida revisionsdatum. Jag kollar extra noga vid bytet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag kör med dubbla tuber och åker till Gasolfyllarna när den ena har tagit helt slut. De är dock väldigt noga med revisionsdatum så vid den tidpunkten så byter jag hos OKQ8 till en tub med långt framtida revisionsdatum. Jag kollar extra noga vid bytet.
Kör du P6? Nu har jag ju bytt till två komposit. Långt revisionsdatum iallafall på den sista jag fick nu. När första delen av förbifarten är klar är det nog enklare åka till järfälla för mig. :D Nu har jag två fulla PC5. De räcker nog till förbifarten öppnar... :D ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.