Hej!
Nu var det ett tag sen jag använde detta forum, hoppas lika många eldsjälar fortfarande härjar här.
Bakgrund
Jag byggde ett utekök för några år sedan och där satte jag in en gasolhäll (IKEA Framtid HGA2K). Inkopplingen i denna är en höger-gängad 22mm anslutning, R15 antar jag att det är.
Frågor
1) Är det samma gäng/rör som i vattenledningssystem? Såg att man måste använda nåt lim i gängskarvar?
2) Hur gör jag enklast för att dela min gasoltyp mellan grillen och hällen? Måste det till en fast installation eller kan man bara använda nån slags Y-koppling?
3) Vart handlar man gasol-installationsmaterial på bästa sätt?
Jag är alltså ute efter ett bra och lagligt (vet inte om det krävs nån behörighet för att koppla fasta gasolinstallationer) sätt att kunna förkoka mina majskolvar innan jag grillar dom. Jag är alltså helt nollställd på gasolkopplingar.
Skickar med en bild på kopplingen ifall det hjälper någon.
Tackar på förhand
Johan Karlsson
Nu var det ett tag sen jag använde detta forum, hoppas lika många eldsjälar fortfarande härjar här.
Bakgrund
Jag byggde ett utekök för några år sedan och där satte jag in en gasolhäll (IKEA Framtid HGA2K). Inkopplingen i denna är en höger-gängad 22mm anslutning, R15 antar jag att det är.
Frågor
1) Är det samma gäng/rör som i vattenledningssystem? Såg att man måste använda nåt lim i gängskarvar?
2) Hur gör jag enklast för att dela min gasoltyp mellan grillen och hällen? Måste det till en fast installation eller kan man bara använda nån slags Y-koppling?
3) Vart handlar man gasol-installationsmaterial på bästa sätt?
Jag är alltså ute efter ett bra och lagligt (vet inte om det krävs nån behörighet för att koppla fasta gasolinstallationer) sätt att kunna förkoka mina majskolvar innan jag grillar dom. Jag är alltså helt nollställd på gasolkopplingar.
Skickar med en bild på kopplingen ifall det hjälper någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar på förhand
Johan Karlsson
Redigerat:
Titta in på www.fogas.se. Där finns en del sprängskisser hur man kopplar. Du kan även ringa Fogas och be om råd, de är fantastiskt duktiga. Fogas ligger i Stockholm men det har ingen betydelse när du ringer och frågar. Kan så här på rak arm inte hjälpa dig även fast jag levt med gasol på båt, i sommarstuga och i bostaden under många år. Gasolinstallationer kräver inte någon behörighet men det är ju bäst om man vet vad man pysslar med.
Eller http://gamogasol.com Snacka med Johan andrén, han är otroligt kunnig och serviceminded.
Klicka här för att svara