Hej!

Vi funderar på att välja en gashäll eller kombinera gas + el hur har ni löst problemet med gasolflaskan dras det rör i grunden eller skall den stå i skåpet under hällen.

Mvh Mattias

Vi drog rör från ett plåtskåp på ytterväggen till spisen (två gasbrännare, två elplattor).
Kostnad för arbete (2 gubbar en dag) och material cirka 12000:-

Då ingick två PA11-flaskor med automatisk överkoppling till andra flaskan när den ena är tom.

De rekommenderade inte placering inomhus - och eftersom vi ändå har dåligt med plats där så fick det bli en utomhuslösning. Det lär vara tillåtet under vissa förhållanden att ha flaskan i köket, men så här när allt är klart känns det skönt (och bekvämt) att ha gasen ute.

Lite tips. Min dotter köpte en kombinerad gashäll och el-häll. El-hällen går på bara en fas. Den blir jätte långsam, man blir jätte irriterad att allt tar så lång tid när man jämför med dom gamla 3-fas spisarna.
Det slutade att hon lagar mat för det mesta i gashällen och ångrade sig att hon inte valde bara gas.

Gashäll är jätte lätt att koppla, följ anvisningar nedan:

Bygg din gasolanläggning i privathus såhär:
1. Du tar två flaskor, en i drift och en i reserv. I enbostadshus är det tillåtet med högst P11-storlek, i flerfamiljshus högst 5-litersstorlek (blå). Radhus räknas som enbostadshus.

2. Flaskorna ställs helst utanför huset, men får stå inne om man vill, dock inte i källaren.

3. På flaskan sätter man en manometer, (ca. SEK 150:-) som man kontrollerar tätheten med varje gång man byter flaska. Detta är en MYCKET billig liv- och brandförsäkring, överlägsen alla gasvarnare som förebyggande skydd.

4. Efter manometern sätter man en reducerventil.

5. Efter reducerventilen sätter man en gasolslang. Svenska slangar är märkta med ordet gasol. Slangen skall klara –30° C, vilket utländska slangar inte alltid gör.

6. Slangen skall fästas med slangnippel på rörledningen, som leder till gasapparaten. Rörledningen kan man köpa på rulle och dras helst i ett stycke hela vägen till gasapparaten. Om man måste skarva den, skall skarvarna vara synliga utan hjälp av verktyg. De får inte vara dolda bakom paneler, i väggar eller golvsocklar. De skall ligga fritt i rummet eller i t.ex. köksskåp som man kan öppna. Detta för att lätt kunna hitta eventuella läckor i systemet. Rörledningen får heller inte gjutas in i väggar, golv eller tak. Vill man lägga ledningen i väggar, golv eller tak, skall den ligga i skyddsrör som är ingjutet.

7. Mellan rörledningen och gasapparaten kan man ha slang. Samma krav ställs då på den slangen som i punkt 5. Har man en spis kopplad med slang, skall spisen ha vajer som hindrar att man drar av slangen då spisen dras ut.

8. Gasapparaten skall vara CE-märkt med fyra efterföljande siffror. CE-märkning utan
siffror är ofta falsk marknadsföring.

9. Gasapparaten skall vara installerad enligt tillverkarens anvisningar.

Hej!
Vi funderar oxå på gashäll. Har några frågor som jag hoppas någon vill svara på.
Hur länge räcker en gasolflaska? (familj med fyra personer)
Hur mycket kostar det på ett år? Är det mkt dyrare i drift än t.ex. induktionshäll?
/Finis

En familj med två barn som lagar mat varje dag gör sig av med 2 flaskor P11 per år.

Det är mycket billigare än el.

Min sambos dotter har haft den i flera år och informationen har jag fått från de.

Dom moderna gasspisarna använder inte så mycket gas det är en stor skillnad mot gasolgrill.
Min gasolgrill gör sig av en halvflaska på en sommar  :-/

Hej,
Vi flyttade in i somras och har en gasolspis (5 brännare och två elugnar). Vi har en 10 liters PK flaska med synlig gasolnivå - så vi ser när det håller på att ta slut och behöver bara en flaska :D
Den flaskan bytte vi precis innan jul. Vi är fyra i familjen och den räckte så länge!!
Vi har flaskan i ett skåp bredvid spisen. Vill du ha priser och mer info om gasolsäkerhet, vad som är tillåtet osv. kan du gå in på www.gasol.nu
Gas är oslagbart - satsa på det!

Finns det någon som är emot gas?

hama170 skrev:
Finns det någon som är emot gas?
Yes.... :D
/C 8)

Varför?

hama170 skrev:
Varför?
Nja, kan inte se att jag har något behov av en gasolhäll, fast det är jag som gör maten ofta. Det ska vara om pastan kokar fortare då på en gasolhäll. ;) ;D ;D
Dessutom är jag lite nojjig när det handlar om brännbara gaser.
Så det är nog mer en känsla, än ett rationellt tänkande. :)
/C 8)

Conny skrev:
Så det är nog mer en känsla, än ett rationellt tänkande. :)
/C 8)
Visste du att det är mycket lättare att bränna sig på en elektriskhäll än på en gashäll ?

Orsaken är att man ofta inte är uppmärksam att den är varm och både lägger händer och andra saker på den varma plattan.
Du skulle aldrig sätta din hand direkt på en låga :-/

Sweli skrev:
Visste du att det är mycket lättare att bränna sig på en elektriskhäll än på en gashäll ?

Orsaken är att man ofta inte är uppmärksam att den är varm och både lägger händer och andra saker på den varma plattan.
Du skulle aldrig sätta din hand direkt på en låga  :-/
Sant, sant....Småbarn som har känt på t.ex en varm ugnslucka gör det oftast bara en gång.
Men hur är det med säkerheten om gasen inte tänds? finns det någon sorts ventil som stänger av gasen i så fall?
/C 8)

Alla moderna gasspisar enl EU/Svenska regler har säkerhetsventil, som stänger av efter några sekunder.

Men, (rätta mig om jag har fel) en gashäll kostar ca 5000kr å uppåt, sen tillkomer installationskst + tuber....
Går det verkligen att räkna hem en sån investering, eller köper man en sån för att man verkligen vill ha en?(om ni förstår vad jag menar) Det skrevs någon stans att dom var billigare i drift än en elektrisk.....
Nja, jag är skeptisk...... ;) ;D
Better safe than sorry
/C 8)

Hej !

Jag har fått ett pris på bochhäll 4 st brännare + installation,skåp och
två p11 för 15000.
En anledning mot gas är att allergiframkallande ämnen frigörs, tydligen finns inga bevis men misstankar så man får vara noga att använda fläkten.
På vilken höjd har ni satt fläkten skall vara minst 60cm
har ni isåfall höjt även eventuella överskåp till samma höjd?

Mvh Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.