Hej!
Jag ska linoljebränna fönsterbeslag och behöver nån form av värmekälla för detta. Funderade på en sån här:
https://www.clasohlson.com/se/Mixgasbrännare-RiMAC/p/Pr409751000
Men blev jag osäker om den ger tillräckligt med värme. Verkar finnas olika typer av brännare och gas men jag fattar inte vad jag borde köpa. Nån som har ett klokt råd?
Jag ska linoljebränna fönsterbeslag och behöver nån form av värmekälla för detta. Funderade på en sån här:
https://www.clasohlson.com/se/Mixgasbrännare-RiMAC/p/Pr409751000
Men blev jag osäker om den ger tillräckligt med värme. Verkar finnas olika typer av brännare och gas men jag fattar inte vad jag borde köpa. Nån som har ett klokt råd?
För mindre beslag fungerar vilken brännare som helst för att få upp värmen. För större grejor kan en ogräsbrännare med p6-tub fungera bra. Du behöver inte hög maxtemperatur, som acetylen eller mapgas ger, utan det räcker fint med vanlig gasol. Ju större massa som ska värmas, ju mer energi behövs. Och via gasol behövs då mer gas, dvs större brännare. Ett annat alternativ är att lägga beslagen i grillen eller kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå och tack för ditt svar! Gjorde slag i saken idag, skrotniklas i byn hade en gasolbrännare och tub som jag köpte. Väl hemma brann det ungefär som ett värmeljus. Tillbaks med grejorna visar det sig att det sitter någon reduceringsventil som inte ska vara där. Kryssar genom stan på jakt efter rätt koppling. Tyvärr kostade denna 1800kr (p6 tub och brännare 800 hos Niklas), och därför blev det inget.
Bestämde mig för att testa grill tipset. Tyvärr gick det sådär. Efter ett par timmar är beslagen fortfarande klibbiga och jag funderar på om det trots allt var för lite värme.
Två frågor:
1. Efter att man linoljebrännt, hur snabbt torkar oljan?
2. Är det grejor från sievert som gäller om man ska ha gasolbrännare? I såfall verkar nya grejor kosta ett par tre tusen inkl gasoltub.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Är det en regulator du menar?A axel_n skrev:[bild]
Hallå och tack för ditt svar! Gjorde slag i saken idag, skrotniklas i byn hade en gasolbrännare och tub som jag köpte. Väl hemma brann det ungefär som ett värmeljus. Tillbaks med grejorna visar det sig att det sitter någon reduceringsventil som inte ska vara där. Kryssar genom stan på jakt efter rätt koppling. Tyvärr kostade denna 1800kr (p6 tub och brännare 800 hos Niklas), och därför blev det inget.
Bestämde mig för att testa grill tipset. Tyvärr gick det sådär. Efter ett par timmar är beslagen fortfarande klibbiga och jag funderar på om det trots allt var för lite värme.
Två frågor:
2. Är det grejor från sievert som gäller om man ska ha gasolbrännare? I såfall verkar nya grejor kosta ett par tre tusen inkl gasoltub.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Krångla inte till det med gasolbrännare, finns skitbilliga blåsbrännare typ denna som jag kört i många år (från biltema tror jag):
Körs med billiga gaspatroner typ dessa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/...ng/friluftsutrustning/friluftskok/gas-956177/
Bra kräm i en dylik blåslampa kan jag lova.
Logga in
Skapa konto
Körs med billiga gaspatroner typ dessa:
https://www.jula.se/catalog/fritid/...ng/friluftsutrustning/friluftskok/gas-956177/
Bra kräm i en dylik blåslampa kan jag lova.
Du ska inte grilla beslagen. Lägg dem direkt i glöden, sedan ta upp dem och badda med linolja på trasa. Järnen ska vara rejält heta så oljan fräser och förkolnar delvis men inte rödheta, det ger en bra finish.A axel_n skrev:[bild]
Två frågor:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Inte grilla? Det är ju en weber
Men om jag lägger dem i glöden förmodar jag att aska och stoft fastnar och limmas på när jag doppar (eller stryker på) i olja?
Jag kanske ska prova grill metoden en gång till men på sikt behöver jag något smidigare och snabbare. Jag gillade egentligen gasolbrännaren, kunde vara användbar till lite allt möjligt (om det hade varit klös i den). Gött med en hyfsat stor tub som förmodligen räcker ett tag.
Men om jag lägger dem i glöden förmodar jag att aska och stoft fastnar och limmas på när jag doppar (eller stryker på) i olja?
Jag kanske ska prova grill metoden en gång till men på sikt behöver jag något smidigare och snabbare. Jag gillade egentligen gasolbrännaren, kunde vara användbar till lite allt möjligt (om det hade varit klös i den). Gött med en hyfsat stor tub som förmodligen räcker ett tag.
Du kan skaffa en trycktegulator som ger mer än de 30-40 mBar, eller vad säkerhetsgränsen är, som standardregulatorer har (gissar att det var en sådan du fick tag på) och som är tänkta till husvagnars kylskåp odyl. Du kan läsa en tråd här där jag bygger en gasoläsja, inga problem att få drakeld från en vanlig P6-tub.A axel_n skrev:Inte grilla? Det är ju en weber
Men för små beslag som gångjärn räcker det med en sån här som tar engångstuber gasol https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523
Det är för övrigt inga problem med aska på dina beslag om du eldar på dem, du ska ju stryka/torka på dem med en linoljetrasa. Det är metoden alla smeder jag sett använder.
Om du har en såndär start skorsten för kolgrillar, lägg beslagen dit så blir det förbannat varmt tack varje självdraget.
Tar du en fläkt eller hårfön och gör lite mera så blir det lika varmt som en ässja, men du behöver förmodligen inte ha dom glödande varma...
Tar du en fläkt eller hårfön och gör lite mera så blir det lika varmt som en ässja, men du behöver förmodligen inte ha dom glödande varma...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Logga in
Skapa konto
Tack för alla era svar!
Återkoppling:
1. Efter ett dygn var beslagen torra och fina, hård svart yta. Möjligen var värmen i underkant men jag tror detta kommer bli bra. Uppenbarligen var problemet okunskap och tålamod
2. Brännaren hade som du skrev en trycksänkarmojäng för campingutrustning. Denna skulle jag alltså bytt till en med mindre (ingen) strypning. Jag tror tanten i gasaffären försökte blåsa mig eller något. Jag har förstått att 1800 är helt uppåt väggarna. Om skrotniklas har kvar grejorna nästa vecka gör jag nog ett nytt försök eller skaffar nån annanstans.
Ha det fint solen.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Det är typ en spån här koppling du ska ha på tuben för att få full sprutt.
https://www.gasoltuben.se/product/f...MIg8yhxojf6QIVxKwYCh0_3QP-EAQYAyABEgK0tvD_BwE
https://www.gasoltuben.se/product/f...MIg8yhxojf6QIVxKwYCh0_3QP-EAQYAyABEgK0tvD_BwE
Den första du länkade till lär funka bra. Har en själv till lite allt möjligt, oerhört smidig och mångsidig. Köp
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Backning direkt!
Kopplingen mellan slangen och glasbehållaren ser ut så här. Det tydligen inte en koppling utan en ventil dom öppnas och stäng beroende på om msn trycker på den axialt. Trodde först att det var nått så käckt som en swivel till slangen.
Är denna kopplingen helt tokig och jag behöver köpa en ny(rätt sort) eller är det bara jag som inte kan koppla in prylen