3 618 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Garo mediacentral, inkoppling
Hej,
Detta är säkert en rookie-fråga långt under den standard som annars förekommer här, men jag provar ändå.
Jag har precis flyttat in i nybyggt hus. Vi har beställt ett Garo mediaskåp till huset och fått kablage draget till uttag i husets alla rum samt skåpet patchat. So far so good.
Så då tänkte jag bara koppla in min utrustning. Men hur gör jag? Jag har en 4g-router från Telenor, av fabrikat D-Link, en NAS samt ett antal klienter som ska använda internetanslutning och data på min NAS.
Ska jag bara kunna plugga in routern i ett uttag i skåpet och därmed kunna få övriga uttag i huset att prata med varandra? I så fall, var i skåpet? Eller måste det till någon ytterligare hårdvara?
Tack
Joakim
Detta är säkert en rookie-fråga långt under den standard som annars förekommer här, men jag provar ändå.
Jag har precis flyttat in i nybyggt hus. Vi har beställt ett Garo mediaskåp till huset och fått kablage draget till uttag i husets alla rum samt skåpet patchat. So far so good.
Så då tänkte jag bara koppla in min utrustning. Men hur gör jag? Jag har en 4g-router från Telenor, av fabrikat D-Link, en NAS samt ett antal klienter som ska använda internetanslutning och data på min NAS.
Ska jag bara kunna plugga in routern i ett uttag i skåpet och därmed kunna få övriga uttag i huset att prata med varandra? I så fall, var i skåpet? Eller måste det till någon ytterligare hårdvara?
Tack
Joakim
"mediaskåpet" som du säger det, är bara en kopplingspanel för kablarna som går i väggarna. Dvs. kablarna sitter inte ihop någonstans utan deras ena ändar är bara indragna i skåpet, de andra ändrarna slutar i väggdosorna i huset.
Den kopplingspunkt du behöver heter switch och placeras förslagsvis i skåpet. Sedan kopplar du in NAS, router och så många kablar du behöver i denna enhet. Dvs för alla klienter som behöver nät så måste du först koppla in dem i ett vägguttag och sedan koppla motsvarande port i skåpet till switchen.
Edit: NAS-en och 4G-routern behöver inte stå i mediaskåpet såklart utan kan kopplas in ett vägguttag precis som resterande utrustning.
Den kopplingspunkt du behöver heter switch och placeras förslagsvis i skåpet. Sedan kopplar du in NAS, router och så många kablar du behöver i denna enhet. Dvs för alla klienter som behöver nät så måste du först koppla in dem i ett vägguttag och sedan koppla motsvarande port i skåpet till switchen.
Edit: NAS-en och 4G-routern behöver inte stå i mediaskåpet såklart utan kan kopplas in ett vägguttag precis som resterande utrustning.
Redigerat:
Klicka här för att svara