Byggahus.se
Hej!
Har läst detta trevliga forum ändan sen jag köpte mig en äldre gård för ett par månader sedan och nu har turen kommit till mitt första inlägg.

Renoverings arbetet kommer inte att påbörjas förräns tidigast nästa sommar men fram tills dess behöver jag ändå underhålla trädgården och framförallt ängarna som omger boningshuset. Jag funderar därför på att slå till på antingen en Husqvarna Rider (perfekt på trädgården) eller en traktor av äldre model med ett slåtter-agregat (perfekt för ängsmarken).

Det bästa hade såklart varit att köpt en maskin som både kunde ta hand om gräsmattan och ängsmarken men jag trivlar på att det finns ett sådant alternativ?

Är det någon som har erfarenheter av ängsmark vs Husqvarna Rider eller förslag på en billigare traktor för gårdsbruk?

Mvh,
Carl-Henrik
 
Milkshaken
Köp en TORO. Eller Belos... Lite större markmaskiner som det finns massa bra tillbehör till..
Såna används av många kommuner och fastighetsbolag, och det brukar gå att köpa sådana bättre beg, av dessa...
Du ska såklart se till att få med så mycket tillbehör som möjligt, annars finns det många beg tillbehör att köpa på traktor/trädgårdsaffärer. Typ, Lantmännen, trava odyl.

Dessa maskiner är för den lite större trädgården, samtidigt som man kan röja snö på ett effektivt sätt.
Räkna med beg-priser som börjar ungefär där Splirrans nya Rider/Stiga Park/ mm ligger i pris...
Men Belos och Toro, är betydligt bättre maskiner...
 
Hej Milkshaken!
Tack för dina tips! Får hålla ett öga på blocket på dessa maskiner också, dock lutar det lite åt både en traktor med betesputs samt en rider just nu..

Mvh,
 
Hej Calle!
Grattis till ditt husköp, förstår att du har lite trädgård att ta hand om...
Köp en billig klippo (från 500:- på blocket) och anställ en dräng som kan klippa åt dig. Dessa kommer från ca 120+moms / timme. Med RUT-avdrag borde detta bli betydligt billigare än att investera i dyra maskiner under de kommande åren. Det du tjänar på detta kan du med fördel lägga på en kall pilsner och en flaska malt att avnjuta under klippningen!
Lycka till & Mvh,
Svaneholm
 
Milkshaken
Svaneholm: Ponera om det hemska skulle inträffa och vi skulle få regeringsskifte... Då kan du räkna bort RUT direkt.... Och då lär det inte finnas någon dräng att få tag i alls... ja förutom svart förstås.
 
Ja hemska tanke... kanske säkrare att skaffa en Belos =))
 
Milkshaken
ja eller en TORO...:)
 
Hur mycket är det som ska klippas/ slås av i hektar räknat i runda slängar?
 
Det är runt 5 hektar ängsmark samt 1 hektar "trädgård" som behöver klippas. Har funderingar på att i framtiden bruka ängsmarken och då kommer traktorn väl till hands iaf..
 
Milkshaken
5ha äng , och 1 ha trädgård. Ja då e de Belos/Toro som gäller...
Jag klipper sammanlagt ca, 4500 kvm.. = ca ½ ha (Min plus 2 granntomtar) ... Jag har en Stiga Villa 12,5 HST... Den klarar det galant, det tar ca 3 tim att klippa allt. Men ska det vara större så skulle jag definitivt satsa på en större maskin... Just oxå som jag nämnde för att det finns mycket tillbehör till dom... Du kan ju röja snö, plana ut mark, så, lufta... ja en massa saker med dom större maskinerna..
 
Har du investerat i maskin ännu eller funderar du fortfarande kring upplägget?
Mvh,
 
Det blev en John Deere trädgårdstraktor 22hp och en John Deere 1950 som småningom ska utrustas med slåtterbalk..
Mvh,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.