P
Hej,

Har problem med en gardena smart City 500. Den är lite över ett år gammal och 400 gångtimmar.

Den började plötsligt få svårt att hinna med att klippa vår tomt. Undersökte vidare och inser att den laddar batteriet allt för länge. Just nu har den stått i stationen över 2h och fortfarande inte fullt. Vill minnas att den laddade på cirka 60 min tidigare.

Någon som har idé om vad det kan bero på? Hur kan jag felsöka? När den väl är laddad klipper den över en timme så bör väl ej vara batteriet?

Försökte även öka antalet timmar i schemaläggningen som den skulle köra per dag men verkar inte fungera. Ligger det någon begränsning i hur många aktiva timmar per dygn klipparn kan köra?

Tack på förhand.

Samuel Eklund skrev:
Hej,

Har problem med en gardena smart City 500. Den är lite över ett år gammal och 400 gångtimmar.

Den började plötsligt få svårt att hinna med att klippa vår tomt. Undersökte vidare och inser att den laddar batteriet allt för länge. Just nu har den stått i stationen över 2h och fortfarande inte fullt. Vill minnas att den laddade på cirka 60 min tidigare.

Någon som har idé om vad det kan bero på? Hur kan jag felsöka? När den väl är laddad klipper den över en timme så bör väl ej vara batteriet?

Försökte även öka antalet timmar i schemaläggningen som den skulle köra per dag men verkar inte fungera. Ligger det någon begränsning i hur många aktiva timmar per dygn klipparn kan köra?

Tack på förhand.
Den är begränsad till hur många timmar per dygn den får vara ute och klippa ja. Det inkluderar även laddtiden, så laddar den mer så får den klippa mindre.
Jag har tyvärr inget att komma med angående ditt grundproblem.

P
Tack för svar.

Den begränsningen hade varit trevlig o kunna modifiera lite, verkar ligga runt 12h? Kan väl inte krävs 12h vila för batteriet per dygn?
Får bli en med mer kapacitet bästa gång då denna köptes till föregående boendet med mindre trädgård.

Hur som helst, jag rengjorde klippare och station i går samt rengjorde och putsade anslutningarna för laddningen både på station och klippare och verkar gått som vanligt idag igen.

Lite märkligt, jag tycker den antingen borde laddat eller inte laddat om detta var problemet men kanske var precis så att det klappade vid laddning eller något?

Kan vara värt att prova om någon mer får liknande bekymmer.

Det krävs inte nej, det är inlagt för att begränsa hur stor yta klipparen ska hinna med att klippa per dygn. Tanken är alltså att du ska köpa en dyrare modell om du vill klippa mer, vilket då kan jag vara exakt samma klipparen rent fysiskt, men utan den här begränsningen.

Du kan troligtvis komma runt det med hjälpa av robonect som är ett kretskort man installerar i klipparen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.