Hej!

Vi har en Gardena Sileno Smart, minns ej om city eller life men tomten är på ca 900kvm så gissar på att det är en Life.
För en vecka sedan satte vi Thuja på en långsida och i samband med att vi ryckte slingan så gick den av.

Jag reparerade dock detta, köpte skarvkoppling och satte ihop slingan igen som grävdes ned.

Det har fungerat jättebra sista veckan fram till inatt då jag får meddelande om att batteriet är slut. Detta inser jag idag beror på att den inte hittar till huset. Lampan i huset blinkar med en gul färg.
Jag har testat att göra en guidekabel-kalibrering men denna misslyckas gång efter gång.

Guidekabeln har vi inte rört och det är märkligt att det fungerat en vecka efter reparation men att det plötsligt inte gör det och att den inte hittar "hem". Jag placerar den till och med precis utanför huset men ändå börjar den söka efter sitt bo och beger sig därifrån.

En detalj som kan ha betydelse är att sambon ingår gick runt på tomten och tog maskrosor. Hon menar dock att hon inte använt verktyget runt "boet" eller där jag misstänker att guidekabeln går.
Jag misstänker brott på slingan men jag får inte meddelande om signalfel. Den hittar bara inte hem. Och det blinkar gult i boet.

Någon som har en idé på vad detta kan vara?

Bästa svaret

Enl. manual, orange blink= avbrott på guidekabeln.
Du får felsöka din installation och åtgärda avbrottet på guiden, annars hittar klipparen aldrig hem till laddaren.

Guidekalibrering har inget med ditt fel att göra.

• Gilla
AlexanderMa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Enl. manual, orange blink= avbrott på guidekabeln.
Du får felsöka din installation och åtgärda avbrottet på guiden, annars hittar klipparen aldrig hem till laddaren.

Guidekalibrering har inget med ditt fel att göra.
Tusen tack för att du tog dig tid!

Mycket riktigt så var det ett brott på guidekabeln. Min sambo stod för detta brott då hon var på maskrosjakt häromdagen.. Jag gick med en sökare som jag fick låna av grannen och tillslut kunde jag ringa in vart brottet var. Där fann jag flera små "gropar" där maskrosorna dragits upp och i en av dessa fann jag en trasig kabel.

Nu har jag skarvat med en ny bit slinga och huset lyser grönt igen.

Återigen, tack för att du tog dig tid!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.