Hej,

Klipparen skulle åka ut och köra 10:00. Först 10:13 tar den sig ut, den åker den vanliga vägen för att följa slingan ut till gräsmattan. Sen söker den upp slingan direkt och åker tillbaka samma väg till laddaren.
När jag väl öppnar luckan vid laddstationen så står det ”Tomt Batteri” och sen stängs den av. Jag fick trycka in den i laddaren sista biten för hand och lät den då ladda en stund och sen tryckte jag på ”startknappen”. Då körde den exakt samma rutt och sen tillbaka för att ladda. Den åker som sagt inte heller in i laddaren helt och hållet alla gånger. Ibland får man skjutsa på den lite med handen för att den ska fastna. Någon gång under dagen stod det även ”Låg batterispänning”.

Den är från 2021. Vad kan felet vara? Jag har nu gjort rent på laddaren vid kontaktytorna. Kan jag göra något mer än det?

Laddblecken på klippare och laddare bör rengöras 1-2 ggr/säsong. Använd fin smärgelduk eller scotchsvamp.
Det är väl ungefär det du kan göra.

Batteriet börjar tappa i kapacitet efter ca 4-5 år, (beroende på antal laddcykler), så det bör du hålla koll på. Sjunkande kapacitet syns som kortare och kortare klipptid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.