7 958 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Gardena micro-drip system har dåligt tryck i små sprinklers
Har precis spenderat kvällen med att anlägga 50m Gardena micro-drip 4,6mm slang genom tre rabatter. Varje rabatt har ca 15m ”egen” slang som är kopplad på en 13mm ”huvudstam”. Vi har 40st minisprinklers utsatta längs med 4,6mm slangen i rabatterna. Problemet är nu att vi får väldigt dåligt tryck i sprinklers (de flesta står bara och droppar lite). Vi har en tryckutjämnare (basenhet 1000) som ska vara tillräcklig enligt återförsäljare.
Är det någon som har erfarenhet av detta system och kan guida lite i djungeln? För hos återförsäljarna kammar man hem noll i kunskap...
Är det någon som har erfarenhet av detta system och kan guida lite i djungeln? För hos återförsäljarna kammar man hem noll i kunskap...
Jag har testat att vattna två zoner med gardenas micro-drip typ 10m+10m från en regnvattenpump som ger 4000l/h, med 13mm stam. Får det också att bara droppa i sprinklerserna längst ut, tyvärr. I första zonen typ 10m från pumpen funkar det jättebra.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Testa med 1 om den orkar med, 40 st är i mesta laget, använder mest drippers 4 l/h och 6st sprinklers på en 15 m sektion, men har väldigt dåligt tryck.M M_kat skrev:Har precis spenderat kvällen med att anlägga 50m Gardena micro-drip 4,6mm slang genom tre rabatter. Varje rabatt har ca 15m ”egen” slang som är kopplad på en 13mm ”huvudstam”. Vi har 40st minisprinklers utsatta längs med 4,6mm slangen i rabatterna. Problemet är nu att vi får väldigt dåligt tryck i sprinklers (de flesta står bara och droppar lite). Vi har en tryckutjämnare (basenhet 1000) som ska vara tillräcklig enligt återförsäljare.
Kanske ändå värt att prova med basenhet 2000 som ger dubbla vattenflödet? https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/micro-drip/tryckutjamnare-2000/900909701/M M_kat skrev:Har precis spenderat kvällen med att anlägga 50m Gardena micro-drip 4,6mm slang genom tre rabatter. Varje rabatt har ca 15m ”egen” slang som är kopplad på en 13mm ”huvudstam”. Vi har 40st minisprinklers utsatta längs med 4,6mm slangen i rabatterna. Problemet är nu att vi får väldigt dåligt tryck i sprinklers (de flesta står bara och droppar lite). Vi har en tryckutjämnare (basenhet 1000) som ska vara tillräcklig enligt återförsäljare.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Har man inte tillräckligt tryck/vattenmängd då hjälper den inte...
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Innan man köper får man kolla hur mycket vatten man får ut vid kranen
Hej! Är precis i fasen att utöka mitt Micro-drip system med ett nytt potatisland. Jag skall ha ut 15st nya sprinklers (3st i 5 rader) Min fråga är kopplat till hur många sprinklers som är lämpligt att sätta seriellt på fördelarröret (4,6mm) vs. att gå fram med anläggningsröret (13mm)? Var helt inne på att köra med 13mm tills jag läste detta och det var många mer kopplade till fördelaröret än vad jag trodde var möjligt.
Klicka här för att svara