Hej på er,
har köpt 19st. traryd fönstrer genom en firma bygglagen.
På ett kassettfönster upptäckte efter ett år att det finns ett märke på (som sugproppmärke) det gick inte att putsa bort det. Har inte sett den vid montering, har kommit senare. Troligen är det inne i kassettfönster.
Har tagit kontakt med bygglagret för att reklamation och de har reklamerat till Traryd, men dem vägrar att byta på grund av det har gått långt tid. Har anmält detta efter 11mån.efter inköp, men upptäckte efter 7mån.
Vad kan man göra?
//Christian
har köpt 19st. traryd fönstrer genom en firma bygglagen.
På ett kassettfönster upptäckte efter ett år att det finns ett märke på (som sugproppmärke) det gick inte att putsa bort det. Har inte sett den vid montering, har kommit senare. Troligen är det inne i kassettfönster.
Har tagit kontakt med bygglagret för att reklamation och de har reklamerat till Traryd, men dem vägrar att byta på grund av det har gått långt tid. Har anmält detta efter 11mån.efter inköp, men upptäckte efter 7mån.
Vad kan man göra?
//Christian
Redigerat:
Du har rätt att reklamera varan i tre år enligt konsumentköplagen. Det är alltid du som måste kunna visa att varan eller tjänsten faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel.
Tack för svaret,
Traryd vägrar att byta på grund av att det har gått långt tid.
//Christian
Traryd vägrar att byta på grund av att det har gått långt tid.
//Christian
Nu är jag inte jurist men konsumentköplagen är tvingande men endast till konsumentens fördel. Det innebär att parterna kan avtala bort en regel i lagen om avtalsvillkoret försätter konsumenten i en gynnsammare position än lagregeln.
Med andra ord så kan de inte neka dig reklamation på den grunden oavsett vad det står i ett köpekontrakt. Tänk också på att din motpart är det ställe du köpt fönstren på (bygglagret?) och inte Träryd direkt.
Som skrivet så är det din sak att bevisa felet och i ditt fall är det ju rätt uppenbart.
Med andra ord så kan de inte neka dig reklamation på den grunden oavsett vad det står i ett köpekontrakt. Tänk också på att din motpart är det ställe du köpt fönstren på (bygglagret?) och inte Träryd direkt.
Som skrivet så är det din sak att bevisa felet och i ditt fall är det ju rätt uppenbart.
Ja, man har rätt att reklamera i 3 år, men man är också skyldig att göra en reklamation "inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet".mexitegel skrev:
Så då är frågan om man inte borde ha märkt det där märket redan när man satt in fönstret...
Ja, kanske inte precis när man sätter in dem, men kanske tidigare än 7 månader. Det blir nog en av de knivigare bedömningarna. Det som definitivt ligger TS i fatet här är att han väntade 4 månader med att reklamera.DIY_freak skrev:
Men för en så pass dyr produkt som ett fönster som förväntas hålla många 10-tals år så tycker jag generellt att tillverkarna har villkor som liknar vilda västern.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilluft braskamin. Underifrån eller genom skorsten?
Värme allmänt -
Justera frånluft eller tilluft?
Ventilation -
Placering av ny golvbrunn i bef btg-platta och avstånd från vägg?
Vatten & Avlopp -
Ett år gammal kökskran från Mora läcker - hur länge gäler garantin?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Garantin på kassettfönster från Traryd
Fönster & Dörrar

